Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски - 20 години заедно на сцената

Няма ли я лекотата и светлата емисия в пеенето - няма оперета

Само след два дни е отбелязването на 100-годишнината на професионалното оперетно изкуство у нас. А на 8 февруари, оказва се (те се сетиха при гостуването си в нашето специално студио в прекрасното, изпълнено с костюми от различни спектакли фоайе на театъра), една от най-обичаните сценични двойки на Музикалния театър - Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски, празнува 20 години съвместна работа.

Това беше едно свежо интервю, изпълнено с шеги и закачки, но и с много интересни истории и много знание за изкуството, което и Катерина и Александър толкова много обичат. А това, което се случва зад кулисите - "е, по-добре публиката да не знае за него - то е ежедневие, за хората е блясъка", казва Александър Мутафчийски, който от известно време се проявява и в амплоато на режисьор. "Много добре му се получава!" - успява да вметне Катерина Тупарова. Казвам "успява", защото той (Александър) говори повече ("е, не винаги" - уточнява Катерина), но "тя пее по-хубаво" - обобщава той.

Ей така върви разговорът ни, в който става дума и за многобройните турнета на Музикалния театър някога, когато по 2-3 пъти в годината са пътували по за 20-30 дни из Европа, три пъти са били в Япония, при това в наистина големи и престижни зали. След това заради кризата и куп други причини, турнетата престанали, но сега пък много повече пътуват из България - "което е чудесно, защото ние определено сме длъжници на българската публика", уточнява Александър Мутафчийски.

И се връщаме на режисьорската му работа и новата постановка на "Българи от старо време", която предстои. Това е един от най-харесваните спектакли през последните години и новият прочит, който ще бъде всъщност много по-близък до оригиналния, е голямо предизвикателство. Иначе на въпроса ми какви спектакли идва най-много публиката, Катерина и Александър отговарят в един глас - "на тези, които са направени добре".  Много голям е интересът към сборните концерти - "явно хората искат да видят наведнъж събрано най-хубавото в една вечер", разсъждава Александър Мурафчийски и дава за пример спектакъла 100 години оперета, който е бил замислен да бъде един, а поради огромният интерес предстои осмото му повторение.

"Интересен е, проследява хронологията на развитието на театрите, има номера, които не сме изпълнявали и на публиката много й харесва, а и научава нови неща" - допълва Катерина. Какви са необходимните качества, за да бъдеш добър в тази професия - "трябва да можеш да танцуваш, да пееш много добре, да бъдеш и актьор, да имаш органично присъствие на сцената, за да може всички тези компоненти да бъдат поднесени с лекота" - изброява Катерина Тупарова. Снимка

Изобщо лекотата е ключова дума. "Оперетното пеене изисква една особена лекота, една светла емисия на гласа. “Ако ги няма тези характеристики - няма оперета!" - допълва Александър Мутафчийски. "А отстрани изглежда толкова леко - пеете си, танцувате си, лъчезарни сте, усмихнати, шампанско е всичко" - разказва с усмивка Катерина за представите на публиката и двамата с Александър картинно ми представят колко уморени и изтощени са след някой по-сложен номер и как се майтапели често, че са като фигуристите след съчетание и как едва биха имали сили да се усмихнат, да помахат и да кажат "здравей, мамо"!

Изобщо шегите са неизменна част от работата им. Още от първата им среща - за една репетиция на маса за "Циганска любов" - Катерина е вече утвърдена певица, Александър - студент 2-ри курс, влиза в стаята, тя го привиква да седне до нея и... "започнахме да си говорим все едно цял живот сме се познавали, даже щяха да ни изгонят от репетицията, веднага започнахме да обменяме вицове, научени от нашия професор по актьорско майсторство Павел Герджиков" - припомнят си един през друг Катерина и Александър, които за тези години са изиграли повечето знакови и красиви субретни двойки (“Баядерка”, “Графиня Марица”, “Виенска кръв”, “Царицата на чардаша”, "Българи от старо време"...) - все роли, безкрайно обичани от публиката.

Иначе Катерина Тупарова цял живот е искала да бъде певица в Музикалния театър - още от 5 клас, когато в училището в родното й Ракитово играе първата си роля в оперета, с оркестър при това - Джуджето в "Русалка". И е безкрайно щастлива, че работи точно това, а в Музикалния театър в София се оказва след две години в Пазарджишката оперета (тогава самодейна), после постановката на "Прилепът" в учебния театър в консерваторията, където забелязват, че "това момиче е само за нашия театър", после следва конкурс и години на щастие на мечтаната сцена.

Всички подробности чуйте в интервюто - включително и за онази първа роля (или по-точно роли) на 4-те близнака, която дали на Александър Мутафчийски още като студент в мюзикъла на Георги Костов, за която трябвало да сменя характеристиките на образа буквално през няколко минути... И още куп истории  - няма да съжалявате, ще се усмихнете, ще научите по нещо и ще ви се прииска да отидете на театър. Музикален!

Още от категорията
Жорж Димитров

Предстои премиера на “Янините девет братя“ в Софийската опера

Предстои премиера на операта “Янините девет братя“ в Софийската опера. Една от критиките при първата премиера на операта през 1937-а година е, че тя е прекалено песимистична. “Като всеки българин, на който тече българска кръв в тялото, усещам изключителния трагичен момент на нашия народ в навечерието на падането ни под турско робство. Това е..

публикувано на 15.10.18 в 16:30

Академията за старинна музика Берлин за пръв път в България

36 години след своето основаване Академията за старинна музика Берлин изнесе своя първи концерт в България. Любителите на оригиналното звучене на музика от преди няколко столетия не останаха разочаровани, защото чуха в първо студио на Българското национално радио една интересна програма, в която акцентът беше поставен на европейския барок...

публикувано на 15.10.18 в 10:27
Duwende

Когато вокалният фънк e DUWENDE

В „Акапела с Крис и Кос” , седмичната рубрика в предаването "Джем сешън" , тази седмица ви срещаме с музиката на американската група DUWENDE .  Ще търсим онова вдъхновение, онова емоционално състояние при създаването на изкуството, което човек не може да назове, но го усеща. Дуендето. E дно усещане, което не може да се опише, да се..

обновено на 14.10.18 в 10:30
Илян Канисарес и Омар Соса

Хавански и други носталгии на Омар Соса и Илян Канисарес в първия им съвместен албум

Вторият октомврийски Слънчев джаз+ започва с първия съвместен албум на живеещите в Европа кубинци Омар Соса и Илян Канисарес. След техните хавански и други носталгии, още един спомен от детството - с пианиста Шай Маестро и първия му албум за ЕСМ. Още малко пиано с Ииро Рантала в почит към Йосбьорн Свенсон и с Роман Васенфурт и брат му,..

публикувано на 14.10.18 в 07:20
Кирил Калев

В „Изпята поезия” ще звучи “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов

В днешното издание на „Изпята поезия” ще слушаме първа част на документалния запис от спектакъла “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов. Концертът се състоя в Сити Марк Арт център в столицата на 2 октомври 2018 година. Специални гости на Кирил Калев - вокал, китара, модератор и автор на идеята, бяха  Ваня Костова и..

публикувано на 14.10.18 в 07:15

В Шумен завърши второто издание на конкурса за камерно пеене “Панчо Владигеров“

В Шумен завърши второто издание на конкурса за камерно пеене “Панчо Владигеров“. Събитието се проведе под патронажа на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, която връчи част от отличията. С първа награда бяха отличени Михаил Михайлов и Петя Петрова. Награда за най-добро изпълнение на произведение от Панчо Владигеров при мъжете..

публикувано на 13.10.18 в 16:30

Ансамбъл "Акамус" от Берлин с концерт в Първо студио на БНР

Тази вечер в Първо студио на БНР от 19 ч. е концертът на един от най-реномираните състави за барокова музика - ансамбъл „Акамус“ при Академията за старинна музика в Берлин. Изпълнителите гостуват за първи път у нас. Те откриха образователната програма на БНР за новия сезон, като показаха на деца от различни столични училища инструменти, създадени преди..

публикувано на 13.10.18 в 14:05