Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

print Отпечатай
Още от категорията
Моделите на Киро Киров

"Сладолед и авиация" - притча за един мечтател, потънал в забвение

"Сладолед и авиация" - така е озаглавил своя независим проект художникът Кирил Кузманов . Чрез него за първи път, интересуващите се от авиация и развитието й през годините, имат възможност да разгледат почти 500-те модела на самолети, изработени от дърво в мащаб 1:100 от известния български парашутист, инструктор и пилот Киро Киров . Експозицията е..

публикувано на 29.05.17 в 16:50
Ивайло Христов

Ивайло Христов и формулата на успеха

За първи път в новата си история Народният театър „Иван Вазов“ отваря голямата сцена за абсолвенти от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Всички места в театралната зала са заети дни преди началото на „Януари“ от Йордан Радичков. Късметлиите са випускниците от класа на проф. д-р Ивайло Христов. Как се стига до идеята и какво следва за младите актьори след..

публикувано на 29.05.17 в 15:11

"Думи, които лекуват" - хит в книжарници "Хеликон"

"Думи, които лекуват" е малко джобно издание, "бонбонче", което може да се чете при всякакви обстоятелства, непретенциозно, но задълбочено. Така описа книгата на един от най-известните испански мотивационни лектори Алекс Ровира в предаването "12+3"   Людмила Еленкова от книжарници "Хеликон". Книгата е разделена на теми, една от които е "Кризи..

публикувано на 29.05.17 в 13:54

Тези приказки не са за деца

За мен Яна Букова е един от най-сериозните автори в съвременната българска литература – и като поет, и като белетрист, и като преводач, и като изследовател на културни процеси. Българската култура й е длъжник, защото, казвано е другаде, поне медиите у нас привилегироват творчеството на автори, идващи тук от големите световни центрове, от Америка, Франция..

публикувано на 29.05.17 в 12:19
Инсталацията „Трансформацията винаги отнема време и енергия” на Правдолюб Иванов е първото произведение, което беше включено във виртуалния Музей за съвременно изкуство

Нови попълнения във виртуалния Музей за съвременно изкуство на програма „Христо Ботев”

Целта на виртуалния Музей за съвременно изкуство е да събере най-добрите български творби. Досега в ефирния Музей за съвременно изкуство са постъпили следните произведения: NSK State Pavilion, 57 Венецианско биенале, 2017 Група IRWIN (по предложение на Яра Бубнова) Следващата ледена епоха, 2016 Зоран Георгиев (по предложение на..

обновено на 29.05.17 в 11:32

VIVA ARTE VIVA – във Венеция

„Да живее живото изкуство” е названието на международната изложба във Венецианското биенале, курирана от Кристин Масел. От 120 художници в нея 103-ма се представят за първи път. Освен това в биеналето участват с национални павилиони и 86 държави – България отново не е сред тях. За впечатленията си от биеналето разказва Яра Бубнова. С нея продължаваме и..

публикувано на 29.05.17 в 10:35

Демоните на Магелановия облак

3017 година. На Земята плъзва непознат щам, донесен от космическа експедиция в галактиката Голям Магеланов облак. Планетата е заплашена от жестока пандемия. Галактически кораб поема натам, за да открие причините за т. нар. "Магеланов щам" и евентуален антидот. Екипажът е съставен от най-добрите специалисти в различни научни области. Всеки от тях е готов..

обновено на 29.05.17 в 09:39