Ариел Коен: Хайтехът е „хляба”, но „вкусът” на живота е в духовността

| обновено на 11.09.17 в 23:17


Ариел Коен е генерален директор на Ришон-леционската филхармония, която е и постоянният оркестър на Израелската опера в Тел Авив. Той е с български произход. Баща му е от Кюстендил, а майка му от София.

Преди половин година реших да тръгна по нов път и в момента чакам да ми изберат заместник. Този оркестър ми е много скъп и им казах, че ще чакам търпеливо, за да може спокойно и както се полага да му предем ръководството. Искам този състав да продължи да процъфтява и в момента съставям програмата и правя заявки за гастроли за 2-3 години напред, както е прието за такива оркестри.

Когато станах директор, оркестърът беше с огромен финансов дефицит. Успяхме да го намалим постепенно. Чак сега сме печеливши, което ни позволява да си изплащаме дълговете от предните години. Това помогна за оздравяване на творческия климат в самия оркестър, тъй като материалната стабилност позволи да се подпишат добри групови трудови договори за следващите 3 години. Това е една от причините да се чувствам чист пред съвестта си, че напускам. Оркестърът е на успешен път. Разнообразихме програмата на концертите. Сега сме доста по-смели. Например много малко симфонични оркестри могат да си позволят да изпълнят такова монументално произведение като 8-та симфония на Малер. Изисква се огромен хор и оркестър и 8 певци. Забележително е участието ни във всички оперни постановки на Масада, но и в сградата на Телавивската опера.

Направихме всичко възможно да проникнем в нови музикални пространства и да доведем публика, която досега не е посещавала концертите на оркестъра. Например на малко места в света могат да си позволят да направят цял абонаментен цикъл с андалуска музика. Обикновено в Израел такава музика се изпълнява от струнни оркестри с автентични инструменти, а сега ние я свирим с пълен оркестър, като направихме нова оркестровка на съществуващи произведения. Видях на тези концерти лица, каквито не бях виждал да идват при нас. Не считам, че това е популистка стъпка. Не е просто касов абонаментен цикъл. Слушателите се радваха, че могат да чуят в родния си Ришон Лецион музика, която обичат. Наличието на такава серия ни позволи да имаме и други цикли с много сериозна музика.

За мен е
още по-важно,че успях да включа в репертоара Панчо Владигеров. Когато бях в България специално купих ноти на най-известните му произведения. Имаме двама музиканти в оркестъра, завършили Софийската консерватория. Има голяма възможност за сътрудничество със Софийската филхармония, а най-вече с оркестъра на Софийската опера. Очакваме предложения. Имахме гастрол на диригента Емил Табаков.

Аз започнах кариерата си като музикант. Бяхме много успешно клавирно дуо. Завършил съм консерватория , а след това следвах няколко университета. Докторатът ми е по компютри. Бях директор на голямо Хайтех предприятие и университетски преподавател по компютри. Когато пристигнах във филхармонията, беше нещо като затваряне на кръга. През всичките години, когато работех в компютърните централи, запазих връзката си с музиката и идвайки в известния оркестър, използвах натрупания управленски и икономически опит. За мен бъдещето на човечеството е връзка между технология и духовност за баланс между работа и свободно време. Хайтехът е „хляба”. Но „вкусът” на живота е в духовността. Не говоря само за музиката , а за всички изкуства и философията, сподели Ариел Коен в интервю за предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм „Каста дива”.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Още от категорията

Четвъртото издание на международния конкурс за цигулари "Васко Абаджиев" събра цигулари от три континента

Цигулари от три континента се събраха в Четвъртото издание на международния конкурс за цигулари "Васко Абаджиев". Рекордните 28 участници са от 18 държави. Все повече и повече млади хора се интересуват от конкурса "Васко Абаджиев", каза в „Преди всички“ председателят на журито проф. Ангел Станков : Победителите разнасят както..

публикувано на 24.11.17 в 10:54
На снимката (отляво надясно): Рене Коло, Каролин Рейбър, Ханелоре Кол, Петер Сейфер, Лучия Поп, Гюнтер Щрак (12.12.1986)

Тенорът Рене Коло като Тристан - събота, 25 ноември, от 20 часа

Тази вечер ще посветим на изкуството на немския тенор Рене Коло, който на 20 ноември навърши 80 години. Роден е в Берлин през 1937 г., негов баща е Вили Коло – автор на популярни немски шлагери и оперети. След края на Втората световна война младият Рене заминава в Хамбург, където изучава фотография и между другото свири джаз. Но решава да се върне в..

публикувано на 24.11.17 в 10:40

„Тристан и Изолда” - опера в три действия от Рихард Вагнер (съдържание)

Либрето: Рихард Вагнер (по келтска легенда от XIII в. и едноименната поема на Готфрид от Страсбург) Първо изпълнение: 10 юли 1865 г., Мюнхен Българска премиера: 26 февруари 2015 г., Софийска опера и балет Действащи лица: Тристан - тенор Крал Марк - бас Изолда - сопран Курвенал - баритон Мелот - тенор Брангена - сопран Овчар - тенор Кормчия -..

публикувано на 24.11.17 в 10:35

Ансамбъл "Чинари" представя за първи път спектакъла "Мистичен ритъм"

На 28-ми ноември в зала 1 на НДК Ансамбъл "Чинари" представя за първи път спектакъла "Мистичен ритъм". Продуцентът и ръководител на Ансамбъл "Чинари" Асен Павлов разказва в „Преди всички“: Като лексика спектакълът е различен от предишните и е необходимо доста време хората да бъдат подготвени на високо професионално ниво.  "Мистичен..

публикувано на 24.11.17 в 10:32
Мария Принц на репетиция със сър Невил Маринър

Мария Принц организира концерт в памет на сър Невил Маринър във Виена

На 14 ноември в зала „Моцарт" на виенския Концертхаус се проведе забележителен концерт в памет на големия британски диригент и цигулар  сър  Невил Маринър – един от колосите на световната  музикална класическа сцена през втората половина на ХХ и началото на XXI век.  Маестрото е основател на легендарния ансамбъл Academy of St Martin in the..

публикувано на 23.11.17 в 18:43

Любимите ви български оперетни артисти на ХХ век: Минко Босев

Предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“ започва всеки нов сезон с национална анкета „Любимите ви…“ в сайта на БНР bnr.bg През годините научихме с интерес, че любимата оперета на българската публика е "Царицата на чардаша" на Имре Калман, любимият балет – "Лебедово езеро" на Чайковски, любимият мюзикъл – "Моята..

обновено на 23.11.17 в 16:20
Джаз-рок група Divje Jezero

Концерт на словенска джаз-рок група в София

Словенската джаз-рок група Divje Jezero ще гостува в София тази вечер. Те са петима млади момчета от град Идрия и ще представят музиката си в столичния клуб Live & Loud заедно със сърбите Jayus Jazz в 20:30. Балканското мини-турне на квинтета продължава с участия в Търново и Пловдив през следващите два дни и завършва в Ниш в неделя. Словенците идват..

публикувано на 23.11.17 в 15:25