Завършва 33-то издание на „Празници на изкуствата Аполония“

Снимка: fest-bg.com

Произведението „Прозорци и портокали“ е написано от младия композитор Петър Керкелов, специално за 33-то издание на „Празници на изкуствата Аполония“. Това бе една от петте музикални премиери, представени на фестивала тази година. Изпълнението бе на камерния ансамбъл „Софийски солисти“ с диригент Пламен Джуров. В програмата им имаше и още едно произведение, чието изпълнение беше за първи път на българска сцена – Двоен концерт за китара, бандонеон и струнен оркестър от Астор Пиацола. Солисти бяха Георги Василев – китара и Красимир Щерев – акордеон. И двамата музиканти живеят и работят в чужбина, но уважиха публиката на „Аполония” в Созопол със своето представяне.

Останалите премиери на сцената на Амфитеатъра в черноморското градче бяха спектаклите на „Мистерията на българските гласове“, балет „Арабеск”  с „Ромео и Жулиета“, споменатата вече музикална премиера „Софийски солисти“ и програма на джаз певеца Васил Петров, посветена на Ал Жеро.

Камерните концерти, които се провеждаха на сцената в Археологическия музей в Созопол, също имаха своята публика. С рецитал на пианистката Дора Делийска започна програмата на камерната музика на фестивала. Тя представи интересна концепция, за която ще ни разкаже:

Идеята ми за тази програма съм я развивала в рамките на десет години. Бях провокирана от симфониите и квартетите на Дмитрий Шостакович. По-късно за себе си открих неговото клавирно творчество и бях много впечатлена от стила му на композиране. През 1950 година Шостакович е бил в журито на конкурса за изпълнение на творби от Й.С. Бах в Лайпциг. Тогава той се вдъхновява от Бах и започва да пише цикъл от прелюдии и фуги, но поднесени по нов, съвременен начин. Аз дълги години изследвах и анализирах тези два цикъла – на Бах и на Шостакович, и търсех общото между тях.
СнимкаС времето видях, че връзката между тоналностите е много силна. Но въпреки това не знаех как да представя това мое откритие като концепция. Появата на Шопен в програмата беше по-скоро интуитивна. Както знаем, той също е писал прелюди, но аз се спрях на етюдите му, тъй като те много хармонично оформят целия проект и създават една мекота. Видях, че в тоналностите
B-A-C-H (си бемол, ла, до и си) се получава името на Бах (Bach). Оттам дойде и името на целия проект.Никога не съм си представяла, че може този огромен материал да се вмести в една концертна програма.

На камерната сцена на Археологическия музей в Созопол своя талант показаха още много родни  музиканти, сред които Валентин Геров, Минчо Минчев, Анатоли Кръстев и други големи имена от класическата ни музика.

СнимкаПо-специално внимание ще обърнем на клавирното дуо Лора Чекоратова – пиано и Георги Вълчев – цигулка. Музиканти, завършили „Джулиардскул“ в Ню Йорк и останали да работят в мегаполиса. Освен това, Лора от години създава проекти, в които кани български музиканти и композитори. Те  представят своя музикален талант на различни събития, организирани от нея в Ню Йорк.

На това издание на „Празници на културата Аполония“ двамата инструменталисти  представиха интересна програма, в която своето място намериха както творби от класически композитори, така и произведения от съвременни автори. Една от тях е българката, живееща в Лондон, Добринка Табакова. Камерното дуо изпълни три нейни творби, за които повече ще научим от Лора Чекоратова:

Когато съставяхме програмата, искахме да изберем различни по характер творби. Така в първата част изпълнихме класически сонати от Моцарт и Брамс, а във втората – творби на съвременни композитори. Ние, като музиканти, които живеем и работим в Америка, винаги обичаме като сме в България да изпълняваме и пиеси на американски композитори. В случая се спряхме на произведение от Пол Шонфелд – Four Souvenirs (Четири сувенира). Отделихме специално внимание и на творбите на Добринка Табакова – Modetudes, Родопа и Through the Cold Smoke (През студения дим). От няколко години работим с нея, изпълняваме нейна музика по цял свят. Смятаме, че тя е един от достойните и много талантливи български композитори в днешно време.

