Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Венецуела внася бензин и дизел, основно от Русия

Снимка: ЕПА/БГНЕС

След въвеждането на американските санкции в края на януари основни доставчици на гориво във Венецуела са руската „Роснефт“, испанската Repsol, индийската Reliance Industries, а също така Vitol и Trafigura, съобщава Reuters, позовавайки се на платформата Refinitiv Eikon, която следи движението на танкерите в глобален мащаб.

Венецуела, която преди кризата, обхванала страната, беше сред големите износители на петрол, сега е принудена да внася бензин и нафта за своите електростанции, а също и специална дизелова смес за разреждане на тежкия нефт, който добива. Според  Reuters Венецуела плаща високи премии на компаниите, които осъществяват вноса, което прави за тях приемлив рискът да попаднат под американските санкции.

Русия е основен политически партньор на Венецуела, а Индия и Испания поддържат традиционни търговски връзки с Каракас, коментира агенцията. Цените обаче са високи.

„Цените, на които получаваме горивата, ни хвърлят в ужас“, е казал за „Ройтерс“ висш мениджър на венецуелската държавна петролна компания PDVSA.

Високите цени се дължат на множеството посредници, а също и на повишените такси от страна на корабособствениците. Докато преди кризата те са искали по 15-20 цента за превозен барел, сега цената е 50 цента.

През 2018 Венецуела внасяше пертолни продукти основно от САЩ, главно чрез дъщерната на PDVSA – Citgo Petroleum, и американския филиал на индийската Reliance.

Санкциите на САЩ не блокират американски доставки на гориво, като американски граждани и компании могат да го правят законно до 28 април чрез суапови операции и т.нар. безналични сделки.

Въпреки това през януари вносът на горива във Венецуела е регистрирал рязък спад, като в някои райони на страната ситуацията е кризисна. Засега страната успява да се справя чрез алтернативни доставки.

Според Reuters Vitol и Trafigura доставят горива през руските пристанища Уст-Луга и Таман, както и през Аруба в Карибско море, където Citgo има петролен терминал.

Vitol е доставил 30 000 тона горива, произведени от „Роснефт“, а Trafigura – 37 000 тона безнин, производство на „Сургутнефтегаз“. „Роснефт“ пък директно е доставил 60 000 тона дизел от свои бази в Кипър.

PDVSA, „Роснефт“ и Reliance не са отговорили на запитванията на „Ройтерс“, а „Сургутнефтегаз“ и Trafigura са се въздържали от коментар.

От Vitol и Repsol са посочили, че напълно се съобразяват със законодателството и санкциите.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!