Проблемите на новоназначените учители са като на повечето учители, но като прибавим и липсата на опит, става по-трудно. Отговорностите на съвременния учител са много – голям обем документация, развиването на социалните умения на децата, защото учителят не може да бъде вече само източник на знания. Неговите предизвикателства в съвременното общество са в друго измерение. Моята практика показва, че учителите, които са наставници, желаят да бъдат такива и помагат от сърце, но не само наставниците, които са определени като такива, помагат на младите учители.
Образователната система е консервативна като цяло, т.е. промените стават бавно, но това е хубаво, защото образованието дава резултатите си след време и трябва много премислено да правим всяка промяна, заяви Гайдарова:
Свободата на учениците да избират предмети и да нямат фиксирана класна стая, както е във финландската образователна система, това са иновациите, които трябва да пробват различните учебни планове. Имаме много неща, които да променяме. В тази насока иновативните училища, които вече са официално узаконени от тази година, са в подкрепа на позитивните промени, които обществото очаква. Всяко иновативно училище има своя визия, съобразно своята специфика, но законът дава в няколко посоки да има такива промени.
Цялото интервю с Мария Гайдарова можете да чуете от звуковия файл.