Минезингер и трубадур пеят за меломаните в оперната вечер на програма „Христо Ботев“

На опера в събота, 14 октомври, от 20.00 часа

Анна Нетребко (Леонора) и Роберто Аланя (Манрико) в сцена от спектакъла "Трубадур" от Верди на Виенската опера
Снимка: Wiener Staatsoper GmbH / Michael Pöhn

Представяме два записа, получени по линия на Европейския Съюз за радио и телевизия. В началото – фрагменти от премиерата на „Танхойзер“ от Вагнер, състояла се на 21 май 2017 г.  в Националния театър в Мюнхен с участието на солисти, хора и оркестъра на Баварската държавна опера с диригент Кирил Петренко. В главните партии: Аня Хартерос, Клаус Флориан Фогт, Кристиан Герхахер, Георг Цепенфелд, Дийн Пауър.
Nach München! Любители на операта, отидете в Мюнхен!“ – възкликва два дни след тази премиера критикът Закари Улф на страниците на „Ню Йорк Таймс“ и продължава: „Слушането на „Танхойзер“, чиято премиера беше в Баварската държавна опера в неделя в нова постановка, режисирана и художествено оформена от провокативния театрал Ромео Кастелучи, ще ви убеди, че действително сте били спасени. Не мога да твърдя, че слушането на този спектакъл (и имам предвид наистина слушането, тъй като постановката не допринася много за чисто музикалното преживяване) ще ви осигури място в небесата, но гарантирам, че вярата ви в жизнеността на операта ще бъде възродена. Днес няма по-добър състав за тази творба, а първосвещеникът на подиума е ослепителният Кирил Петренко..." Рецензията на американския критик продължава с възторжени хвалебствия за работата на Петренко, хора, оркестъра и солистите и явно разочарование от сценичната реализация на Кастелучи. Доста по-откровен и язвителен е руският специалист Александър Курмачов от престижния сайт Belcanto.ru, който не се притеснява да заяви, че : "... постановката на Кастелучи не може да се доближи не само до кича, а дори до нивото на колхозна самодейност“ и определя работата на режисьора като „неграмотна“. „... Темата за женския бюст бе не просто разкрита, а буквално разголена, като режисьорът не се бе поколебал да съблече дори момичетата-тийнейджърки. Венера приличаше на тлъста жаба: гнусните движения на гънките гигантска плът ясно разкриваха женомразката природа на авторите на това решение. Признавам, че дори аз, с моята антифеминистка представа за света, не бих могъл да си представя толкова безобразно изобразяване на богинята на любовта и секса... Но това е само първата част на първо действие. После извадиха на сцената окървавен труп на елен. Изпоцапаха с кръвта на този елен всички, включително Танхойзер...“. Рецензентът Курмачов продължава, изпълнен с възмущение, за да стигне до музикалната реализация на „Танхойзер“, осъществена от „диригент с космически мащаби“ (Кирил Петренко) и „солисти, за които може да се каже „добре“ – но нищо повече“.
Е, след като чух записа на премиерата и без да съм гледала възмутителната сценична реализация, трябва да отбележа, че скромното ми мнение на музикален редактор с около четвъртвековен стаж почти съвпада с това на маститите колеги от САЩ и Русия. Работата на Петренко действително е забележителна, повечето от солистите са отлични, с едно изключение – премиер-тенора. Този запис бих определила като „Танхойзер без Танхойзер“, което, за съжаление, е точно толкова невъзможно, колкото и „Лоенгрин без Лоенгрин“ или „Кармен без Кармен“... Клаус Флориан Фогт в главната партия е не просто разочароващ, а непоносимо фалшив – особено в първо действие. Затова, след като внимателно прослушах спектакъла няколко пъти, реших все пак да не измъчвам аудиторията и да й предложа фрагментите, които ми се сториха най-подходящи за излъчване по радиото – началото на първо и цялото второ действие на „Танхойзер“.
А след това ще предложа на страстните оперомани истински подарък. След тъжната съдба на рицаря-минезингер Хайнрих Танхойзер, ще им припомня историята на неговия „колега“ – испанския рицар, син на граф и трубадур Манрико от операта на Верди „Трубадур“. Спектакълът на Вердиевия шедьовър се е състоял на 5 февруари 2017 във Виенската държавна опера под палката на Марко Армилиато. Съставът е звезден: Анна Нетребко - Леонора, Роберто Аланя - Манрико, Людовик Тезие – Граф ди Луна, Лучана Д’ Интино – Азучена. Нетребко и Аланя са много-много добри, действително!...

Съдържание на операта "Трубадур" от Верди

Още от категорията
Дон Кихот - Балет по музика на Лудвиг Минкус

„Дон Кихот“ за юбилея на прима-балерината Калина Богоева

На 21 октомври 2017 година Софийската опера и балет празнува юбилея на прима-балерината, балетен педагог и хореограф Калина Богоева. Публиката и поклонниците, дошли да поздравят известната българска балерина, ще се насладят на спектакъла „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус под диригентството на Борис Спасов. На сцената ще видим Марта Петкова,..

публикувано на 20.10.17 в 17:45
Антонина Бонева

Музиката на Шопен е едно невероятно съчетание на красота, поезия, изящество, фантазия, хармонии, мелодии, драматизъм, полифонии

Известната пианистка Антонина Бонева отдавна се е утвърдила сред изявените ни съвременни музиканти. Тя произлиза от музикантска фамилия, дала ярки фигури в българската музикална култура. Завършва Националната  Музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров” при доц. Катя Казанджиева и проф. Николай Евров, след което специализира в Кралската консерватория в..

публикувано на 20.10.17 в 15:26
Йордан Камджалов и оркестър

"Неописуемото" по Гьоте вдъхновява целия нов сезон на оркестър "Генезис"

Оркестър "Генезис", основан и ръководен от младия диригент Йордан Камджалов, ще открие втория си сезон с рядко изпълняваната Симфония "Фауст" на Ференц Лист. Премиерата на творбата е преди 160 години във Ваймар, а рождената дата на самия композитор е 22 октомври 1811 г. Това е заглавие, което не се чува всеки ден нито в България, нито в големите..

публикувано на 20.10.17 в 14:29
Дмитрий Хворостовски

Знаменитият руски баритон Дмитрий Хворостовски стана на 55

Дмитрий Александрович Хворостовский – звездният руски баритон, роден на 16 октомври в Кросноярск, навърши 55 години. Той започва кариерата си като учител по музика и солист в Красноярския държавен театър за опера и балет през 1985 г. След няколко години обаче светът разбира за огромния му талант и след победата му в Международния конкурс за оперни певци..

публикувано на 20.10.17 в 12:05

Тридневен ъндърграунд фестивал в памет на Димитър Воев

Тридневен ъндърграунд фестивал в памет на  Димитър Воев , легендарния фронтмен на "Нова Генерация", "Кале", "Воцек" и "Чугра" – ъндърграунд групи от края на авторитарния социализъм и началото на прехода, ще се проведе от 20 до 22 октомври в София. Фестивалът " Улица Нов Живот – Вход Б ", с препратка едновременно към песен на "Кале" и албум на..

публикувано на 20.10.17 в 11:58
Новоселската група на фолклорния събор в Димово

Събират в диск новоселския музикален фолклор

Група интелектуалци, родени във видинското село Ново село и живеещи във Видин, са решили да съберат новоселския музикален фолклор в диск. Опити да се запишат текстове на новоселски песни има още в края на 19 в. от Петко Иванов. Известният музиковед Васил Стоин също отделя страници в многотомното си издание „От Тимок до Вит“, в което публикува песни и..

публикувано на 20.10.17 в 10:53
Найъл Хорън

Китарен поп в основата на дебютния албум на Найъл Хорън

След като чухме силните солови проекти на Зейн (ZAYN) и Хари Стайлс е време да надникнем и в първия албум на Найл Хорън извън бандата One Direction. Дебютът на компилацията на Хорън със заглавие Flicker e днес. На първо слушане няма как да не сравним 24 годишния изпълнител с Ед Шийрън. Негови следи можете да откриете както в Flicker, така и в Paper..

публикувано на 20.10.17 в 10:15