Спомен за композитора Петър Ступел

Композиторът Петър Ступел
Снимка: Съюз на българските композитори

На 30 ноември се навършиха 20 години, откакто напусна този свят един български композитор с особени заслуги към детската  и естрадната песен - Петър Ступел. И ако естрадните му песни от 60-те и 70-те години на отминалия век навяват само спомени, то детските му песни и днес се пеят от нашите деца, а едва ли има българин, който да не е чувал „Зайченцето бяло“, дори и да не знае кой е написал музиката и текста.


Петър Ступел е роден на 27 април 1923 година в София, в музикантско семейство. Учи пиано от малък при известната клавирна педагожка Мара Балсамова, след това завършва Музикалната академия в класа на Андрей Стоянов. Специализира камерна музика в Будапещенската консерватория при Лео Вайнер и Пал Кадоша. Започва кариерата си като музикален редактор в Детската редакция на Националното радио, а от 1953 до 1965 г. е композитор в Ансамбъла за песни и танци на Българската армия. После е музикален редактор и в „Балкантон“, от 1967 до 1972 г. е главен редактор на музикалните предавания на Националната телевизия, а от 1980 г. до смъртта си на 30 ноември 1997 г. е директор на Международния фестивал „Софийски музикални седмици".

Още като студент  през 40-те години композира песни по стихове на млади поети, а през 60-те и 70-те години създава редица естрадни песни, удостоени с наградите на фестивала „Златния Орфей“, оказали голямо влияние върху формирането на нашата популярна песен.

Петър Ступел е написал музиката към знакови български фирлми като „Любимец 13“, “Бъди щастлива, Ани“,таринната монета“, “Специалист по всичко“, “Таралежите се раждат без бодли“ и др. Заедно с Атанас Бояджиев пишат музиката към телевизионите сериали “На всеки километър“ и „Капитан Петко Войвода“. Много популярна е неговата театрална музика, особено песните към пиесата на Валери Петров „Когато розите танцуват“, играна в Сатиричния театър.

Петър Ступел композира и мюзикълите „Сламената шапка“, “Златната ряпа“, филмовият мюзикъл “Баща ми,  бояджията“, автор е на много детски песни, оперети, оратория. Но всички го познават от прекрасната  и най-популярна детска песен  „Зайченцето бяло“. Автор на текста е Леда Милева.

През 1979 година в студиото на Българското национално радио са гостували Леда Милева, Петър Ступел и Александър Райчев. Техния разговор е записан и съхранен в Златния фонд на БНР. Чуйте в рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" разказа на Леда Милева и Петър Ступел за съвместната им работа и създаването на прочутата песничка.


Още от категорията

Концерт за смартфони и симфоничен оркестър

Зрителите могат да участват със смартфони в концерта на Нов симфоничен оркестър тази вечер от 19.30 ч. в Руския културно-информационен център в София - по програмата на Европейската мрежа на оркестрите. Диригент е Борислав Йоцов, съобщава БТА. Посетителите ще проследят развитието на инструментите в оркестъра - от най-стария от преди 43..

публикувано на 19.11.18 в 11:47
Франсис Пуленк, Мануел де Фая, Морис Равел

Де Файя, Равел, Пуленк – три различни погледа

След романтичната „обсебеност“ от фолклора, в който творците намират изгубени национални и човешки ценности, композиторите от началото на ХХ в. и по-нататък излизат извън националните граници в търсене на колорит, нови идеи. Испанското по традиция продължава да примамва. Но дори Де Файя, чиято музика е пронизана с испански страсти, търси вдъхновение и по..

публикувано на 19.11.18 в 09:05
Сцена от операта на Леош Яначек „Йенуфа“, поставена от Националната опера в Амстердам (в центъра Евелин Херлициус в ролята на Клисарката

В Брюксел и Амстердам поставиха опери на Леош Яначек

Вторите продукции за сезона на Националната опера в Амстердам и театър „Ла Моне“ в Брюксел предложиха на меломаните творби на бележития чешки композитор Леош Яначек. В холандската столица се игра „Йенуфа“, а в белгийската – „От мъртвия дом“. Третата опера на Яначек – „Йенуфа“, върху която той работи девет години, е първият голям успех в кариерата му...

публикувано на 18.11.18 в 12:05
На преден план - Емил Паризиен и Венсан Пейрани

Акордеонистът Венсан Пейрани и саксофонистът Емил Паризиен – пред "Слънчев джаз+"

Този път Слънчев джаз+ започва с Алегриас - радостта от току-що спечеленото Латино-Грами от проекта на Арканхел с Младите български гласове, започнал преди 4 години във Второ студио на БНР. Фестивалът "Д'Жаз Невер" , на който гостуваме всяка година, заема останалата част от това предаване и със сигурност интервюта и документални записи..

публикувано на 18.11.18 в 07:20
Белият албум на Бийтълс и Джордж Харисън, Ринго Стар, Джон Ленън и Пол Макартни

Фауна и музика

Песни, песенна лирика и текстове, посветени на разнообразната, пъстра фауна предлагаме на Вашето внимание в „Изпята поезия“. Намираме ги в творчеството на Джони Мичъл, Лед Дзепелин, Джеймс Тейлър, Доналд Фейгън, „Бийтълс“, Нино Ферер, „Ролинг Стонс“, Карла Бруни, „Щурците“, Кейт Буш, „Стийли Ден“… и други наши и чужди артисти.  Без да прибавяме..

публикувано на 17.11.18 в 09:05

Гергана Димитрова за новия си албум: Търся красотата в нюансите и контрастите

Певицата Гергана Димитрова от "Мистерията на българските гласове" и "Ева Квартет" представи новия си албум в студиото на "Хоризонт за вас". "През очите на земята" преплита келтските и източни мотиви с български фолклор. Костадин Генчев (кавал), Алекс Нушев (аранжор), Виолета Петкова (гъдулка), Петър Тодоров (перкусии) са само част от музикантите,..

обновено на 16.11.18 в 17:32

Чапман разказа как е убил Джон Ленън

Убиецът на Джон Ленън Марк Чапман разказа как е убил легендарния „бийтълс“, пише Daily Mail. Чапман разказва, че е използвал специални куршуми, за да е сигурен, че ще убие Ленън. „След като го убих, се надявах, че не е страдал“, споделя Чапман, цитиран от изданието. Убиецът на Ленън се яви на слушане по поредно искане за намаляване на..

публикувано на 16.11.18 в 17:18