Eмисия новини
от 03.00 часа

В Стара Загора се открива изложба за историята на самолетостроенето в Казанлък

Историята на самолетостроенето в Казанлък ще бъде представена в изложба, която днес се открива в Стара Загора. Автори са Държавният архив-Стара Загора и единственият музей на фотографията и визуалните изкуства, който се намира в Казанлък. Експозицията от 40 пана с фотоси е подредена в Регионалната библиотека"ЗахарийКняжески", съобщи за БТА Галентин Караславов, директор на Държавния архив-Стара Загора. Интересен акцент са рисунките, изработени от възпитаници на Националната гимназия по пластични изкуства и дизайн "Акад. Дечко Узунов" - Казанлък.

Историята започва през 1926 година, когато Аеропланното училище е изнесено от село Божурище в Казанлък. Политиката на Третата българска държава в началото на 20 век е развитието на авиацията - родно производство и вместо да се купуват самолети, те да се строят в България, посочи Галентин Караславов. Затова през 1927 година се подписва договор с чешката самолетостроителна фирма "Аеро-Прага", която избира Казанлък за създаване на новата фабрика. Така градът на розите вече има училище за летци и фабрика за самолети. Само 3 години по-късно, през 1930 година, се налага държавата да търси друга фирма, която да строи самолети вместо чешката. Изборът е на италианската компания "Caproni-Milan", която изкупува съоръженията на "Aero-Praga".

Новите собственици изцяло приемат предложението на българската страна за влагане в производството предимно на български материали, предварително да се одобряват от правителството произвежданите самолети и да се прави надзор на дейността от специалисти от Българския държавен самолетен контрол. Приема се името Самолетна фабрика "Български Капрони"- Казанлък. До 1938 г. се строят предимно учебно-тренировъчни самолети, съобразно ограничителните изисквания на Ньойския договор. Изпълняват се и ограничен обем монтажни и ремонтни работи при заплащане на "ишлеме" по договор с Министерството на войната.

Строителството на самолети в Казанлък подпомага обучението и възпитанието на летците, които завършват Аеропланното училище. Има добър синхрон между учене - производство - работа, коментира Галентин Караславов. От 1932-а до 1942 г., когато приключва концесията, в Казанлък са построени серийно осем типа самолети от италианската компания. Фирмата става държавна собственост, а летището на село Овощник край Казанлък, става база за летателно обучение.

 
С марката "Държавна самолетна фабрика" - Казанлък се произвеждат до 1945 г. летателните машини "КБ 11 - Фазан", единствените двумоторни самолети в България - "КБ 6 - Папагал", и първите бойни самолети. Всички български самолети носят имена на птици - "Чучулига", "Папагал", "Пеперуда". След 9 септември 1944 година тук за кратко се произвеждат LAZ-7. След 1945 г. фабриката за самолети се премества в Ловеч, от която излизат машини с марките "Жерав", "Гълъб" и "Фазан".

Така самолетостроенето в Казанлък, продължило 28 години, приключва. Последните самолети, произведени в България, са в марка "Фазан", 30 броя, които са изнесени за бивша Югославия, като част от репарациите, които са наложени на нашата страна след Втората световна война, уточни за БТА Галентин Караславов.

И до днес летището на село Овощник е притегателен център за летци от цялата страна. Тук се намира Националният център за подготовка по парашутизъм, има и тренировъчна база на Специалните подразделения на БА. През 1980 г. в Казанлък се провежда и Световно първенство по парашутизъм. "Летателната" традиция в Казанлък продължава действащият Авиоклуб и фирма за производство на делтапланери, а летището край село Овощник всяка година е домакин на авиосъбор.


Още от