„Сън в лятна нощ“ в Израелската опера

| обновено на 14.02.18 в 10:46
Автор:
Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

За пръв път от може би година и половина Израелската опера направи оригинална постановка, при това в стила, в който я познаваме: театър, в който се пее на професионално високо ниво. За целта бяха мобилизирани най-добрите местни певци. Някои бяха повикани от чужбина, други върнати след „скоропостижно“ пенсиониране. Целта е не да адаптират чужда постановка на опера към израелската сцена, а да създадат собствен, продаваем зад граница продукт. И наистина вече има доста голям интерес към тази постановка. Става въпрос за „Сън в лятна нощ“ на Бенждамин Бритън, която е провокирана за създаването си от „Кралицата на феите“ на Хендел, също по мотиви от пиесата на Шекспир.

За тези, които бяха дошли с нагласата, че ще гледат постановка по музика на Менделсон, първият половин час на представлението беше разочарование, но много скоро навлязоха в тона на спектакъла. „Театър в театъра“ доста се приближаваше до риалити-шоу, но на площадката на Холивуд през 1935-а година, когато Макс Райхард е снимал своя, станал класически филм по тази пиеса на Шекспир. Появяваха се и кадри от филма, а най-вече от преминаването по червеното килимче на творците му при получаването на наградата „Оскар“ в 5 категории. Впрочем филмът е бил забранен във фашистка Германия и всички територии, които тя е завладяла. Лично за мен, на постановката й липсваше поне половин месец още репетиционен период, за да бъдат добре слепени отделните епизоди, някои от които бяха блестящо измислени, много смешни или лирични и прекрасно изпети.

Заслужава да бъде отбелязано постижението в пеенето на контратенора Алин Харари в ролята на Оберон и танцуването му и цялата романтична атмосфера, която успяваше да създаде на сцената с всяко от появяванията си. А този артист отдавна е пенсиониран. Всъщност неговото „холивудско въплъщение“ беше на „режисьора“. Но не е ли точно Холивуд машината за създаване на розови сънища както в лятна, така и в зимна нощ? Всъщност и Идо Реклин,истинският режисьор успя в това отношение. А и изискванията към него бяха много големи, защото се знае,че е от можещите творци. Познат е с постановката на опера по Ханух Левин - израелски драматург, който сякаш няма нищо общо с операта. За успеха много помогна и младият  33-годишен диригент Даниел Коен, който дни преди премиера е дирижирал същата опера в Италия, също при голям успех.

В ролята на Титания видяхме призната първа сила на израелската опера Хила Баджо, която и тук бе несравнима. Играеше себе си като примадона, която харесва доста по-млади мъже, докато летния дух превръща в магаре един от безуспешните й ухажори. На афиша тя е снимана с истинско магаре до себе си, а на сцената целият етюд на срещата й с магарето и нейното влюбване в него бе много смешна. Може би малко бяха предозирани секс-сцените в целия спектакъл, но Шекспир без мръснички изрази и намеци няма да е Шекспир! Още повече че при операта на Бритън се пеят истинските стихове на големия драматург, а не либрето по тях.

Струва си да се отбележи и театъра, който „сценичните работници“ спретват за първите артисти и примадоната. Маските им са култови за американското кино - Чарли Чаплин, героите от „Вълшебникът от Оз“, каубои , пожарникар и т.н. Това бе режисьорското тълкуване и то не влизаше в противоречие с целия спектакъл, макар че малко го отдалечаваше от Шекспир. И всичко това при минималистичен декор, за което сценографът Йоран Карми получи адмирации от всички. Нали все пак спектакълът е предназначен за продан и е важно лесно да бъде пренасян със самолет! 


Още от категорията

Честит юбилей на виолончелиста Венцеслав Николов

Ансамбъл „Силуети“ и Венцеслав Николов представят своята песенна програма на 26 май. Какво е юбилеят за един музикант? – „Един обикновен концертен сезон от многото сезони. Както за всеки концерт, така и за тези свързани с някаква годишнина се готвя по същия начин“. Защо е посветен на песента този концерт? –  „Много обичам вокалната..

публикувано на 25.05.18 в 17:45

Силвия Томова – 40 години на сцената

На 26 май в София и на 11 юни в Стара Загора ще бъде отбелязан юбилея на примабалерината Силвия Томова. В момента тя е директор на балета на държавна опера Стара Загора, но преди това е ръководила балетните трупи в Софийската, Пловдивската и Русенската опери. Започва да учи в Софийското хореографско училище, след това в академия „Ваганова“ в Ленинград...

публикувано на 25.05.18 в 14:46

„Аларма пънк джаз“ представя авангардни композиции хърди-гърди и акордеон довечера

Посолството на кралство Швеция, заедно с триото за средновековна музика Ambient Folklore и „Аларма Пънк Джаз“ , ще представи тази вечер на сцената на Първо студио на Българското национално радио един необичаен дует за необичайни инструменти, роден в Стокхолм. Силното сценично присъствие на двамата музиканти от дуото Symbio – Йоханес Геворкян..

публикувано на 25.05.18 в 13:27
Мистерията на българските гласове

Световна премиера на новия албум на "Мистерията на българските гласове"

Новият албум на "Мистерията на българските гласове" носи звучното заглавие "BooCheeMish" и съдържа 12 нови произведения, специално написани за световноизвестния български състав. Това е и първият студиен запис на хора от почти 20 години насам. Раждането на "BooCheeMish" е плод на над двегодишна работа на хора, продуцентския екип и всички..

публикувано на 25.05.18 в 11:54

В очакване на "Гогол Бордело"

На 30 май в България пристигат за Концерт американските джипси-пънк легенди "Гогол Бордело". Ще ги подгрява сръбско-хърватско-черногорската група MAiKA. От края на 90-те "Гогол Бордело" печелят известност с енергичната си смес от пънк, балкански ритми и импровизация. Основното действащо лице в групата e украинецът Юджийн Хуц. По ирония на съдбата..

публикувано на 25.05.18 в 11:40

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 23 до 31 май 2018 година

23 май 3.00 часа – Анджело Рагаци (1680-1750), Соната в сол минор, оп. 1 № 8. 3.08 часа – Никола Порпора (1686-1768), текст: Пиетро Метастазио, Passaggier che sulla sponda из операта „Признатата Семирамида“. Соло контратенор – Франко Фаджоли (Скиталк). 3.15 часа – Йохан Адолф Хасе (1699-1783), текст: Пиетро Метастазио, Ebbi de te la vita из операта..

публикувано на 25.05.18 в 10:05

„Сомнамбула” от Винченцо Белини, опера в две действия (съдържание)

Музика: Винченцо Белини Либрето: Феличе Романи по „Сомнамбула” - водевил от Йожен Скриб и Жермен Делавинь от 1819 г., и балета „Сомнамбула или Пристигането на новия господар” на Йожен Скриб и Пиер Омер от 1827 г. Романи променя много от историята и дори премахва признанието на граф Родолфо, че той е истинският баща на Амина. Първо представление:..

публикувано на 25.05.18 в 09:30