Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Адриан Николов, ИПИ: Няма пряка връзка между учителската заплата и качеството на образователния продукт

Снимка: Катя Борисова

Министерството на образованието предложи нов модел на финансиране на училищата, който според авторите, трябва да сложи край на порочната битка между училищата за приемане на възможно най-много ученици заради схемата „парите следват ученика“.  Експертът от Института за пазарна икономика Адриан Николов коментира в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“, че учениците трябва да бъдат насърчавани да посещават училища, където образованието е по-високо, дори това да е свързано с пътуване.

Това, което министърът каза в парламентарната комисия, не знам дали то ще е окончателният вариант на новия план за финансиране, на практика не изменя особено настоящия модел. Предлагат въвеждането на финансиране на паралелка и на училище, което по идея, е насочено към даване на по-висока субсидия и бонифициране на малките училища в отдалечените региони. Това е контрапродуктивно по две причини! От една страна, настоящият модел на нараснали стандарти само на ученик вече различава 6 отделни вида ученици в отделните общини - големи и малки, и съответно, малките населени места вече получават повече пари и по настоящия модел. И второ, което всъщност е проблемът, не е точно къде отива финансиране, а всъщност какво купува то, като качество на образователен продукт, тъй като промяната от "ученик" към "ученик, паралелка и училище" по никакъв начин не включва оценка на това с какви умения излиза ученикът от училището. Това, което трябва да се търси, поне според мен, е по-скоро финансиране на качество на образованието по някакви обективни критерии, а не просто финансиране на някакви бройки, които са в рамките на образователната система.
Повечето пари за учителите не означават непременно по-добро образование за учениците, изтъкна Николов:
Има едно много интересно изследване, което направихме с колегите от Института през май. Ползвахме последните данни от миналата година и сравнявахме учителските заплати по общини и съответно средния резултат на така наречените "малки матури" след 7-и клас. Установихме, че от 65 възможни точки, с 1 лев по-висока учителска заплата на община увеличава резултата на учениците в тази община с едва 0,02 точки. Тоест, не можем да говорим за някаква пряка връзка между нивото на учителската заплата, само, и качеството на образователния продукт. Ако се опитваме да търсим някакви силни фактори, които наистина влияят на резултатите на учениците, те по-скоро са в семейната среда, дори в размера на общината, в която е разположено училището. Колкото по-големи са училищата в момента, толкова по-добри учители привличат те и толкова повече е финансирането и толкова по-добри резултати постигат и учениците им.
Обвързването на финансирането на училищата с външното оценяване ще доведе до бонифициране на по-добрите училища, убеден е Николов:
В  дългосрочен план би трябвало да говорим изцяло за независим институт, който се занимава единствено с това да оценява резултатите на училищата и на учениците, които учат в тях, и съответно да може да дава независима и реалистична оценка на техните способности.
Отпадането от образованието на децата от малцинствата се случва в годините между 5-и и 7-и клас, когато материалът става достатъчно сложен, че децата, които нямат достатъчно добра подготовка по български език, просто не го разбират и престават да възприемат съдържанието, изтъкна експертът:
Силно се надявам, че ако наистина има засилено обучение по български език и засилена самостоятелна работа с децата, които не се справят, то тази мярка ще може и да позволи това отпадане между 5-и и 7-и клас поне да бъде намалено, ако не елиминирано.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Най-четени