Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на новата книга на професор Любомир Халачев

Изкуството да бъдеш продуцент

"Изкуството да бъдеш продуцент" е новата книга на професор Любомир Халачев, чиято премиера е тази вечер от 18.00 часа в НАТФИЗ. За ролята за продуцента в киното проф. Халачев обясни:

За да няма спор и да няма непрекъснати претенции кой е по-велик, трябва да се знае, че режисьорът е създател на филма  - той е негов автор, неговото име остава в историята на киното и т.н., а  продуцентът е стопанин на филма  - тоест той се грижи този филм да има дълъг и щастлив живот, той в крайна сметка да бъде първо добър и второ -  да има дълъг и щастлив живот. И когато тези две основни творчески фигури се срещнат по такъв начин, че не да спорят, не да доказват надмощие, а именно като създател и стопанин и те заедно работят по филма, се получава действително добър резултат.

По повод често срещаната борба за надмощие между режисьори и продуценти в творческите среди у нас, Любомир Халачев призна, че за съжаление има такива случаи, като го отдаде на това, че: У нас не е прекипяла тази субстанция, от която трябва след това да излезе културна атмосфера, в която в хората да се разбират като говорят и обсъждат проблемите си, а не като пишат доноси или се бият с тояги. Тази атмосфера трудно се постига, отбеляза Халачев, като обясни още:


Ние не можем въобще да говорим за тези продуценти, които гледаме в американските филми -  това е друг тип. Холивуд е друга планета. Там става дума за други пари, там става дума за друг пазар, за други отношения  - вече много добре поставени. Когато отиде наш кинаджия там, казва: "Колко е прекрасно", но това е друг свят, ние работим в системата на европейските отношения, в която вече повече от 60-70 години водещо място има режисьорът, там, където режисьорът се допитва до продуцента.

СнимкаПрофесор Халачев даде пример с работата на Ингмар Бергман и филма му "Фани и Александър ": Тогава се оказва, че когато Бергман идва с първия вариант - много голям сценарий, и продуцентът му казва: "Никой няма да гледа такъв филм", той сяда, пренаписва сценария, докарва го до нормален размер и те снимат филма - прекрасен филм. И аз винаги казвам - щом като Бергман може, всички могат. Гениален режисьор, и то не комерсиален режисьор, а режисьор, който прави кино за размисъл, кино философско, но той може да се подчинява на условията на производството - значи всеки би трябвало да може.


Проф. Халачев посочи и някои от качествата, които трабва да притежава добрият продуцент: За да бъдеш добър продуцент, има няколко условия. Първо, разбира се, да можеш да четеш драматургия - тоест да разбираш като видиш един текст, дали от това може да стане филм. Второ, трябва да имаш някакви лидерски качества - не е нужно да си войвода, но трябва да имаш лидерски качества - тоест да можеш да обединяваш хората, да им говориш.  Трето -  трябва да умееш да си излагаш добре мислите. Ако имаш, тези качества и прочетеш книгата, като внимателно анализираш за какво става дума, тя доста помага, отбеляза още авторът на "Изкуството да бъдеш продуцент".

Повече по темата може да научите, ако чуете цялото интервю. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!