Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Новият албум на Йонас Кауфман - с два дуета със Соня Йончева

"L'Opéra" излиза (и у нас) на 15 септември

СнимкаЙонас Кауфман е подбрал изцяло френски репертоар от 19-и век - епохата, в която Париж се превръща в център на модерния свят през 19-и век, благодарение на мащабната реконструкция, която претърпява градът, проведена от барон Жорж Йожен Осман. През този период оперните театри на Париж  са местата, в които „задължително е трябвало да се видят и да бъдеш видян“. С огромните си луксозни фоайета, оперните театри са осигурявали непрекъснати възможности за социализация и обществени събирания. Оперните продукции достигат огромно великолепие в пищността на декори и костюми, а зрителите стават свидетели на невиждани до този момент мащаби - например при премиерата на „Еврейката“ от Халеви на сцената излизат една дузина коне! По това време ръководствата на Парижката опера насърчават творческия обмен между културите на Франция и Германия. Немските композитори Майербер и Офенбах развиват кариерите си от Париж. Същевременно френски композитори са силно повлияни от немската литература, която служи за вдъхновение на произведенията им. Оперите „Вертер“ от Масне и  „Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз са сред най-популярните творби ; не случайно Кауфман подбира сцени от тези две произведения за новия си албум. Случвало се е често, новите оперни творби първо да се поставят в немските оперни театри и след успешен сезон в Германия да се състои премиерата в Парижката опера. Тази френско-немска връзка е изключително привлекателна за Кауфман. „Мисля, че „Хофмановите приказки “ на  Офенбах са идеалната симбиоза между немската дълбочина и френското въображение. А Жул Масне успява да улови цялата психологическа сложност на Гьоте във „Вертер“. Така, че с този репертоар се чувствам като вкъщи“.

Така с албума си  „L’Opera” Йонас Кауфман отдава почит на този величествен век в оперното изкуство, белязан с музикален блясък, разкош и елегантност. При подбора на репертоара за албума,  немският тенор  включва някои от най-значимите арии за тенори като “Rachel, quand du Seigneur” из операта "Еврейката" (1835) от Жак Фроментал Халеви , през  две творби на Жорж Бизе - “La fleur que tu m’avais jetée” из операта "Кармен" (1875) и “Au fond du temple saint” от операта "Ловци на бисери" (1863), до “Ah! lève-toi, soleil!” из операта "Ромео и Жулиета" (1867) от Шарл Гуно дофиналната ария “Pourquoi me réveiller” от шедьовъра на Жул Масне - операта "Вертер" (1892). И още - Берлиоз, Лало, Офенбах -  общо 14 арии и дуети.

Соня Йончева се появява на два пъти в албума в два дуета из прекрасната опера „Манон“  от Жул Масне.

Албумът (седми солов за Йонас Кауфман) е записан с Баварския държавен оркестър в Мюнхен под диригентството на Бертран де Били, един от най-добрите музикални експерти за периода.

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени