В миналото линията е свързвала три държави и хора от три вероизповедания

Шарганската осмица - за втория живот на жп реликвите

При закриването на пътническия маршрут през 70-те жените се облекли в черно и всички плакали като за близък човек

1
Шарганската осмица предлага атрактивно ретро пътуване по исторически маршрут.
Снимка: Мила Младенова - Личен архив

"Трябва да се учим от добрия опит на нашите съседи. Има програми, в които се включват и нашата Родопска теснолинейка, и Шарганската осмица - един балкански продукт" - това каза в предаването "Хоризонт до обед" Даниела Стоева, която е управител на туроператорска фирма. 

Съседна Сърбия дава добрия пример. Закритата през 70-те години на XX век железопътна линия Шарганската осмица вече е само туристически маршрут, покриващ 14 километра.

Перонът на гара Мокра гора оживява през топлите месеци на годината. Пролетта тук идват много деца на ученически екскурзии и зелени училища, а през лятото се посещава от туристи от цял свят. Пътуването с обичаното от всички парно локомотивче Чира е незабравимо преживяване. В тунела от паркинга към сградата на гарата историята на старата влакова линия на Шарганската осмица е разказана през карти, снимки и текст. Някога теснолинейката свързвала Белград с Адриатическо море до Дубровник, разказва туристическият водач в град Ужице Марко Ристовски:

"Железницата е функционирала от 1921 година до 74-та година. Изграждането й започва още през 1916-та по време на Първата световна война. След войната сръбското правителство решава  да продължи изграждането на ЖП линията, но най-тежкият проблем при строежа е трасето от град Ужице до Вишеград. В участъка на възвишението Шарган на Мокра Гора е трябвало да се преодолее денивелацията от 300 метра. Чешки инженер дава предложение то да бъде изградено под формата на осмица, като жп линията минава през тунели и мостове. Строителството отнема цели четири години." 

В миналото линията е свързвала три държави и хора от три вероизповедания

През 1925 година парното локомотивче Чира (наречено така гальовно, защото децата в Србия имитират влакчето като казват "пуф-паф, чи-чиии" и от там "Чи-ра") започва да се движи по баирите. Първото му пътешествие започва с цветя, духова музика и веселие, обяснява още Марко Ристовски: 

"Тогава град Ужице е важен транспортен разпределителен център и оттук са тръгвали търговски и пътнически потоци към Адриатика, Истанбул и вътрешността на страната, към Босна и Черна гора. Години наред малкото влакче е важна връзка между населените места. Линията минавала през планините на три държави: Сърбия, Черна гора и Босна. Тя свързвала хора, с три вероизповедания - християни, католици и мюсюлмани. През 1974 година е взето решение линията да се закрие като непечеливша. Спирането на железницата е силно емоционален момент за хората, за които това е била най-удобната връзка през планината. Жените се облекли в черно, а хората плакали като за човек, с който се разделят, пишейки за него послания. Липсата на транспортна връзка довело и до замирането на малките населени места."

Във възобновяването на Шарганската осмица е намесено и пророчество

И тук в историята се преплита едно пророчество. В село Кремна семейството Митра и Милош Тарабич пророкуват, че влакчето ще пътува отново, разказва Невена Чепич от туристическата организация на Златибор:

"Те са били неуки хора от селото, но са имали способността да предвиждат да събитията. Тъй като не можели да пишат, посланията им записвал селският поп. Пророчествата им са свързани с живота в Югославия. Предсказали са са убийството на Сръбския крал Александър, Първата световна война, както и са предупредили, че ще се появи чудно приспособление, чрез което хората ще могат да видят какво се случва в другия край на света - което прави телевизорът. Предвидили са и това, че Шарганската осмица ще бъде възстановена, но хората ще се возят не по работа, а за почивка и развлечение."

Възстановяването се случва през 2000 година. Държавата полага усилия, за да може тази изключително красива част от линията да се експлоатира като туристически атракцион. От 2003-а жп линията от Мокра гора до Вишеград е напълно реновирана и официално става туристически маршрут с дължина 14 километра и много тунели. Реставрираните вагони пътуват 4 пъти дневно от Мокра Гора до Шарган. Трасето прави два кръга, за да преодолее височината, казва ръководител движение на гара Мокра Гора Здравка Райович:

"Хората обичат да се возят. Всички са много въодушевени. Някои хора идват тук всяка година, за да се возят на теснолинейката. Сега не вървят стари влакове, няма парни локомотиви, това е са само туристическа атракция. Тук хората могат да преживеят това, което е било в старите времена, когато парния локомотив с вагони е бил единственото превозно средство."

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.  


Галерия

Още от категорията
Започна протестът на регионалните пчеларски организации в Североизточна България.

Стотина пчелари се събраха на протест

Пчелари от цялата страна се събират пред Министерството на земеделието на протест . Около стотина са пчеларите, които протестират на ул."Дамян Груев", която в момента е затворена за движение. Причина за протеста е, както обясниха пчеларите, че първо им е била отказана единствената държавна помощ, известна като "Де минимис". Впоследствие е била..

публикувано на 10.12.18 в 13:43

Доц. Лъчезар Стоянов: Гладоморът в Украйна трябва да влезе в учебниците по нова история

„Памет за украинците и българите, жертви на Гладомора. Съвременен прочит на комунистическия геноцид“ – това е темата на дискусия в София, организирана днес следобед от Атлантическия съвет в България и посолството на Украйна у нас. В нея ще участват историци от София и Киев. Дискусията ще бъде съпътствана от фотоизложба и документалния филм на..

публикувано на 10.12.18 в 13:36
Проф. Иван Илчев

Проф. Илчев: Един от принципите на добросъседство е да не се посяга върху чужда история

Един от принципите на добросъседство е да не се посяга към чужда история. Това обясни в интервю за предаването ни „12+3“ проф. Иван Илчев -  член на комисията, която разглежда историята между двете държави, между които възникна напрежение през почивните дни. Повод за това стана позицията на вицепремиера Красимир Каракачанов, в която той..

обновено на 10.12.18 в 13:34

Технически проблеми затрудняват работата на КАТ

Системата на Пътна полиция в цялата страна продължава да не работи. Причината е инсталирането на нов софтуер. Гражданите няма да имат достъп до Автоматизираната информационна система "Управление на наложени глоби по наказателни постановления и извършване на плащания по тях през Интернет, SMS, WAP", както и до Портала за електронни административни..

обновено на 10.12.18 в 13:16

Илена Колева: На автостоп

Искам да ви разкажа за доброто в моята година. Аз съм на 23 години и често пътувам на автостоп. През тази година съм се качвали в колите на: Бедни роми, едва събрали се вътре, отиващи да берат дренки. Бременни жени, каращи сами. Весели младежи, които нарушават закона, за да качат шести човек. Възрастни хора, които си признават, че са се страхували, но..

публикувано на 10.12.18 в 13:07

Задържаха за 72 часа 18-годишен младеж заради изнасилване

Окръжната прокуратура във Велико Търново задържа за 72 часа 18-годишен младеж, който е обвинен за изнасилването и убийството на 70-годишна жена от град Бяла черква. Престъплението е извършено в дома на жертвата на 6 декември, а тялото на мъртвата жена е намерено от нейна близка два дена по-късно. Предстои прокуратурата да внесе в съда искане за..

публикувано на 10.12.18 в 12:47

Има опасност от нова катастрофа на злополучния път край Своге, предупреждава ИПБ

Има опасност от нов тежък пътен инцидент в същия участък край Своге, където преди 3 месеца загинаха 20 души. Това предупреждават от Института за пътна безопасност. В писмо до главния прокурор Сотир Цацаров експертите отправят молба да бъде разпоредено на отговорните институции незабавно да приведат в годност еластичната ограда. След поканите към Агенция..

публикувано на 10.12.18 в 12:46