Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Кирхнер: Износът на български храни и напитки към Япония може да се увеличи

| обновено на 09.02.19 в 12:47
Снимка: архив


Износът на български храни и напитки към Япония може да се увеличи след споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Токио. Това прогнозира пред "Хоризонт" проф. Емил Кирхнер от университета в Есекс. Споразумението влезе в сила от 1 февруари и с него се премахват почти всички търговски мита върху вноса в Япония на европейски земеделски продукти:
    

„За държави като България би трябвало да има ползи в сектора на земеделието. Японският пазар ще се отвори за продукти като вино например", коментира проф. Емил Кирхнер в интервю за предаването „Събота 150“.

Със споразумението Европейският съюз премахва 99% от митата си за вносни стоки от Япония, а след преходен период - ще бъдат отменени и търговските тарифи за автомобили, камиони и битова електроника. В замяна - Япония ще се откаже от митата върху 94% от европейския внос. От гледна точка на Брюксел - най-важно е премахването на търговските тарифи за 84% от европейските селскостопански и рибни продукти. Проф. Найджъл Дрифийлд от университета "Уоруик"  определи споразумението за свободна търговия като "изключителен успех". Той смята, че е напълно възможно да се стигне и до увеличаване на японските инвестиции в Източна Европа:

„И двете страни от споразумението – ЕС и Япония, ще спечелят много. Бих се насочил към източноевропейските държави, каквато е и вашата, където цената на труда все още е предимство при привличането на инвеститори“.

Това отваря изключително големи възможности за бизнес, категорична е и д-р Мередит Кроули, която преподава в Кеймбридж:
"Някои от най-големите позитиви от споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Япония ще бъдат усетени в автомобилната индустрия. Това е сектор, в който Европейският съюз има сравнително високи мита. В същото време Япония има интерес към него. Също така споразумението ще допринесе положително за земеделските продукти. Япония, която е островна държава, е малко по-чувствителна, когато става дума за хранителни продукти. Те искат да защитят производството на локални продукти и в същото време са наложили доста високи мита за вносните храни и напитки. Сега европейските компании ще могат да изнасят хранителни продукти за Япония много по-евтино, защото няма да се налага да плащат търговски тарифи". 
Проф. Кирхнер добавя: "Това включва вино, свинско месо, сирене и други продукти, което ще донесе изключително голям позитив за европейските земеделски производители. Разбира се, не може да гледаме на споразумението като на земеделски продукти срещу автомобили, но със сигурност търговията между Европейския съюз и Япония ще отбележи ръст от 30%".
Д-р Мередит Кроули коментира възможните варианти след Брекзит: "Японските производители са инвестирали изключително много в изграждането на автомобилни заводи в Обединеното кралство. Ако обаче се стигне до Брекзит без сделка, високите тарифи на Европейския съюз ще влязат в сила, защото вече ще говорим за трета страна. Само че във Великобритания се произвеждат и японски автомобили, използват се и вносни компоненти за сглобяването им. Това обобщено означава, че не британските компании, а японските ще трябва да платят високите тарифи, за да продават автомобилите си, произведени във Великобритания, на европейския пазар. Това просто означава, че те ще заобиколят Великобритания и ще изнесат производството си другаде".
"При ситуация на излизане на Великобритания без сделка, бизнес моделът в автомобилната индустритрия, разработен в последните 30 години, вече няма да работи", коментира Найджъл Дрифийлд, който е убеден, че сътресение в автомобилната индустрия може да създаде доста проблеми и на британската, и на германската икономика. Това ще бъде пореден удар, след като така или иначе автоиндустрията търпи загуби заради скандалите около дизеловите двигатели и пренастройването на бизнес моделите си. Въпреки това Дрифийлд е убеден, че част от японските инвестици в автомобилната индустрия могат да се пренасочат към континентална Европа и отново печелившите ще бъдат повече.
Още по темата чуйте в звуковия файл. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!