Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В. Пиронков, председател на Сдружението на автобусните превозвачи: 80% от автобусите нямат колани

Виновни ли са институциите за катастрофата на АМ "Тракия" с шест жертви

Инж. Павел Диковски: Не е необходима мантинела в участъка на катастрофата

Снимка: Николай Христов

80% от автобусите нямат колани, заводски не са конструирани да ползват колани. Това стана ясно от думите на Васил Пиронков, председател на Сдружението на автобусните превозвачи. В предаването „Преди всички“ на „Хоризонт“ той добави, че автобусите, произведени от 2007 – 2008 г. насам, са с колани.

„Този процент не е повече от 20% от общия брой автобуси, които са лицензирани да извършват обществен превоз на пътници в страната. Каквито и законодателни промени да настъпят в бъдеще, ако нямаме културата ние, като пътници, да използваме в превозните средства коланите, това не би довело до никакъв положителен резултат“.

Пиронков обясни, че коланите в автобусите са на кръста, заради което не е сигурно, че при автобусна катастрофа като тази на магистрала „Тракия“ биха били полезни.

„В Закона за автомобилните превози се казва, че автобуси с курс до 30-50 км разстояние имат право на седящи и правостоящи", подчерта Пиронков и добави, че това означава, че дори в автобуса да има колани, хората не са задължени да ги сложат, а голяма част ще бъдат и правостоящи.

„Законът трябва да се разгледа много точно, а не заради обществения интерес да направим някакъв популизъм, което няма да доведе до положителен резултат, а ще доведе до объркване – законодателно ще бъде прието нещо, което ще утежни и достатъчно утежнения бранш „Пътнически превози“. Ефектът ще бъде дори отрицателен“, коментира Пиронков и даде за пример видеорегистраторите, които в момента лобистки ще бъдат наложени и това ще затрудни бранша. Той е категоричен, че трябва да се мисли за механизми, които да доведат до подновяване на автобусния парк.

За катастрофата на магистрала „Тракия“, при която загинаха шестима души, инж. Павел Диковски, зам.-председател на Браншова камара „Пътища" и член на Асоциацията „Пътна безопасност", изказа мнение:

„Няма вина АПИ. В този участък не е необходимо да има мантинела. Участъкът на 27 км, където е станала катастрофата, е идеално равен, почти няма насип, прав участък – там е абсурдно да се поставя мантинела. Мантинелата не е панацея, която да спаси превозното средство от преобръщане и напускане на пътя при всяко едно обстоятелство, особено когато става дума за тежко возило“. Според експерта дори с мантинела, нямаше да може да бъде избегната тази катастрофа. Според него отговорността за тази катастрофа е на участниците в нея:

„За мен има един малко странен факт – тежък автобус, пълен с хора, той има една енергийна маса много голяма и ударът от една лека кола, много по-малка от него, да го прати извън трасето, говори, че може би има някакъв друг фактор. Може би в някаква степен водачът на автобуса не е усетил навреме удара“.

Бившият депутат и председател на транспортната комисия в 43-тото Народно събрание Настимир Ананиев не се съгласи с мнението, че институциите нямат вина за тежкия инцидент. Той изтъкна, че дори в автобусите, в които има колани, никой не ги слага, но това никой не го контролира.

„Трябва да има контрол, който да е свързан с превенция“, категоричен е той. Ананиев не се съгласи и с твърдението, че не е необходима мантинела:

„В Западна Европа, в Италия например, всички магистрали имат еластични мантинели, които да намалят удара, да го облекчат и по този начин да намалят жертвите и ранените“.

Бившият депутат подчерта, че миналата година на магистрали в страната са загинали 53 души, а ранените по пътищата са над 15 000:

„ЕК го е изчислила – тя казва, че директни и индиректни разходи за пътна безопасност на всяка държава струват 2% от БВП. Това са 2 млрд. лв. Защо не се инвестират 10% от тези пари в превенция? Нека сложим вътре и всички глоби, които се събират, във фонд за превенция“.

Според Ананиев няма готовност за промени в Закона за пътищата. Законът няма да реши проблема, категоричен е той и добави мнение:

„Трябва да бъде направено едно звено, което да контролира и координира тези 11 институции, които отговарят за пътна безопасност“.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени