Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски - 20 години заедно на сцената

Няма ли я лекотата и светлата емисия в пеенето - няма оперета

Само след два дни е отбелязването на 100-годишнината на професионалното оперетно изкуство у нас. А на 8 февруари, оказва се (те се сетиха при гостуването си в нашето специално студио в прекрасното, изпълнено с костюми от различни спектакли фоайе на театъра), една от най-обичаните сценични двойки на Музикалния театър - Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски, празнува 20 години съвместна работа.

Това беше едно свежо интервю, изпълнено с шеги и закачки, но и с много интересни истории и много знание за изкуството, което и Катерина и Александър толкова много обичат. А това, което се случва зад кулисите - "е, по-добре публиката да не знае за него - то е ежедневие, за хората е блясъка", казва Александър Мутафчийски, който от известно време се проявява и в амплоато на режисьор. "Много добре му се получава!" - успява да вметне Катерина Тупарова. Казвам "успява", защото той (Александър) говори повече ("е, не винаги" - уточнява Катерина), но "тя пее по-хубаво" - обобщава той.

Ей така върви разговорът ни, в който става дума и за многобройните турнета на Музикалния театър някога, когато по 2-3 пъти в годината са пътували по за 20-30 дни из Европа, три пъти са били в Япония, при това в наистина големи и престижни зали. След това заради кризата и куп други причини, турнетата престанали, но сега пък много повече пътуват из България - "което е чудесно, защото ние определено сме длъжници на българската публика", уточнява Александър Мутафчийски.

И се връщаме на режисьорската му работа и новата постановка на "Българи от старо време", която предстои. Това е един от най-харесваните спектакли през последните години и новият прочит, който ще бъде всъщност много по-близък до оригиналния, е голямо предизвикателство. Иначе на въпроса ми какви спектакли идва най-много публиката, Катерина и Александър отговарят в един глас - "на тези, които са направени добре".  Много голям е интересът към сборните концерти - "явно хората искат да видят наведнъж събрано най-хубавото в една вечер", разсъждава Александър Мурафчийски и дава за пример спектакъла 100 години оперета, който е бил замислен да бъде един, а поради огромният интерес предстои осмото му повторение.

"Интересен е, проследява хронологията на развитието на театрите, има номера, които не сме изпълнявали и на публиката много й харесва, а и научава нови неща" - допълва Катерина. Какви са необходимните качества, за да бъдеш добър в тази професия - "трябва да можеш да танцуваш, да пееш много добре, да бъдеш и актьор, да имаш органично присъствие на сцената, за да може всички тези компоненти да бъдат поднесени с лекота" - изброява Катерина Тупарова. Снимка

Изобщо лекотата е ключова дума. "Оперетното пеене изисква една особена лекота, една светла емисия на гласа. “Ако ги няма тези характеристики - няма оперета!" - допълва Александър Мутафчийски. "А отстрани изглежда толкова леко - пеете си, танцувате си, лъчезарни сте, усмихнати, шампанско е всичко" - разказва с усмивка Катерина за представите на публиката и двамата с Александър картинно ми представят колко уморени и изтощени са след някой по-сложен номер и как се майтапели често, че са като фигуристите след съчетание и как едва биха имали сили да се усмихнат, да помахат и да кажат "здравей, мамо"!

Изобщо шегите са неизменна част от работата им. Още от първата им среща - за една репетиция на маса за "Циганска любов" - Катерина е вече утвърдена певица, Александър - студент 2-ри курс, влиза в стаята, тя го привиква да седне до нея и... "започнахме да си говорим все едно цял живот сме се познавали, даже щяха да ни изгонят от репетицията, веднага започнахме да обменяме вицове, научени от нашия професор по актьорско майсторство Павел Герджиков" - припомнят си един през друг Катерина и Александър, които за тези години са изиграли повечето знакови и красиви субретни двойки (“Баядерка”, “Графиня Марица”, “Виенска кръв”, “Царицата на чардаша”, "Българи от старо време"...) - все роли, безкрайно обичани от публиката.

Иначе Катерина Тупарова цял живот е искала да бъде певица в Музикалния театър - още от 5 клас, когато в училището в родното й Ракитово играе първата си роля в оперета, с оркестър при това - Джуджето в "Русалка". И е безкрайно щастлива, че работи точно това, а в Музикалния театър в София се оказва след две години в Пазарджишката оперета (тогава самодейна), после постановката на "Прилепът" в учебния театър в консерваторията, където забелязват, че "това момиче е само за нашия театър", после следва конкурс и години на щастие на мечтаната сцена.

Всички подробности чуйте в интервюто - включително и за онази първа роля (или по-точно роли) на 4-те близнака, която дали на Александър Мутафчийски още като студент в мюзикъла на Георги Костов, за която трябвало да сменя характеристиките на образа буквално през няколко минути... И още куп истории  - няма да съжалявате, ще се усмихнете, ще научите по нещо и ще ви се прииска да отидете на театър. Музикален!

Още от категорията

Честит юбилей на виолончелиста Венцеслав Николов

Ансамбъл „Силуети“ и Венцеслав Николов представят своята песенна програма на 26 май. Какво е юбилеят за един музикант? – „Един обикновен концертен сезон от многото сезони. Както за всеки концерт, така и за тези свързани с някаква годишнина се готвя по същия начин“. Защо е посветен на песента този концерт? –  „Много обичам вокалната..

публикувано на 25.05.18 в 17:45

Силвия Томова – 40 години на сцената

На 26 май в София и на 11 юни в Стара Загора ще бъде отбелязан юбилея на примабалерината Силвия Томова. В момента тя е директор на балета на държавна опера Стара Загора, но преди това е ръководила балетните трупи в Софийската, Пловдивската и Русенската опери. Започва да учи в Софийското хореографско училище, след това в академия „Ваганова“ в Ленинград...

публикувано на 25.05.18 в 14:46

„Аларма пънк джаз“ представя авангардни композиции хърди-гърди и акордеон довечера

Посолството на кралство Швеция, заедно с триото за средновековна музика Ambient Folklore и „Аларма Пънк Джаз“ , ще представи тази вечер на сцената на Първо студио на Българското национално радио един необичаен дует за необичайни инструменти, роден в Стокхолм. Силното сценично присъствие на двамата музиканти от дуото Symbio – Йоханес Геворкян..

публикувано на 25.05.18 в 13:27
Мистерията на българските гласове

Световна премиера на новия албум на "Мистерията на българските гласове"

Новият албум на "Мистерията на българските гласове" носи звучното заглавие "BooCheeMish" и съдържа 12 нови произведения, специално написани за световноизвестния български състав. Това е и първият студиен запис на хора от почти 20 години насам. Раждането на "BooCheeMish" е плод на над двегодишна работа на хора, продуцентския екип и всички..

публикувано на 25.05.18 в 11:54

В очакване на "Гогол Бордело"

На 30 май в България пристигат за Концерт американските джипси-пънк легенди "Гогол Бордело". Ще ги подгрява сръбско-хърватско-черногорската група MAiKA. От края на 90-те "Гогол Бордело" печелят известност с енергичната си смес от пънк, балкански ритми и импровизация. Основното действащо лице в групата e украинецът Юджийн Хуц. По ирония на съдбата..

публикувано на 25.05.18 в 11:40

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 23 до 31 май 2018 година

23 май 3.00 часа – Анджело Рагаци (1680-1750), Соната в сол минор, оп. 1 № 8. 3.08 часа – Никола Порпора (1686-1768), текст: Пиетро Метастазио, Passaggier che sulla sponda из операта „Признатата Семирамида“. Соло контратенор – Франко Фаджоли (Скиталк). 3.15 часа – Йохан Адолф Хасе (1699-1783), текст: Пиетро Метастазио, Ebbi de te la vita из операта..

публикувано на 25.05.18 в 10:05

„Сомнамбула” от Винченцо Белини, опера в две действия (съдържание)

Музика: Винченцо Белини Либрето: Феличе Романи по „Сомнамбула” - водевил от Йожен Скриб и Жермен Делавинь от 1819 г., и балета „Сомнамбула или Пристигането на новия господар” на Йожен Скриб и Пиер Омер от 1827 г. Романи променя много от историята и дори премахва признанието на граф Родолфо, че той е истинският баща на Амина. Първо представление:..

публикувано на 25.05.18 в 09:30