Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Германската индустрия настоява за по-твърда линия на ЕС по отношение на Китай

Влиятелната индустриална асоциация на Германия BDI призова Европейския съюз да приеме по-твърда политика към Китай и призова компаниите да намалят зависимостта си от китайския пазар с оглед на засилващите се притеснения относно ценовия дъмпинг на Пекин и трансфер на технологии, съобщава Ройтерс.

По-твърдят тон е последен знак, че политиците и бизнес мениджърите в Европа все повече се тревожат от Китай като важен конкурент и от провеждания от Пекин държавно-контролиран икономически модел.

В представен в четвъртък доклад BDI подчерта, че германските фирми се нуждаят от Китай като техен пазар, но в същото време изрази тревога от нежеланието на Пекин да се отвори за достъп на чуждестранния бизнес и в тази връзка направи 54 предложение към Берлин и Брюксел.

"В свой собствен интерес Пекин би трябвало да продължи да отворя и занапред вътрешния си пазар и да прилага правилно дългоочакваните икономически реформи", заяви президентът на Германската индустриални асоциации Дитер Кемпф.

Документът на BDI призова ЕС да създаде по-силна икономическа рамка за собствения си вътрешен пазар, за да обвърже фирмите от непазарните икономики със собствената си либерална икономическа система.

Сред исканията на асоциацията са затягането на правилата в ЕС за субсидиране. Компаниите, които не произвеждат стоки в ЕС, не трябва да могат да получават държавни субсидии, твърдят от BDI. В доклада също така се призова за повече инвестиции на ЕС в инфраструктура и иновации.

Ройтерс напомня, че като основна бизнес лобистка групировка в Германия, възгледите на BDI имат тежест и често биват отразявани в решенията на правителствената политика.

Двустранната търговия между Германия и Китай достигна рекордните 187 милиарда евро през 2017 година, което е почти 30% от общата търговия на ЕС с азиатския икономически гигант, като някои от най-големите компании в страната, включително Volkswagen и BMW, разчитат изключително много на бързо растящия китайски пазар.

В доклада, който е озаглавен "Партньор и системен конкурент - Как да се справим с китайския държавен икономически модел?“, BDI подчертава, че Китай остава важен пазар.

"Въпреки всичко е благоразумно за германската индустрия да поддържа диверсифицирани търговски отношения и да взема инвестиционни решения. Твърде голямата зависимост от единния европейски пазар винаги включва политически и икономически рискове, които трябва да бъдат сведени до минимум", посочва BDI.

Не всички обаче са съгласни, че приемането на по-строга позиция спрямо Китай е най-добрата стратегия.

Германските индустриални и търговска камара DIHK е против по-голяма конфронтация, тъй като смята, че около 900 000 работни места в Германия зависят от износа за Китай. "Документът с позицията на BDI за Китай вкарва още един тон в течащия дебат", посочи икономистът на DIHK Фолкер Трейер. "Но трябва винаги да имаме предвид, че Китай е най-важният ни търговски партньор. Така че всяка дума трябва да се претегля много внимателно", допълни той.

Близки връзки с Пекин са илюстрирани от плановете на "Фолксваген" да инвестира милиарди долари в технологии за електрически превозни средства през следващите няколко години, като почти половината от тези средства са насочени към Китай. "Бъдещето на "Фолксваген" ще бъде решено на китайския пазар", подчерта Херберт Дийс, главен изпълнителен директор на Volkswagen, който има многогодишни съвместни предприятия с два от най-големите китайски автомобилни производители.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени