Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спор за прием на дете със специални образователни потребности в първи клас

Снимка: БГНЕС

Детето на Надежда Данабашева е със специални образователни потребности и е прието само в столично 32-ро училище. При подаването на документите обаче учителите привикали майката и я посъветвали да премести детето в друго учебно заведение. Това я предизвиква да изрази възмущението си в социалните мрежи.

В интервю за предаването „Преди всички“ тя разказа: „Във втория ден, в който вървеше записването на първокласниците, посетих съответното училище с желанието да го запиша. Имам заповед от Регионалния инспекторат, че с него трябва да се работи допълнително по негов учебен план. Посетих училището с неговите документи, но се оказа, че ми трябва и документ за завършена подготвителна група. В последния срок за записване подадох документите, успях да разговарям с училищния психолог, но впоследствие по коридора бях привикана от заместник-директорката г-жа Бояджиева заедно с още две нейни колежки и те ме помолиха да разговаряме. Разговорът протече доста грозно, защото започна „Ама сега защо в нашето училище?“. Отговорът ми беше „Защото Вие бяхте първите и единствените, които ни приехте“. Започнаха разговори какво може и какво не моето дете. Показах всичко възможно, за да може нашето сътрудничество да сработи за доброто на детето. Трите дами на няколко пъти ми посочиха, че трябва да потърсим друго училище. Аргументите бяха, че на нас ще ни бъде много трудно, защото техните класни стаи са на 4-тия етаж, имат много деца в прием. Аз им казах, че за мен това са формални неща и вероятно моето дете ще се качва и ще слиза бавно от четвъртия етаж, но това не трябва да ги притеснява. Те бяха притеснени за това, че той няма да се справи и че трябва да изготвят индивидуален учебен план за моя син, което е в крайна сметка част от задълженията им и аз не разбрах какво ги притеснява толкова много“.

От Регионалния инспекторат по образование и от Министерството на образованието са се свързали с майката: „ Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост“.

Надежда заяви, че вече не иска да се среща с учителите, с които е разговаряла при подаването на документите.

Пред "Хоризонт" директорът на 32-ро училище Нели Костова отрече твърденията на майката. Детето е прието и записано. В училището се обучават и други деца с трайни увреждания, с тях работят психолози и ресурсни учители, подчерта Костова:

"Абсолютно некоректно е това обвинение и не е истина, защото в нашето училище от кандидатстващите 15 деца, които са с трайни увреждания - над 50 процента, кандидатстват 15 и са приети 15. Така че в нашето училище по принцип не е отказано на нито един родител, който отговаря на всички критерии, детето му да бъде записано поради факта, че детето е със специални образователни потребности. В нашето училище такава практика няма и се работи с тези деца допълнително".

Детелина Бояджиева - зам.-директорът, който отговаря за началното обучение в училището и е разговаряла с майката, поясни, че само за тази учебна година в първи клас са записани 5 деца с подобни проблеми:

"С всеки един е разговаряно. Тези деца трябва да бъдат разпределени по паралелки. Ние трябва да сме запознати с всеки един случай, за да можем да направим това разпределение. Затова след разговора с психолога, аз поканих майката да дойде тук и да разговаряме. Как мога да убедя един човек, който е записан, да не бъде записан тук? Тя е записана. След записването се провежда този разговор".

Повече по темата чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!