OperaVision представя „Банът Банк“ на Унгарската държавна опера

Заедно с прожекциите от киносезоните на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“ и Метрополитън опера в Ню Йорк, още една изключителна възможност за меломаните стартира през 2015 г. и набира все повече скорост, но все още остава малко позната на българската публика – да се гледат в сайта на OperaVision в Интернет цели оперни спектакли, записани на живо, в престижни оперни театри на Европа. 29 са партньорите на тази програма от 17 страни. За съжаление Балканският полуостров не участва със свои спектакли - нито България, нито Румъния, Гърция и т.н.

Първият спектакъл, който гледах този сезон, е на Унгарската държавна опера - на операта на  Ференц Еркел “Банът Банк“ и, мога да кажа, останах  много доволна - и от творбата, непозната у нас, и от изпълнителите на операта.

Самата опера е знакова за развитието на унгарската музикална култура - Еркел е бащата на националната романтична опера, а “Банът Банк“ – най- вълнуващото му произведение и като съдържание - много патриотично, отразяващо съпротивата на унгарците срещу немските поробители през 13 век, и като музика - подчертано унгарска, няма тон, няма момент, който да не звучи по унгарски, да не напомня ритмите и мелодиите на унгарския фолклор. Като форма операта „Банът Банк“ е типично италианска - с увертюра, големи арии, ансамбли, развити хорови сцени и, въпреки това, музиката е типично унгарска. Много красива музика, много съдържателно произведение, трагично. Може би затова и режисьорът Атила Виднянски  визуално е направил постановката мрачна, тъмна, но логична.

Направи ми впечатление певческият състав - и малките, и големите роли  бяха поверени на певци с големи, красиви гласове и с ярко сценично присъствие. Изпълнителят на главната роля Банът Банк Левенте Молнар имаше впечатляващо присъствие на сцената и красив, топъл баритонов глас, а трагичната роля на съпругата му Мелинда изпълни Зита Семере - много точна, стабилна, с много музикантски подготвена партия, с нежен колоратурен глас и, разбира се, много артистична. Интересно бе присъствието в спектакъла на две звезди на унгарската певческа школа с голяма международна кариера в близкото минало - мецосопранът Илдико Комлоши като кралица Гертруда и баритонът Колош Ковач като Тиборк - те показаха певческа стабилност и въздействаща артистичност. В Унгарската опера има явно изобилие на качествени тенори – Марсел Бакони в ролята на Краля, Петер Бальцо - Ото, Гергей Ирланда – офицер. Тяхното представяне бе на добро ниво. Направи ми впечатление с красивия си бас Лайош Гайгер в ролята на Биберах, обещаващ глас. Но, след всичко казано, мога да добавя, че най-силно впечатление ми направи хора на Унгарската държавна опера с диригент Габор Чики - красиви, обемни гласове, съвършено спети, а операта предлага няколко много силни хорови сцени, особено за мъжкия хор, с които се представиха с голям успех. И накрая - много добър оркестър, стегнат, без гафове спектакъл под диригентството на Болаж Кочар. За мен беше удоволствие да гледам този спектакъл!


Още от категорията

Атанас Кръстев - успехът е човек да е щастлив

В късната петъчна вечер на 19 октомври в предаването „Български изпълнители” ще ви срещнем с Атанас Кръстев. Продължавайки професионалния път на семейството си, Атанас Кръстев се изявява на концертната сцена от 6 годишен. Възпитаник е на Националното музикално училище „Любомир Пипков”, Националната музикална академия „Панчо Владигеров”, през 2011..

публикувано на 19.10.18 в 16:25

Иван Сусанин (Живот за царя) - Опера в 4 действия (5 картини) с пролог и епилог

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: Иван Сусанин, селянин..

публикувано на 19.10.18 в 15:57

Станислав Пандин - Траша: С творческия хаос се разбираме чудесно

Какво би излязло от хлапе, което на 11 години отива със сестра си до ЦУМ, за да си купи китара? Най-вероятно то става музикант. Станислав Пандин, по-известен като Траша, днес работи в Държавната агенция за закрила на детето и преподава в Софийския университет. В продължение на 13 години е училищен психолог, а с адвокат Йордан Костов..

публикувано на 19.10.18 в 12:10

Чарли Хейдън

Джазмен, определен от сп. "Тайм" за "един от най-надарените и смели джаз музиканти", това е Чарли Хейдън. За съжаление той си отиде от този свят неотдавна, на 76 г. Последният му албум носеше заглавието "Last Dance" - може би усещане за пътя към друг свят. В него талантливият басист си сътрудничи отново с добър, стар приятел  - пианиста Кийт Джарет . С..

публикувано на 19.10.18 в 10:25
Марк Рибо

„Аларма Пънк Джаз“ с тридневен фестивал на 22, 23 и 24 октомври

В началото на следващата седмица – на 22, 23 и 24 октомври – концертната платформа „Аларма Пънк Джаз“ на БНР се завръща към фестивалния формат. Поводът, разбира се, е 10-годишния юбилей на „Аларма“. Тридневният „Аларма Пънк Джаз Фест“ ще бъде открит в понеделник (на 22 октомври) в клуб *Mixtape 5*, B-Side с The Cavemen от Оукланд, Нова Зеландия –..

публикувано на 18.10.18 в 17:20

Визитка на Константин Илиевски

Константин Илиевски е потомствен музикант. Носи името на покойния си дядо – теоретик и музикален педагог. Баща му е композитор, майка му и баба му Анна Илиевска – преподавателки по пиано. Произхожда от фамилия на известни български музиканти. Започва да учи пиано на 5 години при проф. Милена Куртева в София, а на 13 години продължава обучението си в..

публикувано на 18.10.18 в 16:35

Левон Манукян: Иван Маринов ме научи на много

Навършиха се 90 години от рождението на големия български композитор и диригент Иван Маринов. За предаването „12+3“ по „Хоризонт“ Левон Манукян, който е негов ученик, сподели: „Определено това е едно от емблематичните имена на българската диригентска школа – име, което не само остави почерк в нашата българска музикална култура, но и извън..

публикувано на 18.10.18 в 15:56