Петър Бунев: Трябва да има орган за единно оперативно управление на БДЖ и НКЖИ

Петър Бунев
БГНЕС

БДЖ ще погаси задълженията си към държавния бюджет, които са в размер на 42 милиона лева. Това съобщиха от холдинга преди ден, като уточниха, че средствата са осигурени чрез безлихвен заем в резултат на получената нотификация от Европейската комисия.
 

В коментар по темата Петър Бунев, който е председател на синдиката на железничарите към КНСБ, заяви в ефира на "Хоризонт", че новината за погасяването на задълженията на БДЖ не може да се оцени по друг начин освен положително: Независимо от това, че дългът е държавен и от единия джоб влиза в същия – просто парите ще минат през БДЖ, но важното е, че намаляват задълженията.

За бъдещето на БДЖ Бунев отбеляза, че е оптимист, въпреки че подобряването на състоянието на холдинга и качеството на услугите, които той предоставя, вероятно няма да стане бързо. Според него е възможно при изчистването на дълговете още през есента да се обяви търг за нов подвижен състав. Той обаче отбеляза, че процедурите изискват доста време и новите вагони може да бъдат доставени през 2019 година. 

Аз се надявам и съм оптимист, че железницата ще се промени, но няма да стане така рязко, както би ни се искало на всички.

Тези неща не могат да станат с магическа пръчка и аз се надявам, че понеже постановлението е за повече от 42 милиона, които ще бъдат от държавата, да се отделят едни средства, които просто ще бъдат вложени по най-бързия начин в ремонта дори на старите (влакове – бел.ред.), защото в момента не може да говорим за купуване на нов подвижен състав в близките една-две години. Просто няма как. Това не е лек автомобил – да отиде човек и да си го купи. Това става с поръчки. Специално се изработва за всяка една железница, така че срокът за доставка на подвижен състав в най-добрия случай е две години. 

По отношение на заплащането и условията на труд в БДЖ, Петър Бунев коментира:

Заплащането на служителите – това е друга тема, която е свързана. Ние на практика тази година имахме лек ръст на заплатите. Да се надяваме, че догодина също ще вървим в същата посока, така че да подобрим социалния статус, а и условията на труд – има много места, на които трябва да се подобрят. В депата продължава да няма отопление. Стаите за почивка са в лошо състояние.

Така че тези неща трябва паралелно да вървят – освен доставката на нов подвижен състав, естествено е и че трябва да бъдат предоставени много по-добри условия за поддръжка и за работа на хората.

Бунев припомни тезата си, че проблемите на БДЖ започват от 2001 година:

Когато ние, водейки преговори за присъединяване към ЕС, трябваше да разделим железницата – от 1 януари 2002-ра тя се раздели на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ и тогава започнаха големите проблеми. За разлика от старите страни-членки, които продължават да си плащат дори глобите, но не я разделиха железницата – говоря за Франция и Германия, а знаем за каква железница става въпрос там…

Разделението доведе настина до увеличаване на административния персонал, но той няма как да не се увеличи при разделяне.

Няма да се върне старата железница, но трябва да има единно управление и в крайна сметка един орган, подчерта Петър Бунев, допълвайки: Макар че министърът на транспорта е принципал и на едното, и на другото (НКЖИ и БДЖ), но говоря оперативен (ръководен орган – бел.ред.), който да управлява двете оперативно заедно. Така са в Германия и Франция – в холдинг, където всеки си е с отделна сметка и т.н., но става въпрос, че има единоначалие.

Повече по темата ще научите от звуковия файл.

Още от категорията

Т. Петкова инспектира как се съхранява доставеното оборудване на площадката на АЕЦ "Белене"

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова инспектира как се съхранява доставеното оборудване на площадката, изградена за АЕЦ "Белене". Тя увери, че са предприети всички действия и мерки, за да бъде съхранено оборудването по най-добрия начин: Съхранява се при условия и по процедури, които са разписани и определени от заводите, които са..

публикувано на 21.10.17 в 19:57
Александър Новак

Александър Новак: Русия отменя ограниченията за внос на турски домати от 1-ви ноември

Русия отменя ограниченията за внос на турски домати от 1-ви ноември, съобщи руският министър на енергетиката Александър Новак , който е съпредседател на Руско-турската междуправителствена комисия за търговско-икономическо сътрудничество, предаде ТАСС. Такова решение е подготвено. Има възможност за доставка на 50 хиляди тона домати в Руската федерация..

публикувано на 21.10.17 в 18:48
Дейвид Дейвис и Мишел Барния - представителите на Великобритания и ЕС в преговорите за Брекзит

Мариела Ди Киомо: ЕС не трябва да залага много приоритети в следващата финансова рамка, защото Великобритания ще излезе от бюджета

Европейският съюз не трябва да залага много приоритети в следващата  финансова рамка, защото Великобритания ще излезе от бюджета, заяви за "Хоризонт" Мариела Ди Киомо от Европейския център за управлението на политики по развитието.  Официалните преговори за следващия 7-годишен период ще започнат през май, но неофициално разговорите вече са в ход...

публикувано на 21.10.17 в 09:02

М. Тейсен: Транспортът трябва e в законодателство, различно от директивата за командированите работници

Според еврокомисаря по заетостта, социалните въпроси, умения и трудовата мобилност Мариан Тейсен , е необходимо транспортът да бъде поставен в рамките на законодателство, различно от това на директивата за командированите работници. Комисар Тейсен каза това на брифинг пред журналисти от няколко медии в Брюксел.  Ревизията на директивата за..

публикувано на 21.10.17 в 08:30

Кредитирането за дребния и средния бизнес ще нараства, прогнозират от правителството

Кредитирането за малкия и средния бизнес ще нарасне с около 7 на сто през 2018 година, прогнозира заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов. „Министерството на икономиката има доста силен инструмент, който би могъл да помогне насърчаването на предприемачеството - Българската банка за развитие. Бих споменал работата на банката по отношение на..

публикувано на 20.10.17 в 21:05
Пламен Димитров

Пламен Димитров: Вносът на работници не трябва да води до дъмпинг на трудовия пазар

Сивата икономика и липсата на кадри са двата основни проблема, които препятстват развитието на икономиката. Около това се обединиха на днешната си среща лидерите на КНСБ и КТ "Подкрепа" с бизнеса. Пламен Димитров заяви, че вносът на работници от трети страни не трябва да води до дъмпинг на трудовия пазар: Няма проблем да бъдат внесени, ако има..

публикувано на 20.10.17 в 14:43
Теменужка Петкова

Теменужка Петкова: Втората част от оборудването на АЕЦ "Белене" ще пристигне до края на годината

Втората част от оборудването на АЕЦ "Белене" ще пристигне до края на годината, заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова . Тя допълни, че се надява това оборудване да не стои дълго време на площадката, а да се намери решение за централата, за която имало инвеститорски интерес. В момента Министерство на енергетиката подготвя анализ за..

публикувано на 20.10.17 в 14:33