Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иванка Диловска: Трябва да се анализира случаят с "Фючър Енерджи", за да се избегне в бъдеще

И Ви Ен: Клиентите на фирмата не трябва да се притесняват от допълнително надути сметки

Снимка: БГНЕС

Вчера Електроенергийният системен оператор обяви, че до 15 декември клиентите на отстранения от пазара на ток търговец "Фючър Енерджи" ще могат да подадат заявления за смяна на доставчика. Причината е, че фирмата не можеше да осигури ток за своите близо 5 хиляди клиенти, сред които болници и детски градини.

Иванка Диловска от Института за енергиен мениджмънт обясни в предаването "Преди всички" какво се случва при тази ситуация:

Още от 2-ри снабдяването с енергия от търговеца "Фючър Енерджи" е прехвърлено към доставчиците от последна инстанция, което са осигурили с едно непрекъснато снабдяване с енергия.

Диловска обаче подчерта: 

Цените на доставчиците от последна инстанция са значително по-високи от тези, които вероятно те да имали с вече отстранения търговец, тези клиенти по наши изчисления ще плащат приблизително по-около 40 лева на мегават/час минимум повече, отколкото са плащали до момента. Така че клиентите на "Фючър Енерджи" не са застрашени от това да останат без ток, но трябва да знаят, че ако останат като клиенти на доставчиците от последна инстанция, те ще плащат по-високи сметки. 

Иванка Диловска каза, че хората биха могли да инициират промяна на своя доставчик, ако си изберат нов търговец на енергия, или да се върнат на регулирания пазар. Тя каза още, че трябва да се анализира случилото се, за да се види какво липсва в нормативната уредба и процедурите, за да се предотвратят подобни ситуации в бъдеще.

Половината от клиентите на "Фючър Енерджи" се намират на териториите, обслужвани от "И Ви Ен". Петър Георгиев от дружеството обясни:

Ние официално бяхме уведомени на 1-ви декември, че от 0 часа на 2-ри "Фючър Енерджи" е отстранен от свободния пазар. Тогава започнахме да се организираме, защото това е извънредна ситуация. Правилата, които са приети от Комисията за енергийно и водно регулиране, има ясна процедура какво се прави в такъв случай – всички тези клиенти, за да не останат без ток, преминават автоматично към доставчик от последна инстанция. Това е една неутрална фигура, една неутрална компания, която в случая за Югоизточна България се представляват от "И Ви Ен България – Електроснабдяване". Това е т.нар. "спешна помощ", която стои в резерв, точно за да може да подсигури веднага доставките на тези клиенти, така че те да не пострадат, да не останат без ток.

Георгиев обясни, че хората не трябва да се притесняват, че ще имат допълнително надути сметки, тъй като ще платят само това, което са потребили. 

Интервютата на Юлияна Корнажева с Иванка Диловска и с Петър Георгиев можете да чуете от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени