Ръководството на Пловдивската държавна опера обаче е подходило доста смело и предлага на публиката неочаквано предизвикателство - точно преди "Одата на радостта" в концерта ще прозвучи кантатата по текст и музика на Арнолд Шьонберг "Оцелелият от Варшава". В интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" диригентът Диан Чобанов сподели, че концепцията е да се направят контрасти: да се съчетае гениалната Девета симфония на Бетовен, която е твърде позната, с друга гениална творба - тази на Шьонберг, която илюстрира нацисткия терор във Варшавското гето. "По този начин се изминава един път от вратите на газовите камери до небесните врати. Смятам, че е изключително уместно точно в този концерт, който официално открива тази столична година, да се обърне внимание на това, което самият Шьонберг е написал в партитурата на "Оцелелият от Варшава", а именно тези чудовищни събития да не се забравят. Да не забравяме, че този път от газовите камери до небесното царство е един много дълъг и мъчителен път и човечеството, цивилизацията смятам, че го е извървяла по някакъв начин, но "Одата на радостта" ще прозвучи много по-силно след "Оцелелият от Варшава", твърди музикалният директор на Пловдивската опера.
Какво още разказва маестро Диан Чобанов за този концерт и какви са очакванията му за 2019 година, когато Пловдив е Европейска столица на културата, чуйте в звуковия файл.