140 години от рождението на големия диригент Тулио Серафин

Тулио Серафин завършва композиция и цигулка в Консерваторията в Милано. Дебютира на подиума във Ферара през 1898 година, след което става асистент на Артуро Тосканини в Миланската скала. В този период Серафин гостува често в големи италиански оперни театри и дебютира в лондонската Ковънт Гардън през 1907 година.
През 1909 поема поста на главен диригент в Миланската скала, където остава до 1918, с прекъсване от 3 години по време на Първата световна война. Серафин разширява репертоара далеч от стандартния за италианските театри. Поставя „Любовта на тримата крале“ и „Корабът“ от Монтемеци. По това време Серафин представя заглавия от чужди композитори на италианска сцена. Поставя някои от ранните опери на Рихард Щраус и шедьовъра „Кавалерът на розата“, „Ариана“ и „Синята брада“ на Чарлз Дюка, „Оберон“ на Вебер и опери от Хумпердинк и Римски-Корсаков.
Серафин продължава да подготвя изпълнения на нови и непознати опери и докато работи в Нюйоркската опера. Дирижира американските премиери на „Турандот“ от Пучини, „Симон Боканегра“ от Верди и опери на Мусоргски, Файя и Джордано. Дирижира и световните премиери на американските опери „Император Джоунс“ на Луи Грюенбърг и „Питър Ибсън“ и „Кралските привърженици“ на Диймс Тейлър.
През 1934 година се връща в Италия и става артистичен директор на Театър Реал в Рим. Поставя за първи път Вагнеровата тетралогия „Пръстенът на нибелунга“ на италиански език и осъществява италианската премиера на „Воцек“ от Албан Берг. След Втората световна война той отново е директор на Миланската Скала за сезона 1946-1947 и прави премиера на „Питър Граймз“ от Бенджамин Бритън на италиански език.
Тулио Серафин подпомага кариерите на много певци. Едни от най-запомнящите се гласове от „златните години на операта“ са работили предимно с него. По време на мандата му в Метрополитън опера той играе голяма роля в развитието на артистичния път на Роза Понсел, която се превръща в една от водещите звезди на Нюйоркската опера. Той дирижира Понсел и в Ковънт Гардън през 1931 година в две премиери за театъра – „Силата на съдбата“ на Верди и „Федра“ на Романи.
Маестрото посвещава много от времето и практиката си на изучаването и интерпретирането на ранната италианска опера. Преди него само някои опери от епохата на Барока, а дори и от ранните години на XIX век са поставяни на сцена. Липсвала традиция при изпълняването на тези заглавия. Той редактира някои от тези опери и дава живот на творби на Росини, Белини и Доницети.
Според Тито Гоби, Серафин е „непогрешим“ в преценката си за певеца и подхода му при подбора на репертоар. Работата на диригента с Мария Калас и Джоун Съдърланд налага нови стандарти в интерпретацията на белкантовия репертоар. Той ръководи най-ранните изпълнения и записи на Калас, както и първите спектакли на Съдърланд, а с представлението на „Лучия ди Ламермур“ през 1959 година в Ковънт Гардън, австралийката се утвърждава като едно от най-големите имена на световната сцена.
В предаването ще прозвучат фрагменти от „Двамата Фоскари“ на Джузепе Верди с участието на Лейла Генджер и Мирто Пики, „Пуритани“ на Винченцо Белини с участието на Мария Калас и Джузепе ди Стефано и пълен запис на „Линда ди Шамуни“ на Гаетано Доницети с участието на Антониета Стела в ролята на Линда, Чезаре Валети в ролята на Карло, Ренато Капеки в ролята на Маркиза и Федора Барбиери в ролята на Пиерото.

Съдържание на операта „Линда ди Шамуни“ на Гаетано Доницети

събота, 8 септември, от 20 часа

Още от категорията
Венсан Пейрани

Акордеонистът Венсан Пейрани и саксофонистът Емил Паризиен – пред "Слънчев джаз+"

Този път Слънчев джаз+ започва с Алегриас - радостта от току-що спечеленото Латино-Грами от проекта на Арканхел с Младите български гласове, започнал преди 4 години във Второ студио на БНР. Фестивалът "Д'Жаз Невер" , на който гостуваме всяка година, заема останалата част от това предаване и със сигурност интервюта и документални записи..

публикувано на 18.11.18 в 07:20
Белият албум на Бийтълс и Джордж Харисън, Ринго Стар, Джон Ленън и Пол Макартни

Фауна и музика

Песни, песенна лирика и текстове, посветени на разнообразната, пъстра фауна предлагаме на Вашето внимание в „Изпята поезия“. Намираме ги в творчеството на Джони Мичъл, Лед Дзепелин, Джеймс Тейлър, Доналд Фейгън, „Бийтълс“, Нино Ферер, „Ролинг Стонс“, Карла Бруни, „Щурците“, Кейт Буш, „Стийли Ден“… и други наши и чужди артисти.  Без да прибавяме..

публикувано на 17.11.18 в 09:05

Гергана Димитрова за новия си албум: Търся красотата в нюансите и контрастите

Певицата Гергана Димитрова от "Мистерията на българските гласове" и "Ева Квартет" представи новия си албум в студиото на "Хоризонт за вас". "През очите на земята" преплита келтските и източни мотиви с български фолклор. Костадин Генчев (кавал), Алекс Нушев (аранжор), Виолета Петкова (гъдулка), Петър Тодоров (перкусии) са само част от музикантите,..

обновено на 16.11.18 в 17:32

Чапман разказа как е убил Джон Ленън

Убиецът на Джон Ленън Марк Чапман разказа как е убил легендарния „бийтълс“, пише Daily Mail. Чапман разказва, че е използвал специални куршуми, за да е сигурен, че ще убие Ленън. „След като го убих, се надявах, че не е страдал“, споделя Чапман, цитиран от изданието. Убиецът на Ленън се яви на слушане по поредно искане за намаляване на..

публикувано на 16.11.18 в 17:18
Анна Томова-Синтова

Сценичните образи на Анна Томова-Синтова

В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна..

обновено на 16.11.18 в 16:41

Квартет "Големинов" - за отговорността да защитаваш едно голямо име

Различни периоди и аспекти от камерното творчество на акад. Марин Големинов  бяха представени на 12 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров". Благодарение на фондация "Музикартисимо" и на Мила Павлова - артистичен директор на фестивала "Дни на музиката в Балабановата къща", след Пловдив и столичната публика аплодира..

публикувано на 16.11.18 в 15:16
Антони Вит

Диригентът Антони Вит: Приемам за мисия да представям музиката на Полша

Един от доайените на полската диригентска школа - Антони Вит (в момента главен диригент на Наварския симфоничен оркестър в Памплона, Испания, и почетен диригент на Краковската филхармония), беше в България по покана на Софийската филхармония и Полския институт за отбелязването на 100-годишнината от независимостта на Полша и установяването на..

публикувано на 16.11.18 в 14:57