Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Безплатен онлайн наръчник предпазва ученици от уязвими групи от отпадане

Снимка: БГНЕС

Безплатен онлайн наръчник учи директори и учители как да намалят неизвинените отсъствия и да мотивират и ученици, и родители на деца от уязвими групи, че има смисъл децата да са в училище. В "Хоризонт до обед" темата коментират Цветан Кадиев, мениджър "Проекти" и Евгени Димитров, специалист "Обучение и развитие" към Центъра за приобщаващо образование. Центърът изследва тенденциите и рисковете за отпадане в конкретна възрастова група - тази на шестокласниците. Рискът за отпадане при шестокласниците е по-голям, обясни Цветан Кадиев:

"В четвърти клас се гледат матурите. Важно е на матурите да се изкарат добри оценки. След това, следващият период, когато се гледат децата, е вече 7-ми клас и реално тази "дупка", която се получава, е най-осезаема в 6-ти клас, защото децата изведнъж израстват и имат нужда от подкрепа. Те всъщност вече виждат какво се случва в реалния живот и започват да осъзнават много неща, да ги интересуват много други интересни неща. И някак училището започва да става по-безинтересното място".

Това е наистина една особена възраст, коментира Евгени Димитров, който има и преподавателски опит:

"Един момент, в който те вече хем са свикнали с промяната на прогимназиалния етап на образованието, където влизат различни учители, няма я любимата учителка, която им помага винаги и ги пази, а имат най-различни хора, с които да свикват, и повече предмети. Наближава и така решаващият 7-ми клас, който е голямото страшилище в българското образование. Всички деца от малки слушат затова, че това е времето разделно на техния живот."

Димитров цитира и проучвания за факторите, които мотивират децата да учат по-добре или увеличават рисковете за отпадане: 

"Има редица изследвания, които показват, че това дали да речем си нахранен, дали са ти осигурени елементарни неща, с които ние сме свикнали да разполагаме всеки ден, оказва влияние върху това как учиш. Тоест тук нямаме причинно-следствена връзка това кой е "учен" и кой е "глупав", а по-скоро за това кой какво има и с какво разполага в къщи - достъп до интернет, топла храна.."

Една от целите на Центъра за приобщаващо образование е всяко дете да се чувства ценено и обичано, посочи Димитров.

Двете мнения чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени