Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

IT специалистът Иван Ванков:

Виртуалното пространство е проекция на живота, който водим

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Продължаваме поредицата на Радиоприемница за компетенциите по отношение на новите технологии. Днес акцентираме на това, как най-малките могат да придобият базови умения за ползване на интернет, и то ефективно и безопасно, как те могат да станат активни и съзнателни потребители на новите технологии, да запазват самоличността си, без да изтичат техни лични данни.

Наш събеседник по темата е Иван Ванков – програмист и обучител по сигурност във виртуалното пространство.

За правилно и постепенно въвличане на децата в темата трябва да започнат самите родители. Подрастващите трябва да се насочват, да се водят, обясни в ефира на Радио София Иван Ванков. Проблем съществува при по-възрастните родители, които са расли без тези технологии и самите те нямат достатъчно познания, отбеляза той в разговор с Гергана Гайдарова. По-младите родители пък нямат достатъчно време и не могат сбито и разбираемо да предадат знанията си.

Първите стъпки, обяснения, уроци трябва да започнат при първата среща на детето с електронно устройство.
Не може просто да се дадат точки и правила, децата трябва да направят връзка със своя житейски опит, да се научат да мислят.
Децата (а и не само те) си мислят че виртуалното пространство няма нищо общо с физическото. Единствената съществена разлика е, че всички хора физически не са на едно място. Всички други форми на интеракция, причинно-следствени връзки и взаимодействие са абсолютно същите, осъществяват се по същите правила.

Трябва да се обясни на децата, че всичко, което правят във виртуалното пространство има пряко отражение в „живия живот“. И обратното. Освен това направеното онлайн може да доведе до последствия със закъснение във времето до години. Всичко, което малчуганите пишат, качват, коментират, споделят – всичко остава, информацията не се изтрива. Последствията, щетите могат да са много неприятни.

Съветвам децата, когато са решили нещо да публикуват, да си представят, Снимкаче са на стадион „Васил Левски“ през 60 000 души, които са непознати. Ако се чувстват смутени или притеснени от публичното показване на текст, снимка или каквото и да е, по-добре да не го правят – където и да било в социалните мрежи.

Безспорни са предимствата на комуникациите и всички други възможности, които дава интернет, включително и за изучаване на чужди езици. Има начин за лично пространство, но в случая от значение са 2 неща: незнанието и егото.

Едно удовлетворение от харесванията на дадена публикация може да доведе до спирала – човекът (детето) иска още и още. Децата трябва да осъзнаят значението и ценността на личното пространство.

„Цената“ на всеки „безплатен“ продукт е… самият продукт. Фейсбук е безплатен, но той разполага с наши данни, които може да използва за свои нужди, да вадят пари от това.
Добър опит за защита беше приложен от родители в едно столично училище, които закупиха собствен сървър, на който качиха програми и който е защитен в много отношения.

Аргесията и подвеждането (измамата) могат да се случат в интернет пространството, както и в „живия живот“.
Има безкрайно много ситуации и възможности за злоупотреби. Детето е най-добре да се научи да мисли, за да се предпазва от рисковете.

И много е добре то да има доверено лице, от което то ще приема обясненията не като ограничения, а като съвети.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени