Симфоничният оркестър на БНР подготвя особено колоритна програма за поредния си концерт

| обновено на 19.05.17 в 18:28
Снимка: www.muzikus.bg


За поредния си концерт тази седмица Симфоничният оркестър на БНР подготви особено колоритна програма, която включва сирени от Клод Дебюси, любимите на публиката "Картини от една изложба“ на Мусоргски и една световна премиера, която доведе отново в София младия композитор Виктор Илиев, който живее и работи в Германия. Той ще бъде и диригент на концерта в петък вечер в зала "България". Неговата творба, наречена "Тротоарен вихър“, е посветена на радиооркестъра и вече беше записана студийно.

В интервю за предаването "Хоризонт до обед" Илиев разказа:

Аз бях изключително поласкан, когато БНР като институция и Симфоничният оркестър на БНР ми предложиха аз да напиша произведение специално за оркестъра. Това е първият път, когато българска институция ми поръчва произведение и за мен беше не само приятна изненада, но и голяма чест. Когато си мислех вкъщи, какво произведение да бъде, колко дълго, за какъв оркестър, доста въпроси тръгнаха да изкачат, но един беше, че щом пиша произведение за български оркестър, трябва по някакъв начин да пресъздам музикално българската действителност, каквато аз я виждам в днешно време. Винаги, когато се прибирам от чужбина, две от нещата, които ми правят впечатление, е в какви мащаби се е разраснала поп-фолк културата в България, а второто нещо, което също ми прави впечатление, е много американизираното ежедневие, като започнем от телевизионните програми до ресторантите за бързо хранене, консуматорското мислене на обществото.

Илиев сподели, че обожава да дирижира френска музика, а най-трудно му е да дирижира собствени творби:

Усещането когато човек напише една нова пиеса е, все едно че даваш живот на едно дете и когато това дете вече си е поело по собствения път някак си да го дирижираш не си пасва. Може да бъде неконтролируемо.

Музикантът коментира и разликата в подготовката на "Тротоарен вихър“ за студиен запис и за сцената на зала "България"?

Cлава Богу, сега имаме много повече време за репетиции. Ние записахме това произведение в рамките на два дни, което беше изключителен стрес, защото произведението все пак е доста дълго - 22-минутно и също въобще не е лесно технически. Предвид че беше и нова творба за оркестъра, запасите бяха доста предизвикателни. Сега имаме повече време да работим над него и се надявам да стане дори по-добре от записите.


Композиторът, който в момента има поръчка за опера, сподели, че пише творбите си само на хартия.

print Отпечатай
Още от категорията

Диригентът Дора Христова: Песните ни са като фойерверки - различни цветове и стилове

В България имаме малко концерти, защото никой не ни подкрепя. Най-малкото някой трябва да ни покани, да ни подкрепи, казва Дора Христова, диригент на световноизвестния фолклорен състав "Мистерията на българските гласове. Тя обаче е категорична: "Въпреки трудностите, с които ежедневно се сблъскваме и трябва да преодоляваме, бих искала да..

публикувано на 28.05.17 в 10:15
Иван Теофилов

Повярвайте в Детето

Деца, преди да станем по-големи и ние бяхме с вашите лица. За вас е нищо, дявол да го вземе, ала за нас това е златно време, когато ние сме били деца. Деца, в човек живеят сто човека, докато той добие своето Аз. Пътеката е същата пътека. Вие бързате! Но става то полека и се дължи на не един контраст. Най-важното обаче сред детските си сфери да..

публикувано на 28.05.17 в 08:30
Ниньо Хоселе (Niño Josele)

Ниньо Хоселе - с музика на Бил Евънс, Сантяго Лара - с музика на Пат Матини, и още китаристи

Последният майски Слънчев джаз+ започва с концертни изпълнения на двама испански китаристи от музея Рейна София в Мадрид - Ниньо Хоселе - с музика на Бил Евънс, и Сантяго Лара - с музика на Пат Матини. И още китаристи - Чикуело и Бил Фризел с авторски пиеси от току-що излезлите им албуми. Юн Сун На предпремиерно и за финал Чик Кърия на..

публикувано на 28.05.17 в 07:15
Явор Желев и Аделина Александрова.

Явор Желев: Гордея се, че съм част от Симфоничния оркестър на Българското национално радио

Той е от рядко срещаната комбинация „талант плюс скромност”. Комплиментите по-скоро го притесняват, отколкото да му дават повод да се възгордее. Звукът му брилянтен, но ако се опиташ да го похвалиш му, ще отвърне с шега. Твърди, че мястото му е в оркестъра, защото „не познава световноизвестен флейтист, който да не е същевременно и действащ оркестрант”, но..

публикувано на 27.05.17 в 12:10

„Ариадна и Синята брада” от Пол Дюка

Дюка е сред малцината творци, които са се подписвали само под шедьоври. Преработвал е с години произведенията си, докато отговорят на високите му изисквания. Подобни творци не са особено продуктивни, но опасността при такава крайна самокритичност е, че може да се окаже парализираща - за известно време, или завинаги. В началото на ХХ век такъв тип творец е..

публикувано на 27.05.17 в 08:00

Рок операта "Нострадамус" ще разтърси Панаира в Пловдив

Рок операта "Нострадамус" от Николо Коцев ще бъде представена на сцената на палата 2 на Международния пловдивски панаир.  Главните роли са поверени на български, шведски и един турски изпълнител – истинско съзвездие от брилянтни рок гласове, заяви Николо Коцев. Той подчерта, че очакванията са в Пловдив да бъде най-красивото изпълнение на рок..

обновено на 26.05.17 в 16:26
Дмитрий Шостакович.

Симфониите на Дмитрий Шостакович - XIV симфония

Знаете ли как се правят историческите фотографии? В мемоарите „Свидетелство” Дмитрий Шостакович споделя изобретения от него метод: Повтаряш: „Осемдесет и осем, осемдесет и осем…” Даже не е нужно да се усмихваш, защото думите сами разтягат устните ти в усмивка и ти създаваш впечатление на оживено беседващ… На много от историческите снимки обаче..

публикувано на 26.05.17 в 14:24