Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Таня Цветкова: Европредседателството няма да отвори големи бизнес възможности за българските предприятия

Очаква се България да бъде посетена от политици и представители на институции, отколкото от реален бизнес


Все по-често говорим за първото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз. Ако съдим по активността на политиците, вероятно бихме останали с впечатление, че това е шанс "едно на един милион", който страната ни получава и трябва да се възползваме по всички възможни канали от него. Съвсем логично възниква въпросът дали бизнесът не трябва да се опита да извлече максимално много позитиви през първите шест месеца на следващата година.

Управляващите избраха за първото българско европредседателство девиза „Съединението прави силата“ и веднага потърсиха съюзничеството на бизнеса, за да се представим отлично пред европейските гости. Едни от първите, които се отзоваха, са винопроизводителите, които предоставиха безплатно вино за събитията, които ще се случат в България.

Половината вино, произведено у нас, се консумира в страната, а останалите 60 – 70 млн. литра се изнасят в чужбина. Председателството едва ли ще доведе пряко до повишаване на продажбите, но възможността не бива да се изпуска, категоричен е председателят на Лозаро-винарската камара Радослав Радев.

Предлагаме и вина, които са в по-малки количества и от по-висока категория, по-ограничени серии, така че мисля, че ще има една пълна картина на българския винарски сектор в рамките на провеждането на всички събития.

Със сигурност обаче секторът на винопроизводството е сред малкото, които могат да извлекат преки ползи от европредседателството. Таня Цветкова от Българската асоциация на агенциите за регионално развитие и бизнес центровете е категорична, че като цяло малкият бизнес изобщо няма да усети случващото се през първата половин година на 2018-а.

Не съм казала, че това е една по-широка възможност за по-широк достъп за контакти, а и не мисля, че това е основната форма, с която може да се постигнат някакви бизнес контакти и бизнес партньорства, защото по-скоро се очаква България да бъде посетена през този период от предимно политици, представители на институции, отколкото от реален бизнес, който пък да намери в лицето на българските фирми партньори. Разбира се, това не бива да бъде основна цел на тази ситуация в периода на Председателство.

Ако говорим обаче за пропуснати възможности, със сигурност има какво да се каже за приоритетите на Българското председателство - а именно пропуснатия приоритет "Европа на регионите", който трябва да бъде разглеждан в рамките на следващата многогодишна финансова рамка и програмите за еврофондовете, смята Цветкова. Ако не се направят регионални анализи, няма как да се създадат конкретните програми за подпомагане на отделните райони - било в национално, било в наднационално ниво:

Когато това финансиране бъде насочено конкретно към някакъв регион - в този регион сега приоритет е някаква цел, в другия регион ще бъде приоритет друга цел, а така някак предложени просто едни възможности за финансиране, нали разбирате, че обикновено тези пари могат да попаднат и не на най-точното място, което има точно нужда от тази цел и от тези средства. 

И които могат да бъдат решени, а не само обсъждани и предадени на следващия ротационен председател на Съвета на Европейския съюз.

Помощта за по-бързото присъединяване на страните от Западните Балкани не е само на думи, а и с действия - и то не на високо политическо ниво, а на терен, категорична е Таня Цветкова. Няма как да им помогнем да се интегрират по-бързо към Европейския съюз, ако не работим с бизнеса им и то с малките и средни фирми, допълни тя.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна