Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Железничари в Горна Оряховица се оплакват от 20-часови смени, които не са напълно заплатени

Снимка: БГНЕС


Железничари от „Пътнически превози“ в Горна Оряховица се оплакаха тази седмица, че работят по 20-часови смени, от които им се заплащат най-много 12 часа. Проблемът е така нареченото "ангажирано време", в което машинисти, началник влакове и кондуктори изчакват по крайните гари, за да продължат работа и да се върнат там, от където са тръгнали. Този престой не се заплаща, ако е повече от два часа.

Транспортният министър Ивайло Московски разпореди проверка в трите дружества на БДЖ как се контролира работното време и как се отчита извънредният труд. Повод за това станаха журналистически разкрития , че в БДЖ при недостиг на машинисти се назначават хора за футболния отбор на железниците.

В железопътното поделение в Горна Оряховица не е ясно дали има футболисти, които не ходят на работа, но получават заплата, но има превозни бригади, които по повече от 20 часа в денонощието ги няма при семействата им, защото са с влаковете и по гарите, но това време не им се плаща изцяло. В жалбата си до омбудсмана превозните бригади от железопътния център в Горна Оряховица посочват, че са нарушени правилата за сумирано изчисление на работното време, които позволяват смените да са най-много 12 часа. Мая Манолова обобщи: 

По техни разкази, се налага да работят от 3.30 сутринта до 22.30 вечерта, когато се връщат обратно в Горна Оряховица, след което се налага да пишат отчети и да попълват други документи. Организацията на труд е направена по такъв начин, че се заобикаля трудовото законодателство, което е категорично, че и в случаите на сумирано изчисление на работното време смяната трябва да продължава до 12 часа. Така наречените "повезки" в БДЖ обаче са извън всякакви срокове.

По повод жалбата на горнооряховските железничари общественият защитник заяви, че ще поиска среща с ръководството на „БДЖ Пътнически превози“ за графиците, които да бъдат направени така, че да се нормализира работното време.

Железничарите не искат пари, за които не са работили, искат нормални условия за работа.

Лошите санитарно-битови условия на междинните гари и многото неплатени часове от така нареченото "ангажирано време" са част от темите, по които преговарят синдикатите в железниците с ръководството при подготовката на новия колективен трудов договор, обясни Марин Куруджиков, заместник-председател на синдиката на железничарите.

Заангажираното работно време да бъде поне 1 лев заплатено. По никакъв начин не може да се компенсира, семействата са ощетени, по същия начин са ощетени и работещите на сумирано работно време, които пътуват. Откакто са въведени дългите рамена, ние сме загубили в „Пътнически превози“ Горна Оряховица над 20 професионалисти... Доходите, които те получават, към момента не могат да отговорят на работата, която те изпълняват. 

В звуковия файл можете да чуете железничари от Горна Оряховица, които споделят потресаващи истории от ежедневието си и дългия престой по гарите.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна