Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Инж. Стефан Чайков: Предполагам, че тол системата ще обхване около 11 500 километра

Снимка: БГНЕС

Подписването на договора за изграждане на тол системата би трябвало да е достатъчна гаранция за това, че ще я въведем. Това каза за предаването "Нещо повече" по "Хоризонт" инженер Стефан Чайков, изпълнителен директор на браншовата камара "Пътища": 

Слава Богу, на тръжната процедура беше избрана една от световноизвестните фирми в тази област. Нямам никакви основания да се съмнявам в нейната компетенция. Разбира се, работата на администрацията е да контролира всеки един етап от изпълнението и внедряването на тол системата.

Според Чайков срокът от 19 месеца за въвеждане на системата е достатъчен. Цената за изработване и внедряване на системата от почти 150 милиона лева без ДДС също ще се изплати бързо, тъй като още през 2015 година са правени разчети, които дават основание да се смята, че могат да се очакват сумарно приходи от около 1 млрд. лева годишно. В момента преминаването през България е между 7 и 10 пъти по-евтино за транспортните фирми, превозващи транзит, отколкото през съседните ни държави, допълни Чайков. Очаква се до 2026 г. да има европейска директива, която налага и леките автомобили в ЕС да преминат на тол система, допълни той.

По отношение на нашите превозвачи това е доста по-справедливо, защото, първо, ще остане една голяма част от пътищата, които няма да се таксуват. Те няма да бъдат таксувани както с тол такса, така и с винетка. Винетки ще има само за пътищата, които са обхванати от системата - такива са европейските принципи. И, второ, намалява се нелоялната конкуренция на транзитните превозвачи, защото те, на практика, досега пътуваха общо взето почти без пари.

По информация на Чайков, системата вероятно ще обхване около 50% от републиканските пътища, или около 11 500 километра:

Това е въпрос на един по-задълбочен анализ, защото в крайна сметка се получава така, че ако увеличавате обхвата над определена граница, приходите, които получавате, предвид че по тези пътища няма достатъчно трафик, не покриват разноските. Те при всички случаи покриват поддържането на системата, но е въпрос на съотношение, което да е икономически изгодно и все пак обществено търпимо. Предполагам, че в крайна сметка ще се отиде на варианта с 50% от републиканска пътна мрежа, но анализът не може да се направи просто на лист хартия. Трябва да се проиграят отново множество варианти с различен размер на таксите. Все пак не допускам, че правителството ще приеме наредбата за таксите без едно широко обществено обсъждане.

Големите приходи, донесени от системата, ще са едно от разковничетата към общественото ѝ приемане, убеден е Чайков.

Интервюто със Стефан Чайков можете да чуете в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени