Йонко Иванов: Лошата пътна инфраструктура погубва повече от превишената скорост

Алекси Стратиев: Пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк са подценени фактори за катастрофи
Снимка: Николай Христов


"Това, което се случва в последните няколко години, е само хвърляне на прах в очите на обществото, че нещо случва. Увеличават се санкции, увеличават се глоби, доизменя се един Закон за движение по пътищата, който вече 85 пъти може би е изменен, ако не и повече. Но нищо от това, което съществено трябва да стане, не се случва". Това каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в предаването „Нещо повече“ по „Хоризонт“.

Според него  основни решения в 5 области биха допринесли за намаляване на пътния травматизъм в България: обучение, контрол, организация на движението, общество и медии.


Иванов смята, че по отношение на първите 3 от изброените области на промяна „държавата изостава тотално“. Той припомни станали публично известни случаи от 2008 г., когато шофьорски книжки са били давани, без дори кандидат-водачите да са се качвали на автобуси или на леки коли. Припомняйки случаите на загинали по пътищата през последните дни, той отбеляза:
„Нищо чудно част от тези хора, които правят тези пътнотранспортни произшествия, да са се сдобили по този начин с шофьорска книжка.“

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка подчерта, че е необходима актуализация на учебните програми и документация за подготовка на водачи на моторни превозни средства, които не са променяни от 2008 г. Според него е необходимо да бъдат провеждани обучения по пътна безопасност още в детските градини и училищата, както и да се дадат възможности за провеждане на онлайн курсове и да се акцентира върху подготовката за ситуации на пътя.


На всеки 5 или 10 години,  при смяна на книжката, водачите трябва да показват, че са се запознали с новите изменения в законодателството, с новите автомобилни системи за безопасност, както и с изискванията на европейските стандарти срещу употребата на наркотици и алкохол от шофиращите, категоричен е Иванов. Той открои необходимостта от обучение на хората над 65 години, защото статистиката, по думите му, сочи, че е налице завишаване броя на загиналите или причинителите на пътнотранспортни произшествия над тази възраст.


Иванов заяви, че „когато няма събираемост на глобите, те и десетки хиляди по-високи да бъдат, отново няма никакъв ефект...“. Според него решение може да се търси чрез подобряване на организацията на движението: включително изграждане на мантинели.


„Камерите са наложителни. Но не те са най-важните. Защото при превишената скорост нямаме толкова много загинали, колкото от заобикалящата ни пътна среда и инфраструктурата, която трябва задължително по скоростните пътища да бъде изградена като допълнителни мантинели. Както примерно в една Сърбия и в много други европейски държави. Защото там, като се пътува през нощта, все едно се движите през деня. Има светеща маркировка, има светлоотразителни триъгълници на мантинелите, има светлоотризителни колчета и е удоволствие да карате нощно време там.“

Той изрази съмнение относно верността на твърдението на Васил Пиронков от сдружението на превозвачите в България, че по-малко от 20% от автобусите в страната имат фабрично инсталирани колани: „Надали е така, тъй като от 2008 г., защото всички автобуси от 2008 г. са оборудвани задължително с такива колани.“

В коментар за идеята на заместник-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов за превенция, насочена към пътната безопасност, да се използват средствата, които се събират в оперативен фонд, създаден през 2011 година, в който отиват 50% от глобите за нарушенията на пътя, председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви:


„В Испания всичките пари отиват в пътната безопасност - от камерите до обувките на полицая – всичко се инвестира в тях. Държавата е абдикирала от задълженията си, защото аз в продължение на 10 години настоявам да се изградят така наречените "полигони за екстремни обстоятелства": за преминаване от хлъзгаво на заледено, от заледено на песъчливо и т. н. Това не изисква кой знае колко средства, защото празни площадки има в момента. Има кой да ги изгради и във всяка една европейска държава в момента има такива полигони.“


Експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев изтъкна, че участниците в движението по пътищата все още нямат желание да спазват правилата, а това е наложително.
Той подреди причините за пътнотранспортни произшествия в следния приоритетен ред: скорост, маневри, предимство и подчерта, че според статистиката в над 95% от случаите на произшествия на пътя водещ виновник е водачът: „Изключително много се подценява пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк. Още повече, че ние говорим за екология, но продължаваме да използваме 20-годишни автомобили.“

Стратиев изрази увереност, че за  пътна безопасност са решаващи не по-високите глоби, а подобреният контрол – по-ефективен и постоянен, който може да доведе до подобряване на дисциплината.

