„Сън в лятна нощ“ в Израелската опера

| обновено на 14.02.18 в 10:46
Автор:
Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

За пръв път от може би година и половина Израелската опера направи оригинална постановка, при това в стила, в който я познаваме: театър, в който се пее на професионално високо ниво. За целта бяха мобилизирани най-добрите местни певци. Някои бяха повикани от чужбина, други върнати след „скоропостижно“ пенсиониране. Целта е не да адаптират чужда постановка на опера към израелската сцена, а да създадат собствен, продаваем зад граница продукт. И наистина вече има доста голям интерес към тази постановка. Става въпрос за „Сън в лятна нощ“ на Бенждамин Бритън, която е провокирана за създаването си от „Кралицата на феите“ на Хендел, също по мотиви от пиесата на Шекспир.

За тези, които бяха дошли с нагласата, че ще гледат постановка по музика на Менделсон, първият половин час на представлението беше разочарование, но много скоро навлязоха в тона на спектакъла. „Театър в театъра“ доста се приближаваше до риалити-шоу, но на площадката на Холивуд през 1935-а година, когато Макс Райхард е снимал своя, станал класически филм по тази пиеса на Шекспир. Появяваха се и кадри от филма, а най-вече от преминаването по червеното килимче на творците му при получаването на наградата „Оскар“ в 5 категории. Впрочем филмът е бил забранен във фашистка Германия и всички територии, които тя е завладяла. Лично за мен, на постановката й липсваше поне половин месец още репетиционен период, за да бъдат добре слепени отделните епизоди, някои от които бяха блестящо измислени, много смешни или лирични и прекрасно изпети.

Заслужава да бъде отбелязано постижението в пеенето на контратенора Алин Харари в ролята на Оберон и танцуването му и цялата романтична атмосфера, която успяваше да създаде на сцената с всяко от появяванията си. А този артист отдавна е пенсиониран. Всъщност неговото „холивудско въплъщение“ беше на „режисьора“. Но не е ли точно Холивуд машината за създаване на розови сънища както в лятна, така и в зимна нощ? Всъщност и Идо Реклин,истинският режисьор успя в това отношение. А и изискванията към него бяха много големи, защото се знае,че е от можещите творци. Познат е с постановката на опера по Ханух Левин - израелски драматург, който сякаш няма нищо общо с операта. За успеха много помогна и младият  33-годишен диригент Даниел Коен, който дни преди премиера е дирижирал същата опера в Италия, също при голям успех.

В ролята на Титания видяхме призната първа сила на израелската опера Хила Баджо, която и тук бе несравнима. Играеше себе си като примадона, която харесва доста по-млади мъже, докато летния дух превръща в магаре един от безуспешните й ухажори. На афиша тя е снимана с истинско магаре до себе си, а на сцената целият етюд на срещата й с магарето и нейното влюбване в него бе много смешна. Може би малко бяха предозирани секс-сцените в целия спектакъл, но Шекспир без мръснички изрази и намеци няма да е Шекспир! Още повече че при операта на Бритън се пеят истинските стихове на големия драматург, а не либрето по тях.

Струва си да се отбележи и театъра, който „сценичните работници“ спретват за първите артисти и примадоната. Маските им са култови за американското кино - Чарли Чаплин, героите от „Вълшебникът от Оз“, каубои , пожарникар и т.н. Това бе режисьорското тълкуване и то не влизаше в противоречие с целия спектакъл, макар че малко го отдалечаваше от Шекспир. И всичко това при минималистичен декор, за което сценографът Йоран Карми получи адмирации от всички. Нали все пак спектакълът е предназначен за продан и е важно лесно да бъде пренасян със самолет! 


Още от категорията

Малки песни за големи асансьори

Аз бих кръстила албума по друг начин. Точно наобратно: „ Големи песни за малки асансьори “. Защото надали в малките асансьори биха се побрали такъв звук, настроение, професионализъм и талант. Разбира се, казаното по-горе е в рамките на шегата, но във всяка шега има доза истина. И в тази истина ще се убедите вие приятели на програма „Христо Ботев“,..

публикувано на 17.10.18 в 17:50

"Акага": Хуморът ни крепи заедно, това е концепция на групата ни

„Фънкът ни събра като група. Човек трябва да има сърце към рока, за да свири фюжън". Така се представиха в предаването „Нощен Хоризонт“ Красимир Куртев и Петър Главанов от „Акага“. Краси е бас китарист и вокалист на бандата, а Пепи е китарист. Джазът и фънкът са в основата на музиката на „Акага“, а в годините влизат елементи от..

публикувано на 17.10.18 в 15:23
Сцена от

Балетът на Старозагорската опера гостува с "Нестинарка" в Софийската опера

Най-старият извънстоличен оперен театър идва в София с някои от най-интригуващите си заглавия от последния сезон. Вчера залата беше препълнена на мюзикъла за деца и представен от деца - Машината на времето , днес вечерта пък ще се играе знаковата танцова драма Нестинарка от Марин Големинов, единствената българска творба, намерила място в Топ 10..

публикувано на 17.10.18 в 14:39
Лауреатите на конкурса: Мария Ирел – II награда, Петър Карагенов, Пейксин Ли, Михаил Михайлов, Боян Савов – III награда, Светлана Иванова – III награда и Петя Петрова

Павел Герджиков: Талантливи изпълнители, на които пожелавам блестяща кариера

Панчо Владигеров (1899 – 1978) е роден в Цюрих, учи в София и Берлин, но е израснал в Шумен – града, в който се завръщал почти всяко лято, за да намери спокойствие и да твори. Повече от четвърт век фондацията, носеща името на българския класик, организира международни конкурси за пианисти и цигулари. Преди четири години беше и първият конкурс..

публикувано на 17.10.18 в 13:06

Лаура Фарре Розада ще представи тази вечер в София първия си албум "Френски блян"

Тази вечер в зала „България“ Лаура Фарре Розада ще представи своя първи албум „Френски блян“ със знакови френски творби от XX и XXI век. Голяма част от тях са премиери за България или световни премиери. Сред тях има творба и на българския композитор Владимир Джамбазов. В предаването „Хоризонт до обед“ Лаура ФарреРозада посочи: „Втората част от..

публикувано на 17.10.18 в 12:18

С Живко Василев след Мендоса, Аржентина и 10-ия Световен фестивал на флейтата

Живко Василев навсякъде ходи със своя кавал… А той ги има много. Родопчанинът признава, че пътуванията, срещите и участията му в музикални фестивали и форуми по света му дават енергия за нови музикални проекти. След завръщането си от Мендоса, града в който се провежда престижният Световен фестивал на флейтата в Аржентина, Живко Василев споделя, че се..

публикувано на 17.10.18 в 09:38

Гастрол на Пекинската опера в Тел Авив

Лекция пред израелски оперни дейци и меломани предшества гостуването на Пекинската опера или както в Китай се нарича – Национален театър Бейджин. От китайския културен център бяха поканили преподаватели от училището към операта, защото знаеха, че названието „опера“ е дадено от европейците, но това сценично изкуство е доста различно от традиционното..

публикувано на 17.10.18 в 08:18