Eмисия новини
от 17.00 часа

Каракачанов подписва днес проектите за модернизация на авиацията и на Сухопътните войски

Големи са шансовете Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия да бъде възстановено

| обновено на 17.04.18 в 15:40
Красимир Каракачанов
Снимка: БГНЕС

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов каза, че днес ще подпише проектите за модернизация на авиацията и на Сухопътните войски и те ще минат за междуведомствено съгласуване.

"Ако вчера не се беше наложило да ходя до Косово, трябваше да съм ги подписал още вчера. Днес ще ги подпиша. От тук нататък минават на съгласуване и си влизат в Министерски съвет. Корабите, казах, че до края на май сме готови и с проекта за флота", обясни военният министър.

Една от темите на предстоящия КСНС при президента ще бъде именно модернизацията на армията. Във връзка с планираното посещение на държавния глава Румен Радев в Русия, Каракачанов коментира, че е добре България да гради мостове.

"Хубаво е да има диалог, така че дали българският президент или българският премиер ще посетят Москва, ако има такава покана разбира се, аз не намирам нищо лошо в това. Защо българският държавен глава да не може или да се чуди дали да го направи, след като френският няма такива съмнения за себе си", допълни Каракачанов и уточни, че България трябва да защити пред Русия тезата, че не дължи пари за оръжейните лицензи.

"Това е мнение, което съм изразил, ако щете, дори пред самите руснаци - че България не дължи нищо за тези лицензи. А от времето на Съветския съюз такива лицензи няма, държавноправен субект като Съветски съюз не съществува. Трето, ако някой е смятал, че България нарушава нещо, е можел да заведе дела срещу самите фирми, които произвеждат. Подобни дела не са заведени. Този въпрос, колкото пъти да бъде поставен, нашата позиция трябва да бъде една - такъв разговор и такъв проблем за българската страна не съществува", подчерта Красимир Каракачанов.

Големи са шансовете Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия да бъде възстановено, стана ясно по време на дискусия, посветена на военното образование. То не съществува от 2002 година, а е факултет „Авиационен“ на Националния военен университет „Васил Левски“. Но от тогава съществува и желанието за възстановяването му.

По данни на ИКАО, Международната организация за въздухоплаване 500 000 пилоти и още толкова наземен персонал ще бъдат необходими за обслужване на авиационната индустрия през следващите 20 години. Затова като част от аргументите за възстановяването се посочва и възможността за обучение и на военни пилоти, и на цивилни.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов, заместникът му Атанас Запрянов, председателят на парламентарната комисия по отбрана Константин Попов, началникът на ВВУ„Към момента нуждите на нашата бойна авиация не са толкова големи колкото бяха преди години и затова трябва да се върви по вече отъпкания път, който дава много добри резултати - на Военноморското училище, където се обучават кадри за гражданската авиация. Моята амбиция е това да го свършим, но няма как да не се съобразим с реалностите от гледна точка на финансовите нужди, а и нека да погледнем малко по-модерно на този въпрос", обясни министърът на отбраната.

За функционирането на ВВВУ са необходими пет милиона лева. При налични ясни разходи от около 3 милиона разходи, направени през 2016 година, разчетите показват, че ще са нужни около два милиона лева допълнително. Пари, които според военния министър Каракачанов не са голям разход.

„Ние само миналата година отделихме над 4 млн. за факултета в Долна Митрополия, а общо 28 млн. сме отделили в края на 2017-а за тази година да бъдат изразходвани за ремонт и възстановяване на материалната база във военните ни училища", уточни министър Каракачанов.

Акредитацията на висшето училище за пилоти трябва да бъде направена до януари 2021 година. Заради това, че сега на Националния военен университет „Васил Левски“, където се намира и факултет „Авиационен“ има акредитация до 2022 година. Петя Кабакчиева от Националната акредитационна комисия обясни, че акредитацията може да бъде получена, както и че материална база, финансирането и преподавателският състав го има, но хабилитираните преподаватели може да се окажат основният проблем, а и че това ще доведе до нуждата от нова акредитация на Националния военен университет „Васил Левски“.

Според пътната карта, за да има Висше военно въздушно училище първите летци за обучение през 2020-а, през есента на 2019-а година НС да е разрешило откриването му. На това се надява и началникът на ВВС генерал Цанко Стойков.

Подробности можете да чуете в репортажа в звуковия файл. 
Още от

Най-четени