Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Историческата реликва може да остане неактивна в пристанищен лиман

Поредна кампания събира пари за ремонт на "Радецки"

До началото на април корабът-музей трябва да мине на технически преглед и да влезе в кораборемонтен завод

10
Снимка: БГНЕС

Ще остане ли в историята единственият у нас пътуващ кораб-музей „Радецки“ или ще бъде възстановен в пълния му блясък, за да продължи да посреща посетители?

До 7 април тази година корабът трябва да бъде обследван и ремонтиран, в противен случай ще трябва да преустанови дейността си като плавателно средство.

От 9 януари е в ход поредната кампания за набиране на средства за ремонт на кораба. В момента „Радецки“ се намира на основен пристан в пристанището на Козлодуй.

Ако в посочения срок „Радецки“ не се яви на основен технически преглед и на ремонт в кораборемонтен завод за качествен ремонт, по предписание на Речна агенция – Лом, плавателният съд ще трябва да влезе в лимана (т.нар. зимовник в Козлодуйското пристанище), където достъпът на посетителите ще бъде силно ограничен. Това обясни в предаването „Хоризонт до обед“ директорът на Националния музей-параход „Радецки“ Людмила Дамянова.

Снимка: БГНЕСЗаплахата „Радецки“ да спре да работи като плавателно средство провокира сдружение „Енергийно бъдеще за България“ да започне дарителска кампания, която ще продължи до 3 март.

250 хиляди лева са необходими за възстановяването на кораба. Очаква да се съберат повече средства от обявените, посочи пред „Хоризонт“ председателят на сдружението Александър Николов. Вече е налице първото спонсорство от страна на наш сънародник в Сан Франциско.

От 16 април 2004 година корабът-музей е филиал на Националния исторически музей. Последният му частичен извънреден ремонт е бил извършен през 2017 година. Последните планови редовни ремонти на „Радецки“, благодарение на които той е в сегашното си задоволително състояние, са се осъществили благодарение на национални дарителски кампании. Средства за този тип дейности не са осигурени от държавните ведомства.

Снимка: БГНЕСПрез 2005-а огромна национална кампания събра тогавашните необходими средства за основен планов ремонт на кораба, припомни Людмила Дамянова. През 2011 г. кампания на козлодуйски ученици отново събира сума, осигурила ремонта на „Радецки“ през 2012 година.

Посещаемостта и интересът към кораба растат с всяка изминала година. През 2017-а  са били осъществени 50 плавания, а през 2018-а посетителите се увеличават, а плаванията са 64. Туристически групи от цялата страна правят заявки за посещение и разходка с историческа реликва.

„Ако той се намира в онзи, създаден навремето специално за него ръкав в района на Козлодуйското пристанище, за съжаление, най-вероятно, това ще доведе в бъдещите години до неговата разруха и загиване като исторически обект. И е много важно ние като българи да подкрепим кампанията.“

Александър  Николов се обърна към всички родолюбиви българи с апел за спасяването на кораба: „Аз съм бил на кораба „Радецки“ доста пъти – и като закотвен на брега, и като плаващ кораб.  Свято място е.“

Двете мнения чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени