Петър Бунев: Трябва да има орган за единно оперативно управление на БДЖ и НКЖИ

Петър Бунев
БГНЕС

БДЖ ще погаси задълженията си към държавния бюджет, които са в размер на 42 милиона лева. Това съобщиха от холдинга преди ден, като уточниха, че средствата са осигурени чрез безлихвен заем в резултат на получената нотификация от Европейската комисия.
 

В коментар по темата Петър Бунев, който е председател на синдиката на железничарите към КНСБ, заяви в ефира на "Хоризонт", че новината за погасяването на задълженията на БДЖ не може да се оцени по друг начин освен положително: Независимо от това, че дългът е държавен и от единия джоб влиза в същия – просто парите ще минат през БДЖ, но важното е, че намаляват задълженията.

За бъдещето на БДЖ Бунев отбеляза, че е оптимист, въпреки че подобряването на състоянието на холдинга и качеството на услугите, които той предоставя, вероятно няма да стане бързо. Според него е възможно при изчистването на дълговете още през есента да се обяви търг за нов подвижен състав. Той обаче отбеляза, че процедурите изискват доста време и новите вагони може да бъдат доставени през 2019 година. 

Аз се надявам и съм оптимист, че железницата ще се промени, но няма да стане така рязко, както би ни се искало на всички.

Тези неща не могат да станат с магическа пръчка и аз се надявам, че понеже постановлението е за повече от 42 милиона, които ще бъдат от държавата, да се отделят едни средства, които просто ще бъдат вложени по най-бързия начин в ремонта дори на старите (влакове – бел.ред.), защото в момента не може да говорим за купуване на нов подвижен състав в близките една-две години. Просто няма как. Това не е лек автомобил – да отиде човек и да си го купи. Това става с поръчки. Специално се изработва за всяка една железница, така че срокът за доставка на подвижен състав в най-добрия случай е две години. 

По отношение на заплащането и условията на труд в БДЖ, Петър Бунев коментира:

Заплащането на служителите – това е друга тема, която е свързана. Ние на практика тази година имахме лек ръст на заплатите. Да се надяваме, че догодина също ще вървим в същата посока, така че да подобрим социалния статус, а и условията на труд – има много места, на които трябва да се подобрят. В депата продължава да няма отопление. Стаите за почивка са в лошо състояние.

Така че тези неща трябва паралелно да вървят – освен доставката на нов подвижен състав, естествено е и че трябва да бъдат предоставени много по-добри условия за поддръжка и за работа на хората.

Бунев припомни тезата си, че проблемите на БДЖ започват от 2001 година:

Когато ние, водейки преговори за присъединяване към ЕС, трябваше да разделим железницата – от 1 януари 2002-ра тя се раздели на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ и тогава започнаха големите проблеми. За разлика от старите страни-членки, които продължават да си плащат дори глобите, но не я разделиха железницата – говоря за Франция и Германия, а знаем за каква железница става въпрос там…

Разделението доведе настина до увеличаване на административния персонал, но той няма как да не се увеличи при разделяне.

Няма да се върне старата железница, но трябва да има единно управление и в крайна сметка един орган, подчерта Петър Бунев, допълвайки: Макар че министърът на транспорта е принципал и на едното, и на другото (НКЖИ и БДЖ), но говоря оперативен (ръководен орган – бел.ред.), който да управлява двете оперативно заедно. Така са в Германия и Франция – в холдинг, където всеки си е с отделна сметка и т.н., но става въпрос, че има единоначалие.

Повече по темата ще научите от звуковия файл.

Още от категорията

Търговците на електроенергия отрекоха вина за поскъпването на тока за индустрията

От Асоциацията на търговците на електроенергия отрекоха да са причина за поскъпване на тока за индустрията. В отворено писмо до медиите от асоциацията заявиха, че са натрупали загуби общо за над 70 милиона лева, като твърдят, че по този начин за своя сметка са намалили тежестта за клиентите от повишените цени.  Изчисленията на търговците показват, че..

публикувано на 15.12.17 в 15:38

Руската централна банка понижи основната си лихва с половин процент до 7,75%

На заседанието си в петък Централната банка на Русия (РЦБ) намали основния си лихвен процент с половин процент до 7,75%, цитирайки по-ниската от очакваното инфлация в страната. Съветът на директорите на банката взе решение да намали основната руска лихва до 7,75% от 8,25%, понижавайки ключовата си лихвена ставка за шести път от началото на..

публикувано на 15.12.17 в 14:51

НАП започва засилени проверки в зимните курорти

Националната агенция за приходите (НАП) ще прави засилени проверки в зимните курорти. Това стана ясно след среща на представители на столичната дирекция на данъчните с бизнеса, местната власт и полицията. Срещата е ден преди официалното откриване на сезона в най-големия ски курорт - Банско. Засилените проверки ще бъдат във всички зимни курорти. През..

публикувано на 15.12.17 в 13:50

Лидерите на ЕС призовават Мей да изясни позициите на Великобритания относно търговската сделка след Брекзит

Лидерите на Европейския съюз призоваха Тереза ​​Май да изясни какво точно иска нейното правителство от едно бъдещо търговско споразумение на Великобритания с ЕС, за да могат да започнат сериозни преговори по този въпрос до март догодина. В петък европейските лидери са на път да постигнат съгласие, което би позволило напредък в преговорите за..

публикувано на 15.12.17 в 13:35

Солидно свиване на търговски излишък в еврозоната през октомври в резултат на намаляващ износ

Търговският излишък на еврозоната се сви изненадващо силно през октомври в резултат на намаляване на износа при увеличаване на вноса, като това е една от малкото лоши новини за икономиката на региона, чийто растеж през настоящата година е далеч по-солиден от очакваното. Според Евростат търговският излишък на еврозоната на сезонно-коригирана..

публикувано на 15.12.17 в 13:09

КЕВР определя новите цени на водата и ВиК услугите за 15 града в страната

Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определя днес новите цени на водата и ВиК услугите за 15 града в страната. От следващата година за тях ще има увеличение между 2% и 20%. Разчетите предвиждат най-сериозен скок за жителите на Ямбол – с 20%, а за столицата очакваното поскъпване е с малко над 9%. Въпреки недоволството на хората срещу скока на..

обновено на 15.12.17 в 12:46

Държавните производители на ток създават дефицит по отношение на дългосрочното предлагане на електроенергия

От Асоциацията "Свободен енергиен пазар" твърдят, че държавните производители на ток създават дефицит по отношение на дългосрочното предлагане на електроенергия. Търговците на ток нямат възможност да изпълняват договорите с клиентите си, заявяват от Асоциацията в становище, изпратено до премиера. Вчера индустриалните консуматори предупредиха, че..

публикувано на 15.12.17 в 12:23