Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

П. Курумбашев: Ще се борим до последно за исканията на нашите превозвачи

Винетките отпадат, плащаме тол такси по пътищата на Европа

| обновено на 28.05.18 в 10:56
Снимка: БГНЕС

Евродепутатите ще обсъдят на започващата днес пленарна сесия в Страсбург решението на Европейската комисия по третия пакет за мобилността. На заседанието обаче не се очакват дебати по темата, тъй като предстоят гласувания – на 4 юни в транспортната комисия, а след това в пленарната зала, съобщи в „Преди всички“ Петър Курумбашев член на транспортната комисия към Европейския парламент.

„До този момент не съм забелязал промяна на позициите от страна на Франция и Германия, но ние ще се борим до последно за исканията на нашите превозвачи“.

Ефективен протест срещу пакета за мобилност проведоха на 17-и май българските превозвачи в цялата страна, зад които застана премиерът Бойко Борисов. Според тях пакетът ще доведе до масови фалити на фирми, а целта е да бъдат елиминирани от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.

С 35 гласа „за“, 2 „против“ и 3 „въздържал се“ Европейската транспортна комисия прие промяна в директивата за облагане на леките и тежкотоварните автомобили. Предвижда се винетките да отпаднат и за двата вида транспорт. Това обаче не означава, че шофьорите няма да плащат. Те ще бъдат заменени от т.нар. "тол такси", каза Курумбашев и поясни, че това е такса за инфраструктурата плюс такса за външни разходи.

„Като за инфраструктура е това колко километра си минал и колко тежи. Таксата за външни разходи включва колко замърсяваш въздуха и колко е шумовото замърсяване. Въз основа на тези критерии ще се формира тол таксата за всяко превозно средство“.

В тази директива са определени и ограничения относно размера на отделните такси, тъй като голяма част от държавите-членки спекулират с това", каза още той и поясни:

„Да речем, че месечната винетка не може да струва повече от 18% от стойността на годишната, двумесечната не може да струва повече от 30% от стойността на годишната, а пък 10-дневната не може да струва повече от 8%, за да се избегнат тези спекулации, да се продават много скъпи винетки за много кратки периоди“.

Всички, които се движат в Европа, ще трябва да имат монтирани устройства за изминато разстояние, вредни емисии. Това ще важи не само за държави-членки на ЕС. В по-изгодна позиция ще бъдат шофьорите с по-нови камиони, обясни още Курумбашев.

Петър Курумбашев е сред организаторите на срещата на високо ниво по въпросите на водорода Hydrogen Summit в НДК. Събитието е част от Българското европредседателство. Срещата на високо равнище, която се организира по повод десетата годишнина на Съвместно предприятие "Горивни клетки и водород", ще даде възможност на участниците да научат повече за предимствата на горивните клетки и водородните технологии, както и за Съвместното предприятие "Горивни клетки и водород" (СП ГКВ).

Високопоставени представители на Европейския парламент, Европейската комисия, СП ГКВ, български министерства, Столична община, експерти от индустрията и от сферата на научните изследвания ще обсъдят теми, свързани с развитието на енергетиката, транспорта, финансирането и климатичните промени.

В звуковия файл можете да чуете интервюто на Диана Дончева с Петър Курумбашев.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени