Eмисия новини
от 07.00 часа

Деветата планета в Слънчевата система е суперземя

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Известната като планета Х потенциална девета планета в Слънчевата система е между 5 и 10 пъти по-тежка от Земята, т.е. принадлежи към т.нар. клас суперземи, а не към газовите гиганти, както се смяташе по-рано. До това заключение стигнаха американски учени, съобщава сайтът arXiv.org, цитиран от БТА.

Анализ на движението на транснептунови небесни тела показал, че планетата Х е около 1,5 пъти по-близо до Слънцето, отколкото се смяташе досега. Учените предполагат, че потенциалната девета планета е в орбита с голяма полуос 400-800 астрономически единици и наклон 15-25 градуса. Ексцентрицитетът, свързан с формата на орбитата, е 0,2-0,5.

В изследването са участвали Майкъл Браун и Константин Батигин от Калифорнийския технологичен институт. През януари 2016 г. те заявиха, че отвъд орбитата на Плутон открили обект, който е с размерите на Нептун и е 10 пъти по-тежък от Земята.

През юни 2017 г. астрономи от университета на Аризона предположиха, че в Слънчевата система има десета планета, която по размерите и масата си е сравнима с Марс.

През март 2016 г. астрономи от Швеция и Франция теоретизираха, че по-рано планетата Х може да е била екзопланета, която Слънцето е "откраднало" от друга звезда.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Горещи теми