На джаз сцената на „Аполония“, меломаните и гостите на фестивала имаха възможност да чуят голяма част от проектите, случили се в София през годината. Сред тях бяха Антони Дончев трио, „Джазаница“, JP3, Jazz Surpise, The Golden Project, Jazz Cats, Минимум квартет и Myxtet. Автор на последния е тромпетистът Михаил Йосифов, който ще разкаже малко повече за този негов авторски проект:

СнимкаВ програмата, която изпълнихме, почти всички пиеси бяха мои авторски. Една от тях е на пианиста ни Васил Спасов, което аз много харесах и я „присвоих“. Като цяло това е музика, която съм писал през годините и до момента не беше намерила своето място и форма на изпълнение. Пиесите съм ги мислил повече като джаз, отколкото като за сценично шоу. Различното в проекта е и факта, че няма брас, а само пиано, ударни, бас, китара и тромпет. Myxtet е интересен и с това, че е мултимедиен. Благодарение на Георги Георгиев и Милена Вълнарова се получава много интересна арт инсталация. Затова реших да създам Myxtet – един отворен проект, който имам намерение да развивам за бъдеще.

Още от категорията

"Момичето с перлената обеца" ще бъде изследвана пред посетители на музея, в който се съхранява

Картината "Момичето с перлената обеца" от холандския художник Вермеер ще бъде изследвана в продължение на две седмици пред посетители в музея, в който се съхранява, предаде "Франс прес". Шедьовърът от 1665 г., който се намира в музея "Маурицхойс" в центъра на Хага, бе изследван също през 1994 г. Макар да не са нужни нови реставрационни работи, бе..

публикувано на 25.02.18 в 03:52

Филмът с българско участие "Не ме докосвай"​ получи "Златна мечка"

Берлинале отличи тази вечер със "Златна мечка" филма "Не ме докосвай" на румънската режисьорка Адина Пинтилие . Филмът е копродукция на Румъния, Германия, Франция, Чехия и България. Главната роля в него се изпълнява от българската актриса Ирмена Чичикова . Полската режисьорка Малгожата Шумовска получи Голямата награда на журито за филма "Лице", а..

публикувано на 25.02.18 в 01:14

Щефан Мерзебургер: Берлинале остава верен на историческата си роля

В неделя в Берлин завършва тазгодишното издание на кинофестивала Берлинале - единият от трите големи форума за филмовата индустрия. Известен със своите политически послания, фестивалът и тази година даде повод за противоречиви коментари.  Създаден през 1951 година, Берлинале винаги ще се помни като мост между Изтока и Запада. Разделеният Берлин..

публикувано на 24.02.18 в 11:48

В Чикаго откриха художествена изложба, посветена на българското председателство на ЕС

В Чикаго беше открита   българска художествена  изложба, като  част от  културните инициативи в САЩ посветени на  популяризирането на България и на българското председателство на Съвета на ЕС. Изложбата е озаглавена “Преоткриване” и   включва творби на  скулптор и 2-ма художници: Искра Иванова , Йордан Иванов и Василен Васевски . Те живеят в..

публикувано на 24.02.18 в 08:56

Домът на „Драган Цанков“ 24 – филиал на Софийска градска художествена галерия

През тази седмица беше представен официално новият филиал на Софийската градска художествена галерия – той се намира на столичния булевард „Драган Цанков“ №24, в дома на художника Дечко Узунов, чиято 119-ата годишнина от рождението се наврши на 22 февруари. Там, в ателието на твореца, беше открита изложба с работи от фонда на галерията под наслов..

публикувано на 23.02.18 в 19:05
Борис Панкин

Тази вечер е премиерата на постановката „Да, господин премиер“ в Сатиричния театър

Днес и утре е премиерата на постановката на Борис Панкин „Да, господин премиер“ в Сатиричния театър. В интервю за предаването „Хоризонт за вас“ Панкин обясни, че това е пиеса за избирателите: Историята на премиера е историята на един посредствен кандидат-политик, който по стечение на обстоятелствата и глупостта на избирателите..

публикувано на 23.02.18 в 17:00
Пастелната картина „Хористите“ с размери 32 см на 27 см е рисувана през 1877 г.

Открадната картина на Дега открита в автобус край Париж

Картина на френския художник Едгар Дега, открадната от музей в Марсилия преди 9 години, бе открита в автобус до Париж, съобщи френският министър на културата, цитиран от АФП. Франсоаз Нисен заяви, че митничари открили пастелното платно, за което се смята, че струва около 800 000 евро, в багажното отделение на автобус, спрян на отбивка от..

публикувано на 23.02.18 в 16:58