Да вградиш сянката си в музикалната сграда на радиото

Мирослав Данев
Снимка: семеен архив

Името на Мирослав Данев стои изписано върху стотици музикални записи във Фонотеката на БНР, но за всички, с които работеше и се срещаше ежедневно, той беше само Миро. И сега, когато се опитвам чрез неговите най-близки колеги и приятели-музиканти да изведа същественото от образа, който той остави, те отново говорят за Миро. Човек, за да бъде назоваван кратко и ясно от всички наоколо, означава, че има специална власт, роля и в случая тя не беше нито административна, нито се дължеше на външен артистизъм. Той реално присъстваше по своя категоричен начин в пространството на Първо студио и около него, беше ангажиран с него не с трудовия си договор, а с душата и сърцето си на музикант. Правеше всеки път възможното за него усилие да получи най-добрия резултат, най-доброто от изпълнителите, които записва. Създаваше благодатна връзка с творбата и композитора, присъстващ или не на записа, съвременник или отдавна живял, защото познаваше езика на стила, езика на музиката. Самият той „се изразяваше“ чрез него в композициите, които написа, без ни най-малко да натрапва присъствието си с графомански страсти, да „изработва“ композиторския си образ.
Изработването вървеше по линия на самото създаване на всяка една негова творба, задълбочено, грижливо и майсторски в най-добрите му опуси – сред тях са Via dolorosa, Сонатата за флейта и пиано, Струнния му квартет. Съзнанието му беше ангажирано с големите фундаментални образи, отпечатани в човешката история, в нейните противоречия, в моралното извисяване и падение, в загадката Бог и Вселена.
Опирайки се на традицията, в която вярваше, старателно усвояваше музикалния й език, за да го използва с цялата му мощ, ако му е необходимо. Но ако човек се заслуша внимателно ще открие във всяка негова творба един „оазис“ на душевна чистота, на благородна, ненатрапчива красота, на фина чувствителност и смирена, понякога мечтателна изящност. В „тези тактове“ ще можем винаги да го „срещнем“ отново, защото ни е трудно още да си представим, че това няма да стане във фоайето пред Първо студио.

вторник, 5 декември, от 19.20 часа

Още от категорията

След повече от четвърт век Вагнеровият „Лоенгрин“ се завърна в „Ла Моне“

Кореспондентът на „Неделен следобед“ в Белгия – Милен Венков, споделя впечатленията си от новата постановка на една от най-обичаните и най-често представяни Вагнерови романтични опери в Брюксел. Главният диригент на Кралския театър „Ла Моне“ – Ален Айтиноглу, е осъществил музикалното ръководство, сценичната реализация е била на французина Оливие Пи,..

публикувано на 27.05.18 в 12:05
Александрина Симеон

Александрина Симеон: Животът е като вода

Преди шест години - през 2012 г., на сцената на джаз фестивала в Банско за първи път пред българска публика излезе Александрина Симеон . Тя живее от шестгодишна в Германия, но въпреки това говори и пее на български. На тазгодишния 21-ви джаз фестивал в Банско отново ще бъде гост, като в квинтета й ще има нов член - джаз тромпетистът Бени Браун, който..

публикувано на 27.05.18 в 10:10
Петър Ступел (вляво) и Атанас Бояджиев

Приятели – трета част

Приятели Казвам аз „приятел пръв“, казваш ти „приятел пръв“, казваме „приятел пръв“, но защо е той такъв? Затова, че пръв полита в огъня да те спаси, пръв и без да се запита прав ли си, или не си. Пръв за теб леда пролазва; пръв за теб пролива кръв – ето за това се казва, че приятелят е „пръв“!                        (от спектакъла „Бяла приказка“)..

публикувано на 26.05.18 в 14:25
Композиторът Стефан Димитров и Дарина Маринова в студиото на „Артефир“

„Сънят на Пилат“ – симфонична творба от Стефан Димитров

На 29 май от 19 часа в зала „България“ композиторът Стефан Димитров ще представи пред публика най-новото си произведение – симфоничната творба „Сънят на Пилат“. А пловдивската публика ще има възможност да се наслади на музикалната премиера на 13 юни в Античния театър. Вдъхновението за „Сънят на Пилат“ е от литературния шедьовър на Михаил Булгаков..

публикувано на 26.05.18 в 08:45
euroradio

В Москва започва ежегодният фолклорен фестивал на Еврорадио

В Москва започва ежегодният фолклорен фестивал на Еврорадио.  Българското национално радио участва  в тазгодишния  фолклорен фестивал на Европейския съюз за радио и телевизия с квартет "Българка Джуниър" - Христина Анастасова, Елена Беделева, Фанка Койнарова и Тонка Колева в съпровод на Темелко Иванов и Ивелин Божанов ще представят народни песни от..

публикувано на 26.05.18 в 08:45
Сцена от постановката на „Сомнамбула“ в Марибор.

Петя Иванова и Ирена Петкова – две българки в постановката на „Сомнамбула“ на Белини в оперния театър в Марибор

Поканата за оперната вечер включва две предложения: „Сомнамбула“ на Белини и „Вечерня за благословената Дева“ на Монтеверди . На 6 април беше премиерата на операта „Сомнамбула“ в театъра за драма и балет в Марибор. Постановката е на Хуго де Ана „Постановката е интересна с това, че самата сцена е много разчупена, с красота, естетика“ – казва Петя..

публикувано на 26.05.18 в 08:15

Честит юбилей на виолончелиста Венцеслав Николов

Ансамбъл „Силуети“ и Венцеслав Николов представят своята песенна програма на 26 май. Какво е юбилеят за един музикант? – „Един обикновен концертен сезон от многото сезони. Както за всеки концерт, така и за тези свързани с някаква годишнина се готвя по същия начин“. Защо е посветен на песента този концерт? –  „Много обичам вокалната..

публикувано на 25.05.18 в 17:45