Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ромски ученици стигат до сериозни успехи в училища и университети

Журналистът и психолог Огнян Исаев
Снимка: Ани Петрова

В Брюксел започва голям международен форум за приобщаващото образование. Ще се обсъжда как да бъдат подкрепяни учителите и училищата, за да може с ресурсни учители, психолози и технологии за образование на деца със специални образователни потребности или деца, които отпадат от училище поради социалните условия, в които живеят, техните малцинствени общности да остават в училище.

В изложба в Ларгото в София чрез снимки са представени резултатите от двугодишния проект „Подкрепа за ромски ученици, за успешното завършване на средно образование“, който беше съфинансиран от Ромски образователен фонд, Будапеща, където работи българинът – журналист и психолог, Огнян Исаев.

„Отвъд снимките има доста позитивни резултати. Драстично увеличаване на броя на присъствията на учениците в училище. 700 деца са в програмата, като имаме увеличение на присъствието с 80%“, каза Исаев в „Хоризонт до обед“.

„Най-важният момент, който се очертава в дейностите по проекта е т.нар. "менторство и тюторство", което осигуряваме на почти всички ученици, обхванати в проекта. Това е така, защото ние имаме не само учител, но и човек, който е приятел и наставник на ученика“.

Учителите са избрани в зависимост от броя на учениците, които има в съответното училище, в съответното населено място, уточни Исаев и допълни, че самото даване на финансова стипендия е от огромно значение за голяма част от учениците.

Огнян Исаев каза още, че работата на тези учители много често излиза извън училището – те се срещат с родителите или близките, които отглеждат тези деца. Така те са стават свързващото звено – ученик, училище, родители и образование.

Според Румен Костов – тютор и учител в училище в Бяла Слатина, програмата е дала наистина много добри резултати.

Такъв пример е Емилиян Асенов, от малцинствената общност, който е завършил 12-и клас с пълно отличие, и сподели за „Хоризонт“, че мечтае да продължи образованието си и да учи право в Софийския университет.

В края на 2016-2017 година от включените по проекта 100 ученици от 12-и клас 85 са кандидатствали във висши учебни заведения, 42-ма са студенти в български и чужди учебни заведения. От общо обхванатите 600 стипендианти няма нито един отпаднал от образователната система. 

Подробностите можете да чуете от звуковия файл. 

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна