Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на операта „Орфей“ в рок-бароков вариант в Тел Авив

| обновено на 08.01.18 в 09:56

Барок опера и рок опера добре се римуват! Това бе невероятната комбинация на концертното изпълнение в Тел Авив на първата опера на Монтеверди „Орфей“, написана в далечната 1607 г и съчетана с рок-вариацията й от 2017.

За такава комбинация билетите бяха свършили още през лятото. Наложи се да ползвам протекции и то не от друг, а от самия Орфей! Обясних, че главният герой ми е земляк, а и в неговата родина хората са много музикални и го почитат и до днес. На концерта в Телавивския музей се бе събрала цялата интелектуална публика на Израел. Чувствах се както навремето, в зала „България“ в София. Интересно е, че по същото време имаше премиера в Националната опера на Израел, която се намира на същия площад, където е и музея.

Предизвикателството бе невероятно! Режисьорът на спектакъла Ейлам Ротем изпълняваше и ролята на вестителя Хермес, също така свиреше и на клавесин. Докато бе само музикант, той бе гологлав, а когато влизаше в ролята, си слагаше цилиндър. Сцената по принцип бе малка, а като се има предвид, че на нея бяха 2 оркестъра: „Барокада“ - от старинни инструменти, и съвременния за рок - „Get Quinta", съвсем се смали.Но се оказа, че със сполучливи режисьорски решения за изнасяне на певците във височина, на сцената имаше място и за танци. Специално искам да отбележа,че „адските“ рок-танци на дами с много оскъдни, но невероятно раздвижени костюми, направо нажежаваха публиката!Речитативите на Орфей (в ролята тенорът Данаил Донкълбум) и на Евридика (в ролята сопранът Ейнат Аронщейн) бяха контрастен акцент.

За публиката бе наистина интересно да сравниоперното пеене и начина на изпълнение в една съвременна рок-опера. Артистите, които иначе можем да слушаме в „Камерната опера“ на Тел Авив, на този концерт изпълняваха по няколко роли. Интересно решение е взел сценографът и автор на костюмите Дорон Слифр. Само с един сменен детайл в костюма си, те преминаваха от образ в образ. Може би това съчетание на барокова и рок опера даде полет и на едно леко отчуждено изпълнение, с много място за хумор, дори за гротеска в него. Половин хилядолетие след създаването й, операта на Монтеверди имаше своя дебют в Израел. Мисля, че и авторът би останал доволен от съвременното решение, без от него да пострада оригиналът.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени