Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Христо Илиев: Въпреки подобренията в столичния градски транспорт автомобилите се увеличават

Снимка: БГНЕС

Столична община прилага само пиар мерки за справяне с проблема с мръсния въздух, каза пред БНР Христо Илиев от групата „За чист въздух“. Групата  внесе иск срещу Столичната община за бездействие в борбата с фините прахови частици.

„Прилагат пиар мерки от сорта на няколко домакинства от Нови Искър да преминат на по-екологични отопление, но са нужни първо спешни мерки, второ, доста по-глобални, доста по размах и които да не са с пиар насоченост, а наистина да работят. Един конкретен пример, ако се намалят интервалите на движение на автобусите, на трамваите и на тролеите, ако се направят нови маршрути, които са доста по-удобни за хората и ако се изградят повече бус ленти, повече трамвайни ограничители, така че превозните средства да се придвижват по-бързо, то доста повече хора ще забележат, че им е доста по-удобно да се придвижват с градски транспорт, а не с автомобили. Любопитен факт е, че въпреки подобренията на превозните средства на градския транспорт в последните години, общият брой пътници намалява. Дори въпреки новите метростанции, пътниците намаляват в градския транспорт, а автомобилите се увеличават.“

Христо Илиев смята , че става дума за целенасочена политика:

„Така например в новия бюджет за 2019 пробегът, който е заложен за градския транспорт, е абсолютно същият, колкото за миналата година. Вместо да се увеличават и парите за градския транспорт, ада се увеличават и превозните средства и да се намаляват интервалите, не се прави абсолютно нищо по този въпрос.“

В предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“ Христо Илиев каза, че  Столична община може да се поучи от другите страни:

„Ние постоянно предлагаме мерки за подобряване на градския транспорт, за подобряване на градската среда и общината постоянно и упорито или отказва да го при, положи, или ги прилага доста половинчато, при което постига обратния ефект, негативен ефект. Така че за нас общината просто няма капацитет, няма желанието дори или просто не разбира какви мерки трябва да се приложат, мерки, които се прилагат във всички западни столици, във все повече столици от Западните Балкани, например в Албания доста мерки се взимат за мръсния въздух.“

Илиев смята също, че гражданските платформи, които показват какво е състоянието на въздуха, дават данни в реално време, за разлика от данните на институциите, които представляват осреднени стойности на 24 часа. 

„Доколкото знам официалните станции са на Министерството на околната среда и водите и Столична община ползва данните от тях, като една от станциите е на Копитото, като целта е да замерва фини прахови частици, които идват от други територии, а не от София, която не знам доколко е адекватно. Друга станция пък беше преместена от Орлов мост в двора на БАН, близо до Младост и съответно там показателите са се подобрили.“


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна