Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ отчита отслабване на потребителските нагласи в началото на третото тримесечие

Засилване на инфлационните очаквания на потребителите

Снимка: БГНЕС

През юли 2018-а година общият показател на потребителското доверие в България се понижава с 0,6 пункта спрямо равнището отпреди три месеца, като влошаването се дължи изцяло на отслабване на доверието сред населението в селата, показва редовно тримесечно проучване на Националния статистически институт. Трябва да се има предвид, че в през април индексът на потребителското доверие в нашата страна нарасна с 1,8 пункта, достигайки най-високо ниво от пролетта на 2007 година насам.

Леко влошаване в сравнение с предходното наблюдение отбелязват и мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца. По-резервирани в сравнение с април са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства в дванадесет месечен период, отчита НСИ.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца също са по-неблагоприятни спрямо изразените през април мнения. Същевременно се засилват и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца, като съответният балансов показател нарасна през юли с 9,4 пункта.

                                                                                         Графика на индекса на потребителско доверие

СнимкаОтносно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите на живеещите в градовете се изместват към запазване или незначително намаление, докато очакванията на населението в селата са за увеличаване на безработицата с умерено темпо.

Проведената през юли анкета на НСИ регистрира известно подобрение на общата оценка на настоящата ситуация на потребителите да се правят разходи за покупки на предмети с дълготрайна употреба, като благоприятни остават и техните намерения да извършват такива разходи в рамките на следващите дванадесет месеца. Малко по-позитивна е и нагласата на градското население по отношение извършването на разходи за "покупки на автомобили" през следващите дванадесет месеца.

Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени