Eмисия новини
от 01.00 часа

Ritmos Negros – афро-перуанска музика в България

Снимка: личен архив

Създаваме музика върху перуанската традиция и афро корените ѝ. Изпълнена е с много колорит и чувствен ритъм – това споделя Пиеро Епифания от Перу, който свири на кахон, вокал е на Ritmos Negros и е автор на композициите. Към него първо се присъединяват Симеон Леонидов – китара, по-късно Борис Таслев – баскитара и най-накрая саксофонистът Арнау Гарофе от Барселона. Квартетът е сформиран преди по-малко от две години, но вече имат издаден албум, носещ името им. Участията в клубовете събират все повече и повече техни почитатели, а оттам и все по-голямо разпространение на този не особено популярен у нас стил. Причината Пиеро Епифания и Арнау Гарофе да дойдат в България е любовта – не само в личен аспект, но и към музика, различна от тяхната.

Аз живея от пет години в България – казва Пиеро. – Пътувам непрекъснато между Латинска Америка и Балканите. Идеята на Ritmos Negros е да правим авторска музика на основата на афро-перуанската култура. Преди да дойда тук, съм свирил други стилове, но не и моята, национална музика. Тук осъзнах, че имам нужда да пиша такава, искам да се върна към корените си. Идеята ми за подобна група се роди преди четири години. След като се запознах със Симо (Симеон Леонидов), започнахме да свирим заедно. След това изчакахме няколко месеца Борис да се освободи от други ангажименти и той се присъедини към нас. С идването на Арнау вече се получи така желаният от мен звук. Той освен на саксофон, вече свири и на флейта в бандата. Получава се много добра връзка между нас.



Това беше нещо ново за мен – споделя Арнау. – До момента не бях свирил подобен стил и в Ritmos Negros учих нови неща. В началото ми беше много трудно, защото трябваше да намеря моето място в тази музика. Това не е джаз, а аз в него най-добре усещам себе си. Така че, вече съм по-уверен, но продължавам да се развивам и да търся новото за мен в перуанския фолклор.

„Джазовият етикет“ изцяло липсва тук,
уточнява Борис. – Ако някой предполага, че смесваме латино ритъм с джаз, греши. Стремежът и целта ни е да се доближим максимално до езика на афро-перуанската музика. Авторската ни музика е на Пиеро, но всички заедно правим аранжиментите. Всеки един от нас използва личния си стил и начин на интерпретация, но базирайки се на перуанските ритми и мелодия. Процесът на развитие и опознаване на тази далечна за нас култура продължава. Основите опорни точки за нея вече имаме от Пиеро Епифания.


Боян Бояджиев, PR на Ritmos Negros, допълни, че според него не толкова музиката, колкото сформирането конкретно на тази формация е уникално. Няма подобна нито у нас, нито на Балканите. Важно е, че такива музиканти  като Пиеро и Арнау са в България и са пренесли своето изкуство, култура и музика, търсейки нови хоризонти с български свои колеги.

Пиеро Епифания има отделен свой проект, в който свири с други музиканти, като изучава и се докосва до нашия фолклор. Така във времето, той се надява да направи проект, в който да синтезира фолклора на своята страна с българския.

2019-а се очертава динамична година за Ritmos Negros. Очакват ги участия по фестивали както у нас, така и в чужбина. Вече имат събран репертоар и за нов албум. Често в концертите наформацията важна роля има и магнетичната танцьорка Мария Коса.

Още от

Последно в Музика

Всички новини в Музика: днес | вчера