България се връща на червения килим в Кан като копродуцент на турски филм

"Дивата круша“ на режисьора Нури Билге Джейлан ще се бори за фестивалното отличие
Стефан Китанов
Снимка: БГНЕС

Филмовият продуцент и създател на София филм фест Стефан Китанов е копродуцент на турския филм „Дивата круша“ на режисьора Нури Билге Джейлан, който ще има официална премиера на филмовия фестивал в Кан на 18 май вечерта. С това България се завръща в официалната програма на Кан след дълго отсъствие. За първи път от 23 години, филм, в който българската страна е копродуцент, ще се бори за "Златна палма" на престижния кинофорум. 

Последното българско участие е било в „Ъндърграунд“ на Емир Кустурица, но извън тази частна инвестиция, ако тръгнем към филм, подкрепен от българската държава, можем да се върнем десетилетия назад, коментира Китанов в предаването „12+3“. Това е голям пробив и ние се радваме, че отново намерихме място на червения килим в Кан, допълни той.

„Дивата круша“ разказва за младеж, който се завръща в родния си град след завършване на образованието си, обсебен от литературата и с планове да напише роман, но се среща с баща си, който е затънал в дългове от игра на комар. Техните диалози преобръщат представата му за това какво да прави с живота си. Както и последните няколко филма на Джейлан, филмът е много философски, литературен, дълъг – малко над 3 часа, но се надявам, че отново ще бъде магнетичен и красив като всички негови филми", отбеляза Стефан Китанов.

Лентата е копродукция на 7 държави – Турция, Франция, Германия, България, Македония, Босна и Херцеговина и Швеция. Отделно има участие на Катар и Гърция. Българският дял в творбата е в звуковата постпродукция - финалният микс на филма е направен в „Ню Бояна студио“.

Всички творби на Нури Джейлан от втория му филм нататък неизменно стигат до селекцията в Кан. Кан очаква с нетърпение всеки един нов филм на Джейлан, който да ни потопи в размисъл и да ни покаже красотата на съвременното кино, поясни още Китанов:

„Джейлан е един от най-уникалните автори на съвременното кино. До голяма степен той се е учил от Тарковски. Голямо влияние върху него има руската литература. Когато Джейлан спечели „Златна палма“ със „Зимен сън“ цялата руска критика каза: „Ето, турски режисьор ни каза как трябва да работим върху Чехов“.

"Тазгодишната програма в Кан не блести особено, аз лично не открих шедьоври, но няколко филма ми направиха силно впечатление и ще се опитаме да ги вземем на София Филм Фест, за да ги видят българските зрители", увери Китанов.

Цялото интервю чуйте от звуковия файл.
Още от категорията
„Места за срещи“

Срещнете се с Андрей Даниел

Тази вечер в галерия „Нюанс“ ще бъде открита новата изложба на проф. Андрей Даниел, озаглавена „Места за срещи“. Експозицията включва 14 непоказвани досега платна, като повечето от тях са вдъхновени от последния престой на художника в Сите Дез Ар в Париж през лятото на 2017 г. От една страна, този проект е за духовните, въображаеми срещи и пътуванията..

публикувано на 15.11.18 в 14:50

За игрите и хората

За компютърните игри и тяхното създаване рядко се говори през призмата на културата, обикновено те са мишена, в която се прицелваме когато децата ни не искат да се отделят от компютъра или пък когато търсим причините за проявена от тях агресия. Компютърните игри обаче имат много повече измерения – те могат да бъдат мислени като форма на изкуство, имат..

публикувано на 15.11.18 в 13:31
Селин Балджъ определя работата си като биоарт, нова посока в концептуалното изкуство, която включва живи организми. Тя използва жив микроскопичен мухъл, който оставя физически отпечатък чрез директен контакт с повърхността на хартията.

Symbiartic - наука и изкуство в тандем

Изкуството и науката могат да живеят заедно, особено когато идеята е арт погледът към света на науката да разкрие нейната красота. В това вярват организаторите на изложбата “Symbiartic” в София Тех парк. От утре до неделя - 18 ноември, във фоайетата на сграда "Джон Атанасов" ще бъдат изложени творби от класическата научна илюстрация, през..

публикувано на 15.11.18 в 12:40
Преглед на българския дизайн, 2018.

Мелба – преглед на българския дизайн

Изложба с нови стойностни проявления на българския дизайн може да се види до 30 ноември в галерия „Уникредит студио“. Всъщност, повечето неща около нас, ако не са природа – общо взето са дизайн. Дрехите ни, мебелите ни, книгите, които четем и тяхното оформление. Дори устройствата, от които слушаме радио. Обликът и функцията на повечето обекти в живота ни..

публикувано на 15.11.18 в 12:38

Тялото като послание и провокация

За култа към човешкото тяло през различни епохи е писано и говорено много, но в наши дни този култ добива все по-обсебващи, екзалтирани, понякога дори маниакални варианти – при това далеч не става дума само за преклонение пред красотата, младостта, едната суета или любими пристрастия. Изразът „телесна модификация“ вече трайно навлиза не само в речника на..

публикувано на 15.11.18 в 12:25

Гледаме най-доброто от световното документалното кино

Бургаската публика ще има възможността да изгледа 14 европейски документални филма, част от платформата КинеДок . Прожекциите започват днес от 18:30 ч. в зала "Петя Дубарова", ет. 1 на Културен център "Морско казино", и ще продължат всяка седмица до края на февруари 2019 г. при свободен вход. Откриването е с унгарската лента "Влак..

публикувано на 15.11.18 в 10:56

Два премиерни моноспектакъла на сцената на Нов театър НДК

“Страсти Илиеви“ е една пиеса на Димо Дешев, която е написал преди 40 години във Видин, когато е бил режисьор. И хубавото, и символичното е това, че Иван Рангелов е от Видин и направи своя прощъпулник в актьорското майсторство, след като завърши ВИТИЗ, на Бабини Видини кули. Този разговор с Бога Димо Дешев ни предлага, който продължава да бъде..

публикувано на 15.11.18 в 10:38