Петър Бунев: Трябва да има орган за единно оперативно управление на БДЖ и НКЖИ

Петър Бунев
БГНЕС

БДЖ ще погаси задълженията си към държавния бюджет, които са в размер на 42 милиона лева. Това съобщиха от холдинга преди ден, като уточниха, че средствата са осигурени чрез безлихвен заем в резултат на получената нотификация от Европейската комисия.
 

В коментар по темата Петър Бунев, който е председател на синдиката на железничарите към КНСБ, заяви в ефира на "Хоризонт", че новината за погасяването на задълженията на БДЖ не може да се оцени по друг начин освен положително: Независимо от това, че дългът е държавен и от единия джоб влиза в същия – просто парите ще минат през БДЖ, но важното е, че намаляват задълженията.

За бъдещето на БДЖ Бунев отбеляза, че е оптимист, въпреки че подобряването на състоянието на холдинга и качеството на услугите, които той предоставя, вероятно няма да стане бързо. Според него е възможно при изчистването на дълговете още през есента да се обяви търг за нов подвижен състав. Той обаче отбеляза, че процедурите изискват доста време и новите вагони може да бъдат доставени през 2019 година. 

Аз се надявам и съм оптимист, че железницата ще се промени, но няма да стане така рязко, както би ни се искало на всички.

Тези неща не могат да станат с магическа пръчка и аз се надявам, че понеже постановлението е за повече от 42 милиона, които ще бъдат от държавата, да се отделят едни средства, които просто ще бъдат вложени по най-бързия начин в ремонта дори на старите (влакове – бел.ред.), защото в момента не може да говорим за купуване на нов подвижен състав в близките една-две години. Просто няма как. Това не е лек автомобил – да отиде човек и да си го купи. Това става с поръчки. Специално се изработва за всяка една железница, така че срокът за доставка на подвижен състав в най-добрия случай е две години. 

По отношение на заплащането и условията на труд в БДЖ, Петър Бунев коментира:

Заплащането на служителите – това е друга тема, която е свързана. Ние на практика тази година имахме лек ръст на заплатите. Да се надяваме, че догодина също ще вървим в същата посока, така че да подобрим социалния статус, а и условията на труд – има много места, на които трябва да се подобрят. В депата продължава да няма отопление. Стаите за почивка са в лошо състояние.

Така че тези неща трябва паралелно да вървят – освен доставката на нов подвижен състав, естествено е и че трябва да бъдат предоставени много по-добри условия за поддръжка и за работа на хората.

Бунев припомни тезата си, че проблемите на БДЖ започват от 2001 година:

Когато ние, водейки преговори за присъединяване към ЕС, трябваше да разделим железницата – от 1 януари 2002-ра тя се раздели на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ и тогава започнаха големите проблеми. За разлика от старите страни-членки, които продължават да си плащат дори глобите, но не я разделиха железницата – говоря за Франция и Германия, а знаем за каква железница става въпрос там…

Разделението доведе настина до увеличаване на административния персонал, но той няма как да не се увеличи при разделяне.

Няма да се върне старата железница, но трябва да има единно управление и в крайна сметка един орган, подчерта Петър Бунев, допълвайки: Макар че министърът на транспорта е принципал и на едното, и на другото (НКЖИ и БДЖ), но говоря оперативен (ръководен орган – бел.ред.), който да управлява двете оперативно заедно. Така са в Германия и Франция – в холдинг, където всеки си е с отделна сметка и т.н., но става въпрос, че има единоначалие.

Повече по темата ще научите от звуковия файл.

Още от категорията
Димитър Николов

Хотелиерът Димитър Николов: Ако бъде построен тунел под Петрохан, няма да познаете региона

Вършец бе една от дестинациите на нашето пътуващо "Радиокафе". Вече ви разказахме за богатата история, за красивата природа, за аристократичните сгради. Но акцент във Вършец и към днешна дата е туризмът. А за да има туристи, трябва да има добър достъп и хубави пътища. Оттук започва разговорът ни с Димитър Николов , собственик на един от големите хотели..

публикувано на 21.08.17 в 16:30
Министърът на икономиката Емил Караниколов

Емил Караниколов: Лицензът на оръжейния завод "Емко" ще бъде възстановен

Лицензът на оръжейния завод "Емко" в Трявна ще бъде възстановен веднага след като бъдат отстранени установените от междуведомствения съвет нарушения в предприятието. Това съобщи министърът на икономиката Емил Караниколов и категорично заяви, че държавата застава зад работниците. Производството в дружеството не е спирало и то ще продължи да..

обновено на 21.08.17 в 16:14

Предпазлива търговия на европейските борси на фона на геполитическа несигурност

Европейските пазари на акции се оказаха под нов натиск от продажби в началото на днешната търговия, задълбочавайки спада от края на предходната седмица в сила след новината за смъртоносната терористична атака в центъра на Барселона, Испания. Негативно влияние върху инвеститорите в глобален план продължава да оказва геополитическата..

публикувано на 21.08.17 в 15:01

Бундесбанк прогнозира продължаване на силния растеж на германската икономика

Германската икономика се очаква да продължи силния си растеж през текущото тримесечие и може да нарасне през настоящата година по-бързо от първоначалните очаквания в резултат на изключително силното индустриално производство, износ и потребление, посочва в понеделник Бундесбанк при представяне на последния си месечен икономически доклад...

публикувано на 21.08.17 в 13:53

Свиване на излишъка по текущата сметка на Гърция през юни

Излишъкът по текущата сметка на Гърция се сви през юни в сравнение със същия месец преди година с оглед на разширяване на търговския дефицит и на дефицита по баланса на първичния доход, съобщава Гръцката централна банка. Данните показват, че през юни излишъкът възлиза на 842 млн. евро спрямо позитивен баланс за 910 млн. евро през юни 2016..

публикувано на 21.08.17 в 12:49

ЧЕЗ е получила обвързващи оферти за своите активи в България

ЧЕЗ е получила от няколко заинтересовани страни обвързващи оферти за своята дейност и бизнес в България, посочва в понеделник онлайн изданието Prague Daily Monitor (www.praguemonitor.com). Чешката енергийната група е съобщила това на 18-и август, добавяйки, че понастоящем оценява подадените оферти. По-рано този месец изпълнителният директор..

публикувано на 21.08.17 в 12:16

Ангела Меркел: Многомилионните бонуси за шефовете на немските автомобилни компании са несправедливи

Многомилионните бонуси за изпълнителните органи на германските автомобилни компании не са справедливи, като се има предвид опетнения имидж на сектора след разрасналия се скандал с вредните газови емисии, заяви в понеделник канцлерът на страната и кандидат за нов мандат Ангела Меркел. Не мисля, че това е справедливо. Не знам как трябва да..

публикувано на 21.08.17 в 12:01