На 11 ноември от 19.00 в зала "България"

Кварто квартет и Валентин Ганев - за "История на войника" 4 години по-късно!

За новатора Стравински, за преходните жанрове, джобния театър и тайната на въздействието

Валентин Ганев и Иван Пенчев
Снимка: Лили Големинова
Ще ви разкажем за поредния проект на Кварто квартет - една (подновена) история за творба на Игор Стравински, написана преди 100 години, през турбулентната 1917-а,  иновативната (и днес) идея да се изпълнява на... гара. Именно тази творба  - "История на войника", събира на сцената (на зала, не на гара - засега) музикантите от Кварто и актьора Валентин Ганев преди 4 години. Събра ги и в нашето специално студио в зала "България" - двама цигулари всъщност, единият - създател и първа цигулка на Кварто квартет Иван Пенчев, другият - "неосъществен" (както казва сам за себе си) цигулар и прекрасен актьор, който продължава да е изпълнен с любопитство към "преходните" жанрове. И (както уместно вметна Иван Пенчев) "осъществен контрабасист"! Защото моноспектакълът "Контрабасът"  с режисьор Пламен Марков отбеляза неотдавна своето 250-о представление, а вече всъщност клонят към 300 (уточнява Валентин Ганев). И си спомня, че в началото никой не очаквал, че "Контрабасът" ще има толкова дълъг живот - казаха ни да го изиграем там 5-6 пъти. А можем да си представим колко убедителен е актьорът, при положение, че след едно от представленията зад кулисите дошла българска цигуларка, която живее в чужбина и попитала актьора в кой оркестър свири. Недейте, моля Ви - казал Валентин Ганев, - нали разбирате, че това е само театър и в него всичко е наужким, и контрабасистите, и те. И бърза да добави, че убедителен е най-вече текстът на Патрик Зюскинд. И че това му е хубавото на театъра, че никога не можеш да си сигурен кой спектакъл ще се хареса на публиката - затова ние цял живот търсим тайната на въздействието и все не ни е ясно каква е рецептата. Добавя, че граничните жанрове, които свързват музиканти и актьори, са му много интересни (аз веднага си спомням участието му в един рядко интригуващ проект на радиооркестъра "Сън и не-сън в лятна нощ").

Разбира се, стигаме до предстоящото представяне на "История на войника" на 11 ноември в събота, от 19.00 в зала "България" (чуйте разговора, има интересна дискусия по темата за най-добрия за публиката начален час за концертите - дали 19.30 е по-удобен от 19.00). Преди 4 години в същия състав със същата творба имат голям успех. Какво се е променило сега?! Времето, ние самите... - казва Иван Пенчев, - а по принцип е интересно времето, в което "Историята..." е написана, време на разпадане на културната идентичност в Европа, нещо, което и в момента се случва. Почти всеки музикант днес е роден на едно място, а работи другаде. Така е било и по времето, когато Стравински пише "История на войника" с идеята да формира нещо като нов жанр - "джобен театър", както го е нарекъл. Не просто концерт, а цял театрален спектакъл, изграден със страшно необичайна комбинация от инструменти. А именно - в главната роля е цигулката (душата на войника), партията на корнета изпълнява Петър Македонски от радиооркестъра, Сабина Йорданова (чудесна фаготистка, идва за концерта от Естония, където свири в момента), тромбонът ще е в ръцете на Минчо Томанов, водач на групата в Софийската филхармония, кларинетът (много важен за драматургията) е поверен на Атанас Илиев, контрабасът (за къде без него) - Лена Карни (тя замества Силвето, която свиреше при предното представяне, но съвсем в духа на това, което говорим, замина да работи в Аржентина). "През 1917-а американският джаз все още не е навлязъл в Европа, но Стравински сякаш го е предусещал и е знаел какво ще стане модерно" - разяснява музикалния език на творбата Иван Пенчев и тук в разговора се включва отново Валентин Ганев (негов е преводът и адаптацията на текста с някои модерни "вметки" - фантастичен) и добавя още исторически щрихи. Самият Стравински, който след революцията напуска Русия и се установява в Швейцария, е смятал творбата за нещо като "форма на оцеляване", на нея пише, че е "за свирене, танцуване и говорене", тоест има много възможности и версии за нейното интерпретиране. Стравински си е представял такъв балаганен, панаирджийски тип театър, който може да се представя на открито, на гара, сред военните окопи. За съжаление, след първото представление през 1918-а, идва войната, Европа е покосена от испански грип и "Историята на войника" се играе отново едва през 1923-та. Много интересно разказва Валентин Ганев - как Стравински превежда руски приказки на прочутия тогава швейцарски писател Шарл Фердинанд Рамю, който на тази основа пише либретото във вид на наивен стих руски, народен и в това всъщност беше нашата забава - да придадем днешно звучене на това народностно повествование. Умее да борави с думите Валентин Ганев, задължително чуйте на финала на разговора как представя малка част от спектакъла - момента, в който войникът (вече продал душата си на дявола) отива на пазара като търговец на килими и хвали стоката си.

Още от категорията
Гилем Деск

Хърди-гърди виртуозът Гилем Деск в Първо студио на БНР

Едно прелюбопитно събитие за всички меломани и любители на старинния звук предстои този петък , а именно – първото гостуване в България на френския композитор и виртуоз на инструмента хърди-гърди Гилем Деск . Датата е 24 ноември, мястото – Първо студио на БНР, а началният час – 21.00. Музикантът идва у нас по покана на триото за средновековна..

публикувано на 21.11.17 в 18:08

„Любимите ви български оперетни артисти на ХХ век“: Надя Шаркова

Предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“ започва всеки нов сезон с национална анкета „Любимите ви…“ в сайта на БНР bnr.bg През годините научихме с интерес, че любимата оперета на българската публика е "Царицата на чардаша" на Имре Калман, любимият балет – "Лебедово езеро" на Чайковски, любимият мюзикъл – "Моята..

обновено на 21.11.17 в 17:25

Класация за български песни „7 в 11” - гласувайте!

Всеки вторник от 11 часа по програма „Христо Ботев” с Диляна Трачева и Здравко Петров Всяка седмица предлагаме девет песни (седем класирани и две нови), за които да се гласува. Може да изберете до 7 песни, преди да завършите своето гласуване. Всяка седмица последните две песни отпадат и на тяхно място предлагаме нови две. Песента, стояла..

обновено на 21.11.17 в 16:03

Орлин Горанов: Ще пеем само за любов, останалото е суета

Тази вечер един от най-емблематичните български изпълнители – Орлин Горанов ще зарадва меломаните с юбилейния си концерт „Орлин Горанов на 60 – Златните дуети на България“. На сцената ще му партнират няколко известни български певици. Сред тях ще бъде Кристина Димитрова, с която Орлин Горанов има три издадени албума и няколко компилации от..

публикувано на 21.11.17 в 15:40

„Любимите ви български оперетни артисти на ХХ век“: Анета Цанкова

Предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“ започва всеки нов сезон с национална анкета „Любимите ви…“ в сайта на БНР bnr.bg През годините научихме с интерес, че любимата оперета на българската публика е "Царицата на чардаша" на Имре Калман, любимият балет – "Лебедово езеро" на Чайковски, любимият мюзикъл – "Моята..

обновено на 21.11.17 в 15:30

Световна премиера на Добринка Табакова открива юбилейния концерт на Европейския съюз за радио и телевизия

На 27 ноември 1967 година е първото излъчване на концерт за страните, членуващи в Европейския съюз за радио и телевизия, което поставя началото на международния музикален обмен. Участници били Английският камерен оркестър, квартет „Амадеус“ и солисти. Ето и програмата на този първи концерт, дирижиран от Бенджамин Бритън: Й. С. Бах (1685-1750) –..

публикувано на 21.11.17 в 15:25
Crystal sound: Биляна Фурнаджиева, Виктор Бенев и Селма Саволайнен

Crystal sound - песента на порцелана

Двама българи - Виктор Бенев - композитор и перкусионист, Биляна Фурнаджиева – скулптор, и една финландка – певицата Селма Саволайнен - това е екипът на уникалния проект Crystal sound . В момента те записват в парижко студио компактдиск с авторска музика, изпълнена на инструменти - порцеланови скулптури. Да, това е откритие! Как звучи порцеланът и как се..

публикувано на 21.11.17 в 13:56