Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дигиталните банкови услуги отварят широко поле пред банковия бизнес и технологичните компании

Все повече банките се насочват към онлайн и мобилни услуги - все повече услуги и продукти ще стават достъпни чрез интернет и през мобилния ни телефон.

Банкерът Левон Хампарцумян е категоричен, че това ще отвори ново поле пред банковия бизнес и технологичните компании, което обаче трябва да бъде много добре регулирано от БНБ. Хампарцумян поясни ползите от въвеждането на регулационен sand box, чието значение не е пясъчна кутия, а пясъчник, в който децата играят:

Тоест заграждаме един периметър и представете си КТБ, в който контролирано вътре сте оставили Цветан Василев да си прави иновативни финансови продукти. И ако стане страшно, го плесваш през ръцете и нищо страшно не се случва. Ако в България си заградим един такъв пякъчник, това би могло да привлече технологични компании, които да си играят в пясъчника. С всички преимущества. И без това сме във валутен борд - централната банка няма чак толкова много работа, може нещо такова да свърши. 

Свръхрегулациите пред банките продължават да ги правят по-сигурни пред технологичните компании, които получават лиценз за определен вид финансови услуги:

Все едно в един огромен хотел например в Слънчев бряг някой взима 10 квадратни метра и продава наденички. Хотелът губи приход. Капиталовите изисквания да си купиш газово барбекю са малки в сравнение с хотела, но барбекюто никога няма да стане хотел.

Към момента потребителите вярват изключително много на банките. Поне в България в следващите няколко години ще се търсят определени услуги на място в клоновете, а не по интернет, допълни Георги Конов, който е партньор в една от големите компании за развитието на дигитални финансови услуги:

Начинът на мислене на хората -  като видят инфраструктура, си казват "това е нещо, което е солидно, нещо, на което можем да вярваме".

Диана Митева, изпълнителен директор на една от големите банки подчерта, че хората имат по-голямо доверие да предоставят биометричните си данни на банки, отколкото на държавни институции:

За да бъдат сигурни технологичните услуги, предстоят редица регламенти на европейско ниво.

Още детайли по темата слушайте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени