Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Образователни ателиета приобщават децата към музейната среда

Култура на хранене през вековете, измерване на времето, старинни игри, старопечатни техники, антично изкуство - част от темите на работилниците

26 музеи и галерии в страната са спечелили финансиране по програмата "Образователната среда в музея". Тя е съвместна инициатива на Министерството на културата и МОН. Целта е децата да се приобщят към музейната среда чрез обучения на място.

Чрез обученията в музеите и художествените галерии децата и учениците научават повече за  българската идентичност, историята, традициите и културното наследство, обяснява д-р Аксиния Бутева от  Дирекция "Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства" в Министерството на културата. 

Когато от малки децата свикнат да посещават музея, да се учат чрез забавление, но и да знаят правилата, това вече се превръща в утвърдено поведение и в по-голяма възраст, допълва Бутева. „В художествените галерии те се запознават с творбите на големите майстори. На базата на образователната програма могат да разработват пъзели, да правят различни рисунки", разказва тя. 

"Прави впечатление, че се разработват и образователни програми за хора с увреждания, за изработване на тактилни карти за хора със зрителни увреждания, което отваря по-широка възможност за достъп до култура на тези групи от населението. Целта е те да не останат изолирани, а да имат достъп - както физически, така и ментален - до представените експозиции, културното наследство и изобщо до ресурса на всеки един музей и художествена галерия“, посочва Аксиния Бутева.

Историческият музей в Кюстендил е един от спечелилите финансиране по програмата. През първите шест месеца там ще се организират шест тематични образователни ателиета с разработени към тях дигитални и печатни учебни помагала. Те са свързани с културата на хранене през вековете, измерване на времето, старинни игри, букви и старопечатни техники, антично изкуство, както и облекло, въоръжение и аксесоари, пояснява Мирослава Таскова, уредник в музея.

„Средно в нашите занимания се включват 20 деца на ден. Тези занимания се организират три дни в месеца. Темите са исторически и такива, които представят културно-историческото наследство, голяма част от което е представена в нашия музей. Акцентът е към предмети, които са експонирани в музея, в археологическата ни експозиция."

Проектът представя културното наследство през призмата на детските ръце и цели да акцентира върху културата и изкуството в древността, подчертава Мирослава Таскова. "Това са шест теми, които допълнително ще бъдат финансирани с изработване на учебни помагала и с разработване на дигитални образователни материали, които ежемесечно ще бъдат представяни на децата", казва още Мирослава Таскова.

„От страна на културното наследство имаме теми като измерване на времето в древността - представяме антични часовници - в нашия двор имаме постамент за инсталиране на слънчев часовник от древна Пауталия. Децата, изработвайки този постамент, поставят отгоре слънчев часовник, който наистина работи. И по този начин се запознават с едно от великите открития на човечеството. С тази тема - „Измерване на времето в древността“ - обръщаме внимание и към един древен календар, който също присъства в археологическата експозиция на музея. Децата изработват копие на този календар върху глинени плочки. Това е темата, която представяме през март." 

Темите през февруари са посветени на две музейни професии - на археолога и на реставратора. Заниманията са в три поредни дни от 21 до 23 февруари.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени