Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Асоциацията на планинските водачи търси подкрепа от държавата за ремонт на заслона "Кончето"

Заслонът се намира на възлов маршрут, но е технологично остарял и не отговаря на съвременните изисквания за безопасност

Кончето, 1965 г.
Снимка: БГНЕС - Личен архив на Спас Малинов

Асоциацията на планинските водачи в България има готовност да подмени остарелия планински заслон "Кончето" след проведена дарителска кампания и събрани около 17 хиляди лева, но пред инициативата застават редица административни пречки. Заслонът се намира в Националния парк Пирин, който е изключителна държавна собственост, но се стопанисва от туристическото дружество в Разлог, но се води на територията на община Кресна. Заслонът не е бил вписан в кадастъра и не е било извършено геодезично заснемане. 

Местността е карстова седловина, свързваща  върховете „Кутело“ и „Бански Суходол“ на 2800 метра надморска височина. Трасето е с дължина едва 400 метра, но тесният ръб и огромните пропасти от двете страни я превръщат в опасно и трудно изпитание. На единствения по-широк участък на височина от 2750 метра през 1955 година е изграден заслонът „Кончето“, който оттогава насам не е бил ремонтиран основно нито веднъж. Съществуващата постройка е частично ремонтирана през 2009 година, но вече не отговаря на стандартите за безопасност и на съвременните изисквания за оцеляване в планински условия.

Самият заслон представлява напълно амортизиран дървен сандък, прояден от термити, но се намира на възлово място и благодарение на него са се спасили десетки хора, може би стотици, обясни за "Хоризонт" Орлин Чачановски, който е председател на Асоциацията. В момента организацията събира документация и има изготвени проекти за подмяна на отделните части на заслона. "Подмяната на този заслон с нещо по-здраво и съвременно е наложителна", категоричен е Чачановски.

Събраните пари няма да стигнат дори за транспорт заради труднодостъпния терен. Модерното и възможно решение е летателна техника, коментира още той:

"Въпросът е, че самият транспорт, ако трябва да бъде платен по действащите тарифи, ще струва много повече от самия заслон." 

Още за проекта слушайте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени