Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вениамин Смехов и артисти от Театъра на "Таганка" гостуват в Сатирата с "Флейта-гръбнак"

Снимка: уикипедия

Посетителите на Сатиричния театър „Алеко Константинов“ в София могат да видят музикално-поетичния спектакъл "Флейта-гръбнак" по стихове на Владимир Маяковски с участието на големия актьор Вениамин Смехов и артистите от Театъра на "Таганка" Мария Матвеева и Дмитрий Висоцки

Това каза за предаването „12+3“ по „Хоризонт“  един от организаторите на събитието проф. Любомир Халачев. Той сподели, че изборът му се е спрял на „Таганка“ заради спомените от огромния интерес в миналото. Отсега е ясно, че има желаещи за почти още 2 спектакъла, допълни той.

Вениамин Смехов също сподели, че още си спомня гостуването си у нас преди повече от 40 години:

Преди 42 години, в една такава прекрасна есен, ние гостувахме в София и въпреки че външно, като че ли тук нямаше КГБ, нямаше цензура, явно е, че нещо е имало, защото и интелектуалците, и младите хора, и въобще всички, които обичаха театъра, с невероятно желание идваха на нашите спектакли. Не можеше да се попадне на тези спектакли - "Десет дни, които разтърсиха света", "Хамлет" и тези по Маяковски. Явно на тях им харесваше този език, харесваше им начинът, по който ние интерпретирахме изкуството, тъй като, когато примерно се играе "Хамлет", можеш да кажеш с езика на Хамлет всичко - и за Тодор Живков, и за Брежнев.

Смехов сподели, че като младеж е бил силно повлиян от Маяковски, който и сега е вдъхновение за младите: 
Още като дете с разностранни творчески интереси, а и по-късно в развитието ми, аз усетих, че това, което обединява всичките ми интереси, е всъщност руският език, словото. Тук не мога да не спомена значението на Маяковски като революционер в ХХ век в областта на руското слово. Както Пушкин смятаме, че е направил революция в руското слово през ХIХ век, Маяковски повтаря тази революция през ХХ в. В Перестройката, когато имаше хора, които търсеха само негативните моменти във всичко  се опитаха дори символично да "разстрелят" Маяковски заради това, че е обслужвал идеите на революцията от 1917-а година. В днешно време трябва да кажем, че има много млади хора, които наново откриват Маяковски за себе си като истински футурист или като част от всичкото това, което тогава е било. В много от спектаклите в много градове, и в Русия, и в чужбина, в които ние играем, те виждат, че действително истинският Маяковски е в доброто, в любовта. За съжаление, както и много други, той тогава е повярвал в идеите на Ленин, че новата власт ще бъде власт на свободата за художника и за творчеството.
Когато преди 50 години Любинов постави този известен спектакъл "Послушайте", спектакълът имаше много проблеми. Опитваха се да го забранят, защото беше много интересно поставено. Имаше пет различни типа Маяковски. Играехме пет актьора - Висоцки, Богдан Хмелницки, аз... Много интересен спектакъл, който се възприемаше невероятно и който се опитваха по различни начини да спрат, тъй като явно намираха нещо в този словесен опит за промяна, за революция. Оказа се, че и днес по същия начин се възприема този спектакъл, тъй като това е същността на Маяковски- желанието за промяна и, разбира се, любовта.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна