Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Господин Иванов: Някои точки в пакета "Макрон" бяха в интерес на шофьорите

Снимка: Радио Шумен

Гледната точка на шофьорите е слабо застъпена през цялото време, в което се обсъжда пакета „Макрон“.„Да, имаше участие нашият председател и други епизодични моменти, но ако ги сравним с участието другата страна – цялата държава застана зад превозвачите, начело с президента, с премиера и т.н“.

Това каза за БНР Господин Иванов от Сдружението на българските професионални шофьори (СБШ). Той обясни защо представители на СБШ не се включиха в протеста в Брюксел:

„Някои от точките, които вчера бяха отхвърлени, са в наш интерес. В тях виждахме шанс за по-добро заплащане откъм осигуряване и откъм заплати. Имаше точка, в която ни беше предложено равно заплащане за равен труд – тоест, да ни се плаща почасово, както примерно в Германия, в Австрия, поне по минималните стандарти за тези страни. Това щеше да бъде осигурителен праг. Виждахме повишаване на заплатата. Повтарям заплатата, а не на дохода, защото има разлика. Доходът при нас се образува от заплата 560 лв.  плюс командировъчни. Тази пропорция изобщо не ни устройва и искаме уличаване на осигурителните прагове“.

Когато излязат в болничен, шофьорите излизат на база минимален осигурителен доход, а когато се пенсионират получават малка е пенсия, обясни Иванов в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:

„Вчера един колега се оплака по социалните мрежи - 44 години стаж, 207 лв. пенсия. Вие ми кажете нормално ли е 30 – 40 години да живееш в камион и да вземеш 200 лв. или 250 лв. пенсия“.

Шофьорите искат преструктуриране на средствата, защото заплатата е малък процент от доходите им

„Никъде в Европа, доколкото знаем, го няма този начин на плащане“.

Иванов отчете и огромна разлика в това отношение сред българите, които работят за чуждестранни фирми и тези, които работят в чужбина, но за български превозвачи:

„За всяка държава те си имат минимални прагове на осигуряване, които в повечето случаи почват от стотици евро нагоре“.

Шофьорите подкрепят повечето от исканията на превозвачите, допълни Иванов:

„Осъзнаваме, че част от мерките са изключително спорни и дискриминационни!“, заяви той и оцени каботажа и връщането на камионите като „изключителен проблем“ за превозвачите:

„Затова сме ги подкрепили, че да, има неща, които наистина ще им попречат на бизнеса, ще им го усложнят и ще го оскъпят, но имаше неща в пакета, които са и в полза на шофьора“.

Иванов призова фирмите у нас да покажат, че наистина мислят за своите шофьори и да им предложат колективни трудови договори.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!