Най-сериозните проблеми и демотивация се открояват при смяната на различните образователни степени, каза пред "Хоризонт" Евгения Костадинова, която оглавява Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищно образование" в просветното министерство. Тя уточни, че не става въпрос за размяна на местата на учители от детската градина с тези на учителите. „Става въпрос за съвместната работа едновременно с децата на финала на детската градина – учител от детска градина и учител от началното училище и съответно плавен преход.“
"Организацията в детската градина е една, в училище вече влизат в една по-различна среда. Това налага да се помисли и за „меки мерки“ – от една страна в прехода между детската градина и училището, от друга – в другия по-стресов и ключов момент на преход: между началното училище и прогимназиалния етап", коментира Костадинова. "Именно за да се осъществи по-плавен преход и да се обере луфта от стреса и трудностите на учениците в тези преходи, вървим към тази програма", подчерта Евгения Костадинова.
Преходът от модела един преподавател – интегрирано обучение по всички предмети, към много преподаватели, всеки един от които е специалист в отделна предметна област, между четвърти и пети клас, е другият критичен момент, който се отразява върху успеваемостта на децата, отчитат от МОН.
Евгения Костадинова даде пример с предмета "Човекът и обществото“, който включва история и география, а след четвърти клас се разделя на две отделни учебни дисциплини. Така съвместната работа на двамата преподаватели - от началния и от прогимназиалния курс, може да улесни децата и да ги предразположи към промяната. "Тук основната роля пак е на учителите, които, ангажирани с тази програма, ще имат задачата в рамките на около 50 часа преди края на четвърти клас, след началото на пети клас, да подпомогнат учениците в този преход.“
Затова на финала на четвърти клас се предвиждат часове, които да са съвместно подготвени от началния учител и от преподавателя, който ще преподава съответния предмет в пети клас. „Осъществяване на съвместни уроци с гостуване на двамата учители… за да могат да стиковат своите методи и подходи и учениците да излязат по-мотивирани и да прогресират по-успешно“, посочи Костадинова.
Иновативната практика ще се случва в рамките на малки проектни предложения на всяко отделно училище, а извънредните ангажименти на учителите извън стандартното им работна време ще се заплащат, тъй като програмата е финансово обезпечена.
Темата е разгледана в звуковия файл.