Експертът по пътна безопасност смята, че видеонаблюдението е допринесло за намаляване на пътнотранспортните нарушения и през миналата година е прекъснало нарастването на броя загинали по пътищата. Той обаче подчерта: „Ние в момента говорим за мобилни камери, които не са така ефективни, както стационарните, които работят 24 часа в денонощието. Така че технически средства в развитите държави са изключително полезни и ефективни, но там са няколкостотин и няколкохиляди в по-големите държави, докато при нас са само 25.“


Интервютата на Людмила Железова с председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и анализатора на пътната безопасност Алекси Стратиев можете да чуете от звуковия файл.


Още от категорията

„Топлофикация - София“ пусна парното на близо 70 сгради

Отоплението на близо 70 сгради в столицата вече е пуснато, съобщиха от „Топлофикация - София“. Стана дума най-вече за детски градини, училища, болници. Парното е пуснато и в 12 жилищни сгради, чийто домоуправители са подали молби с такова искане. Вчера беше обявено, че заради очакваното в края на седмицата затопляне, „Топлофикация-София“..

публикувано на 23.10.18 в 12:56

Издирваният за автокражби Лъвицата се е предал на полицията

Издирваният за автокражби Светослав Петков, познат с прозвището Лъвицата, се е предал на полицията. Петков беше издирван от близо месец заради откраднат автомобил. По време на полицейската акция Петков успя да избяга, като удари и патрулен автомобил на МВР. При акцията беше задържан друг известен автокрадец Георги Воденичаров с прозвището..

публикувано на 23.10.18 в 12:45

Обезлюдяването на Босилеград и липсата на работни места подтиква повечето млади хора да емигрират

Да бъдеш посрещнат от топла българска реч в пределите на сръбската държава не е необичайно явление. На едва 128 км югозападно от София българското малцинство в град Босилеград ревностно съхранява своята идентичност десетилетия наред. Над 70 на 100 от местното население, което днес надхвърля 2 500 души, се самоопределят като българи.  По силата на..

публикувано на 23.10.18 в 12:37

Оставката на Валери Симеонов поискаха и протестиращи майки в Добрич

Протест на майки на деца с увреждания, с искания за оставката на вицепремиера Валери Симеонов, се проведе днес в Добрич. С плакати с надписи „Системата ни убива“ и „Когато тръгнат майките, след тях тръгват всички“, те заявиха категоричното си решение да продължат с протеста си и в следващите дни.  „След вчерашните думи на премиера, че не може..

публикувано на 23.10.18 в 12:27
Джамал Хашоги

Намерено е тялото на Джамал Хашоги

Тялото на изчезналия саудитски журналист Джамал Хашоги е било намерено в кладенец на територията на резиденцията на консулство на Саудитска Арабия в Истанбул, съобщава турското издание Haberler, позовавайки се на изявление на лидера на партия „Ватан“ Догу Перинчек. Хашоги изчезна на 2 октомври след посещение в консулството, където влязъл,..

публикувано на 23.10.18 в 11:40

Информационна кампания в защита на НП "Пирин" ще се състои в девет града у нас

Експерти на коалицията от неправителствени организации и граждански групи "За да остане природа в България" ще проведат информационна кампания в защита на Националния парк "Пирин" в 9 града на страната следващата седмица. До края на месеца се очаква окончателното решение на Върховния административен съд във връзка с делото за липса на..

обновено на 23.10.18 в 11:31

Българка в Австрия подема кампания за купуване на уред, даващ надежда за нормален живот на хиляди българи с увреждания

Над 680 000 души в България са с трайни увреждания, сочат данните на Националния осигурителен институт за 2017 година. Едва 10 на сто от тях обаче получават шанс и намират своя работа. Това до голяма степен се дължи на нежеланието на работодателите да наемат хора, за които трябва да пригодят помещение, или да променят начина си на работа,..

публикувано на 23.10.18 в 11:24