Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

print Отпечатай
Още от категорията
Юлияна Антонова-Мурата

Пътешествията и приключенията в стил „моши моши“

Пътешествията и приключенията продължават в посока Изток. Една българка с японска фамилия: Юлияна Антонова-Мурата, ще ни води из малко познати места и нрави в Страната на изгряващото слънце. Готови ли да се гмурнем в необятните тайни на общуването „моши моши“? Според официалната статистика, Страната на изгряващото слънце е с най-висок дял работещи..

обновено на 28.07.17 в 17:59

„Патилата на метлата“ – приключение в стихове от Джулия Доналдсън

„Патилата на Метлата“ е третата книга на британската детска писателка Джулия Шийлдс Доналдсън, с героите на която малките български читатели ще се запознаят. Най-много почитатели , разбира се, й спечелва детският бестселър – романът „Грузулак“. Една от силните страни на книгите й са илюстрациите на художника Аксел Шефлър. „Патилата на метлата“ в..

публикувано на 28.07.17 в 17:40

Премиера на "Укротяване на опърничавата" в Паталеница

Премиера на "Укротяване на опърничавата" ще се състои тази вечер и в събота в двора на училище "Константин Величков" в Паталеница.  Т ова е втората п родукция на  Шекспировата театрална школа "Петровден“  и трета за тази година постановка от своеобразния шекспиров форум в пазарджишкото село.   Режисьор е Ръсел Болам, а постановката е плод..

обновено на 28.07.17 в 17:22

Радиотеатърът за себе си

„От другата страна на стъклото”. Или може би „От другата страна на радиоапарата”, както също би могла да се казва документалната „приказка” на Мая Бениеш, разказваща за Радиотеатъра отвътре. Разказва как се създава една постановка, а пред микрофона застават едни от най-важните хора, за да стане тя възможна – звукорежисьори, шумовици, организатори и т.н...

публикувано на 28.07.17 в 16:51

Археолози откриха на Перперикон средновековния "Град на мъртвите"

Археолози откриха на Перперикон средновековния "Град на мъртвите".  До момента в него са намерени над 80 гроба, но очакванията са техният брой да надхвърли 100. Некрополът се намира в южното подградие на Перперикон. Гробовете са от 12-14 век и са много добре оформени, съобщи ръководителят на разкопките професор Николай Овчаров . През 10-14 век..

публикувано на 28.07.17 в 16:46

Комплексът "Цари мали град" празнува рожден ден с два концерта

Комплексът "Цари мали град" ще чества на 29 юли, събота, своя 4-и рожден ден с два концерта. От 17:00 ч. квартетът на Българското национално радио „Акустик” със солист световно известното сопрано Марияна Панова, ученичка на Райна Кабаиванска и партньор на Пласидо Доминго, ще изпълнят част от най-известните оперни арии. Вторият концерт..

публикувано на 28.07.17 в 15:30

Афганистанската Антигона в романа „Страж“

„Страж“ е вторият роман на американския писател Джойдийп Рой – Батачаря, който излиза на български след „Разказвачът на Маракеш“. Какъв е смисълът от продължителната война в Афганистан и какви са най-вече нейните човешки измерения и последствия е темата на „Страж“, която го поставя едно ниво по-високо в творчеството на Батачаря. Абсурдността на войната..

публикувано на 28.07.17 в 14:25