Йонко Иванов: Лошата пътна инфраструктура погубва повече от превишената скорост

Алекси Стратиев: Пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк са подценени фактори за катастрофи
Снимка: Николай Христов


"Това, което се случва в последните няколко години, е само хвърляне на прах в очите на обществото, че нещо случва. Увеличават се санкции, увеличават се глоби, доизменя се един Закон за движение по пътищата, който вече 85 пъти може би е изменен, ако не и повече. Но нищо от това, което съществено трябва да стане, не се случва". Това каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в предаването „Нещо повече“ по „Хоризонт“.

Според него  основни решения в 5 области биха допринесли за намаляване на пътния травматизъм в България: обучение, контрол, организация на движението, общество и медии.


Иванов смята, че по отношение на първите 3 от изброените области на промяна „държавата изостава тотално“. Той припомни станали публично известни случаи от 2008 г., когато шофьорски книжки са били давани, без дори кандидат-водачите да са се качвали на автобуси или на леки коли. Припомняйки случаите на загинали по пътищата през последните дни, той отбеляза:
„Нищо чудно част от тези хора, които правят тези пътнотранспортни произшествия, да са се сдобили по този начин с шофьорска книжка.“

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка подчерта, че е необходима актуализация на учебните програми и документация за подготовка на водачи на моторни превозни средства, които не са променяни от 2008 г. Според него е необходимо да бъдат провеждани обучения по пътна безопасност още в детските градини и училищата, както и да се дадат възможности за провеждане на онлайн курсове и да се акцентира върху подготовката за ситуации на пътя.


На всеки 5 или 10 години,  при смяна на книжката, водачите трябва да показват, че са се запознали с новите изменения в законодателството, с новите автомобилни системи за безопасност, както и с изискванията на европейските стандарти срещу употребата на наркотици и алкохол от шофиращите, категоричен е Иванов. Той открои необходимостта от обучение на хората над 65 години, защото статистиката, по думите му, сочи, че е налице завишаване броя на загиналите или причинителите на пътнотранспортни произшествия над тази възраст.


Иванов заяви, че „когато няма събираемост на глобите, те и десетки хиляди по-високи да бъдат, отново няма никакъв ефект...“. Според него решение може да се търси чрез подобряване на организацията на движението: включително изграждане на мантинели.


„Камерите са наложителни. Но не те са най-важните. Защото при превишената скорост нямаме толкова много загинали, колкото от заобикалящата ни пътна среда и инфраструктурата, която трябва задължително по скоростните пътища да бъде изградена като допълнителни мантинели. Както примерно в една Сърбия и в много други европейски държави. Защото там, като се пътува през нощта, все едно се движите през деня. Има светеща маркировка, има светлоотразителни триъгълници на мантинелите, има светлоотризителни колчета и е удоволствие да карате нощно време там.“

Той изрази съмнение относно верността на твърдението на Васил Пиронков от сдружението на превозвачите в България, че по-малко от 20% от автобусите в страната имат фабрично инсталирани колани: „Надали е така, тъй като от 2008 г., защото всички автобуси от 2008 г. са оборудвани задължително с такива колани.“

В коментар за идеята на заместник-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов за превенция, насочена към пътната безопасност, да се използват средствата, които се събират в оперативен фонд, създаден през 2011 година, в който отиват 50% от глобите за нарушенията на пътя, председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви:


„В Испания всичките пари отиват в пътната безопасност - от камерите до обувките на полицая – всичко се инвестира в тях. Държавата е абдикирала от задълженията си, защото аз в продължение на 10 години настоявам да се изградят така наречените "полигони за екстремни обстоятелства": за преминаване от хлъзгаво на заледено, от заледено на песъчливо и т. н. Това не изисква кой знае колко средства, защото празни площадки има в момента. Има кой да ги изгради и във всяка една европейска държава в момента има такива полигони.“


Експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев изтъкна, че участниците в движението по пътищата все още нямат желание да спазват правилата, а това е наложително.
Той подреди причините за пътнотранспортни произшествия в следния приоритетен ред: скорост, маневри, предимство и подчерта, че според статистиката в над 95% от случаите на произшествия на пътя водещ виновник е водачът: „Изключително много се подценява пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк. Още повече, че ние говорим за екология, но продължаваме да използваме 20-годишни автомобили.“

Стратиев изрази увереност, че за  пътна безопасност са решаващи не по-високите глоби, а подобреният контрол – по-ефективен и постоянен, който може да доведе до подобряване на дисциплината.

Експертът по пътна безопасност смята, че видеонаблюдението е допринесло за намаляване на пътнотранспортните нарушения и през миналата година е прекъснало нарастването на броя загинали по пътищата. Той обаче подчерта: „Ние в момента говорим за мобилни камери, които не са така ефективни, както стационарните, които работят 24 часа в денонощието. Така че технически средства в развитите държави са изключително полезни и ефективни, но там са няколкостотин и няколкохиляди в по-големите държави, докато при нас са само 25.“


Интервютата на Людмила Железова с председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и анализатора на пътната безопасност Алекси Стратиев можете да чуете от звуковия файл.


Още от категорията
Днес в Шуменския окръжен съд бе поредното заседание по делото за влаковия инцидент в Хитрино.

Съд нареди допълнителна експертиза на инцидента в Хитрино

Допълнителна пожаротехническа експертиза ще бъде направена за влаковия инцидент в Хитрино. Това реши Шуменският окръжен съд на днешното заседание по делото, по което обвиняеми са машинистите на дерайлиралия влак Димитър Михнев и Радослав Петков. Според представената експертиза причината за взривяването на пропилена от дерайлиралата цистерна..

публикувано на 22.06.18 в 17:35
Главен комисар Николай Николов

Пожарната е изпратила указания на областните управители заради очакваните интензивни валежи

Интензивни валежи се очакват в Северозападна България в следващите дни. От пожарната са изпратили писма до областните управители на застрашените райони с указания за действие. Това каза директорът на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" Николай Николов:  "Динамичната метеорологична обстановка ще се запази и през..

обновено на 22.06.18 в 16:55

Археологът проф. Васил Николов за разкопките в Провадия и в столичния кв. "Слатина"

Едно от най-ранните селища на Балканите разкриват разкопките в софийския квартал "Слатина“, което е на повече от 8000 години. Това обясни в интервю за предаването "Хоризонт за вас" археологът проф. Васил Николов:  "Имаме вече много радиовъглеродни дати. Предстои проучването на още двайсетина проби. Там са живели хора, носители на..

публикувано на 22.06.18 в 16:43
Тази година да няма ограничение за броя на отстреляните диви свине в района на отговорност на „Североизточно държавно предприятие“ (СИДП).

Започва отстрел на диви свине в Добруджа срещу африканска чума

Масово отстрелване на диви свине започва в Североизточна България, като част от мерките за предотвратяване на разпространението на заболяването африканска чума, регистрирана в съседна Румъния. Това бе обявено на среща днес в община Генерал Тошево, организирана от „Североизточно държавно предприятие“, управляващо горските територии в региона...

публикувано на 22.06.18 в 16:17
Сотир Цацаров

Цацаров поиска законодателни промени след бягството на затворника

Главният прокурор Сотир Цацаров се обяви за законодателни промени, за да се предотвратят нови случаи на бягство от затвора. Повод за изказването му стана поредният случай на затворник-рецидивист, който вчера избяга от мястото за лишаване на свобода в Ловеч. Цацаров нарече  това "лош знак" и обясни, че евентуални министерски оставки не са решение на..

обновено на 22.06.18 в 15:59

Хеликоптер се включи в издирването на избягалия затворник

В издирването на избягалия  затворник  Борис Иванов се включи и хеликоптер. Полиция и части на жандармерията през цялата нощ са претърсвали райони около Ловеч, където се предполага, че той се укрива.  По информация на "Хоризонт" мъжът вече се издирва и на територията на цялата страна, тъй като има вероятност да е избягал с автомобил...

обновено на 22.06.18 в 15:51

Ремонтират близо 50 сгради на столични училища и детски градини

Близо 50 сгради на училища и детски градини ще бъдат ремонтирани през тази година на територията на Столичната община. 22 от тях ще бъдат обновени със средства от Общинския приватизационен фонд и дейностите в тях ще приключат до началото на учебната година, докато реконструкциите в другите 26 ще продължи и през следващата календарна година, а..

публикувано на 22.06.18 в 15:51