Десетки, десетки гимназисти проявиха интерес и участваха в обявения конкурс с есе за Яворов. Това е добър знак, че поетът е жив – отбеляза в ефира на Радио София уредникът на къщата-музей „Пейо К. Яворов” Иво Милтенов. - Винаги се радвам, когато идват млади хора в музея. Виждам безсмъртието в този интерес и в истинското общуване с големия поет. Това значи, че думите отпреди 100 години са живи и още вълнуват.
Възприятието на младите е по-силно. Много от тях имат пиетет и намират в думите на Яворов повод и почва за разсъждение и за влизане в дълбочина. Интересът увеличава неимоверно възможностите за възприемане.
Защо Яворов е по-познат с драматичната си любов, отколкото с революционната си страст?
Житейската драма на Яворов е уникална. Както и други големи поети, и Яворов провижда елементи от своята съдба.
Стремежът към изящност и завършеност на формата, обуславят полифоничност и многозначност. Неслучайно голяма част от българската публика е превзета от поезията на Яворов още тогава. От това, което е заложено от талантливото перо, думите имат повече пластове от значения.
Иво Милтенов посочи, че българските поети в края на ХІХ и началото на ХХ век не са си поставяли задачата да изграждат образа на любовта. Те са писали за любовта, изхождайки от собствените си влюбвания и способността на духа да има полет .
На преден план излиза вдъхновението, хоризонт, който не можеш да видиш естетически, ако не си влюбен.
Ориентирането на изкуството към естетическото е първата стъпка към в модернизирането на разбирането на изкуството у нас.
Освен като естетическа, любовта се възприема и като етическа категория.
Част от тези поети стават основоположници на модерната българска философия.Те задават опорните точки на българския морализъм.
Яворов приема любовта като съдба. Затова и тя започва да движи и оценностява живота.
Отношението към жената, любовта стават основата на нов естетически и философски мироглед.
Поетите след Освобождението имат за своя мисия това - инжектират в обществото това естетизиране на любовта, с което извеждат българския род в посоката на европейското цивилизационно развитие.
Любимата е извисена не само естетически, красива е не само външно, но и носи висок морален мащаб. Тя е издигната, защото е такава, но и защото Яворов е такъв и я вижда такава.
Чуйте целия разговор на Гергана Гайдарова с Иво Милтенов.