Eмисия новини
от 14.00 часа

В Пазарджик започват нова кампания срещу телефонните измами

Снимка: БГНЕС


В Пазарджик полицията започва нова масирана кампания срещу телефонните измами. В нея се включат служителите на пощите, енергоснабдителните дружества, аптеки, собственици на магазини и кафенета – навсякъде където пансионерите си плащат сметките и пазаруват ще им бъде обяснявано, че полицията не иска пари.

Феноменът телефонна измама се оказва по-силен от полицията, а статистиката показва, че досегашната превенция не дава достатъчен резултат – дори напротив – хвърлените през терасата суми се оказват и по-големи. Затова МВР търси съдействието на цялото общество. Заместник-министър Стефан Балабанов:

„Дори направихме така, че електроразпределителните дружества, по идея на МВР, във фактурите, които издават за платения ток, с червени букви най-отгоре беше написано: „Не давайте пари! МВР не иска пари, това е телефонна измама.

Последните година – година и половина, тези, които са главните организатори на тази престъпна дейност се изнесоха в Румъния, Гърция и Сърбия, което малко затрудни нашата дейност, но се надявам с тези две партньорски служби, особено с румънците и с гърците, да постигнем и по-добър резултат. Надявам се, разбира се,  и на законодатели промени“, които да утежнят наказанията за този тип  престъпна дейност.“

Защо досегашните информационни кампании не дават резултат, обясни в предаването „Нещо повече“ проф. Калин Гайдаров – преподавател по криминална психология в Нов български университет:

„Ситуацията има едно обяснение, което разбира се съдържа психологическите си аспекти, но има и социални фактори, които са от съществено значение. Имайте предвид, че когато се говори публично за тези проблеми, което само по себе си е важно и е значимо, то е говорене по принцип, т.е. то засяга всички хора, които потенциално могат да бъдат жертви на телефонна измама. Когато обаче не телефона позвъни конкретен човек и отсреща имате възрастната жена или възрастния мъж, нещата започват да придобиват други измерения, които вече от общи социални или информационни стават емоционални. И тогава информацията не върши кой знае каква работа, тъй като манипулацията е насочена тъкмо към емоциите.“

Според проф. Гайдаров, когато измамниците държат линията блокирана, най-добре е връзката да се прекъсне. Освен това външни хора също могат да помогнат на объркания възрастен:

„В този смисъл и съседът е от голяма помощ, и, да кажем. длъжностното лице в пощенския клон, в банковия офис, защото когато има повече хора, които са ангажирани с този проблем, възрастният човек попада в едно пространство, което му помага и неговата безпомощност може да бъде компенсирана от активността на другите хора.“


Още от

Последно в България

Всички новини в България: днес | вчера